Pénzügyi csalásokra figyelmeztetett a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a honlapján, mondván, hogy „az óvatlan online ügyintézés a kiberbűnözés melegágya”, ezért javasolja a körültekintő internethasználatot és az adatok védelmét.
A csalók a magánszemélyektől sürgős intézkedést kérnek és például „vírusirtó” programot ajánlanak nekik az állítólagosan megtámadott bankszámlájuk elleni védekezéshez.
Az MNB nevében telefonálók arról érdeklődnek, hogy az ügyfél indított-e utalást a bankszámlájáról, mert csalás gyanúja merülhetett fel. Ha a hívott fél nem működik együtt, a csalók a bankszámla befagyasztásával fenyegetőzhetnek.
A bankok soha nem kérnek bizalmas adatokat telefonon
A jegybank nem végez közvetlenül lakossági vagy vállalati ügyfelek számára semmiféle kereskedelmi banki elszámolási vagy adminisztrációs tevékenységet, így nem vesz részt a banki utalásokban, és nem kezdeményez telefonhívásokat.
Sem az MNB, sem a kereskedelmi bankok nem kérik el soha az ügyfelektől telefonon vagy elektronikus úton azok bizalmas azonosítóit.
A megkeresett vagy megkárosított állampolgároknak azt tanácsolták, hogy jelezzék az esetet az MNB-nek, és forduljanak a rendőrséghez.
Ha egy ügyfél esetleg küldött pénzt a csalóknak, érdemes haladéktalanul bejelenteni a bankjának is az összeg visszaszerzése reményében.
Ezer módon próbálnak pénzt kicsikarni
A kibercsalók telefonon, SMS-ben vagy e-mailen, megtévesztéssel, érzelmi manipulálással próbálják rávenni az ügyfeleket, hogy adják ki bizalmas, titkos banki azonosító adataikat – például belépési azonosítójukat, jelszavukat, PIN-kódjukat, telekódjukat.
Előfordulhat, hogy a csalók e-mailben vagy akár egy csevegőprogramon keresztül hamis banki honlapra irányítják az ügyfélt.
A kiberbiztonsági kockázatok megelőzése érdekében az MNB és több egyéb hatóság, a Magyar Bankszövetség és a pénzpiac szereplői nemrég KiberPajzs néven közös oktatási kampányt indítottak el.