Decemberben jött a hír, hogy közös szolgáltatást indított a Mol Limo az Oszkár Telekocsival, ezzel kimaxolva az autómegosztás fogalmát. Nemrég pedig kiderült, hogy év végéig elérhető marad ez az opció. Mi áll az összefogás hátterében?

2024-ben már több ezer olyan felhasználó volt, aki egy napra vagy még hosszabb időre bérelt autót, az aktív ügyfelek 14 százaléka pedig rendszeresen él is ezzel a lehetőséggel. Ez a trend adta az ötletet a közös szolgáltatás bevezetésére: ha valaki hosszabb útra indul egy bérautóval, miért ne oszthatná meg a költségeket más utasokkal is? Logikus lépés volt, hogy ezt a lehetőséget kombináljuk a telekocsizás előnyeivel. Az Oszkár Telekocsival közösen olyan modellt hoztunk létre, amely nemcsak a felhasználóink költségeit csökkenti, hanem a fenntartható mobilitást is támogatja. 

Mikor van az a pont, amikor már megéri saját autóról autómegosztásra váltani?

A használati gyakoriság a legfontosabb tényező: aki naponta munkába járásra használja az autóját, annak valószínűleg nem éri meg a carsharing. Ha viszont valaki ritkábban vezet, már más a helyzet. Kevésbé szoktunk beszélni róla, de szintén fontos szempont, hogy mennyire olcsón tudja valaki fenntartani a saját autóját. Ha valaki nem fizet a parkolásért, nincs szüksége mélygarázsra, vagy például egy vidéki faluban él, ahol ismerősei ingyen vagy minimális költséggel elvégzik a karbantartást, akkor a saját autó gazdaságosabb lehet a carsharingnél. Ezzel szemben,

ha nincs autószerelő a családban, fizetni kell a parkolásért, és mondjuk egy belvárosi „Limozónában” él, ahol a carsharing autók könnyen elérhetők, akkor a képlet gyorsan megfordul, és a carsharing kedvezőbb opcióvá válik.

Érdekes összehasonlítás, hogy az új autók árai, az üzemanyagköltségek és sok egyéb kiadás Magyarországon hasonló vagy akár magasabb is lehet, mint Nyugat-Európában. A biztosítás valamivel olcsóbb, de az is jelentősen drágult az utóbbi években. Ugyanakkor a magyarországi üzemeltetési költségek – beleértve a mi szolgáltatásunkat is – még mindig körülbelül 30 százalékkal alacsonyabbak, mert maximális hatékonyságra törekszünk. Egyszerűen muszáj alacsonyabb árakon dolgoznunk, mert a fizetések is alacsonyabbak.

Milyen típusú ügyfelek használják leginkább a Mol Limót? Milyen gyakran veszik igénybe a szolgáltatást, és milyen célokra?

Az ügyfeleket többféleképpen lehet szegmentálni: az egyik szempont, hogy milyen gyakran használják a carsharinget; míg a másik, hogy milyen hosszú utakra. Vannak, akik csak alkalmanként veszik igénybe, például váratlan helyzetekben – ha az autójuk szervizben van, vagy egy háztartásban ketten használnak egy autót, és épp nincs elérhető jármű. Őket „autós ügyfeleknek” nevezzük, mert a carsharing lehetővé teszi számukra, hogy eggyel kevesebb autót tartsanak fenn. A másik szegmensbe azok tartoznak, akik rendszeresen használják a szolgáltatást, és egyáltalán nincs saját autójuk. Ha szükségük van rá, egyszerűen elsétálnak egy elérhető autóhoz a környéken, és azzal intézik a dolgaikat. Aztán a másik szempontrendszer szerint vannak, akik főként budapesti rövid utakra használják a carsharinget, míg mások inkább többnapos bérlésre, vidéki vagy hosszabb utazásokra veszik igénybe.

Vető Bálint, a Mol Limo ügyvezetője
Vető Bálint, a Mol Limo ügyvezetője
Kép: Economx / Hartl Nagy Tamás

Már külföldre is lehet menni a Limóval. Ez egyébként mennyire jellemző?

Tavaly nyár óta jó pár európai országba is el lehet jutni a Limókkal. Nyáron Horvátország, a Magas-Tátra, Ausztria, Németország a legnépszerűbb úti célok, télen pedig sokan síelni indulnak. Meglepően gyorsan növekszik a külföldi utak száma. Pontos számokat nehéz mondani, de üzletileg is ígéretesnek látjuk. Ami különösen érdekes, hogy nálunk nincs külön prémium díjszabás a külföldi utakra. Sok autóbérlő cégnél extra költségekkel kell számolni – például téli csomag díjjal, ha valaki havas útra indul –, de a Limo esetében ilyen nincs. Ráadásul több külföldi országban is használható az autókban lévő üzemanyagkártya a Mol-csoport partnerkútjain.

Hogyan oszlanak meg a regisztrációk a magánszemélyek és a vállalatok között?

A bevétel és az utak többsége jelenleg magánszemélyektől származik, de a céges ügyfelek egyre nagyobb arányban veszik igénybe a szolgáltatást. Ez egy természetes folyamat: az innovatív megoldásokra először a magánemberek csapnak le, majd idővel a vállalatok is követik őket. Eleinte főként kisebb cégek, például családi vállalkozások kezdték el használni a szolgáltatásunkat, de ma már több nagy, ismert multinacionális vállalat is ügyfelünk. Az üzleti felhasználás aránya folyamatosan nő, jelenleg a teljes árbevétel nagyjából 10-20 százalékát adja – és ez egy növekvő piacon egyre fontosabb tényezővé válik.

Hogyan alakítják a Mol Limo flottáját? Mekkora szerepet játszanak az elektromos autók, és várható-e ezek arányának növekedése?

A flottastratégia leginkább attól függ, hogy az ügyfelek mely autókat bérlik legszívesebben. A kihasználtság és az egy autóra jutó árbevétel az egyik legfontosabb szempont: például a nagyon kicsi autók fenntartási költsége alacsony, de tapasztalataink szerint ezeket ritkábban viszik el hosszabb utakra, ami csökkentheti a kihasználtságukat. Ez nemcsak üzleti, hanem fenntarthatósági szempontból is probléma: ha egy autó nincs kellően kihasználva, akkor az életciklusa alatt termelt kibocsátás nehezebben oszlik el. A döntéseink 70-80 százalékban az ügyfelek preferenciáin alapulnak, de természetesen az üzemeltetési költségek, az eladási ár a futamidő végén és a működési tapasztalatok is szerepet játszanak.

Vető Bálint, a Mol Limo ügyvezetője
Vető Bálint, a Mol Limo ügyvezetője
Kép: Economx / Hartl Nagy Tamás

Ha áll egymás mellett egy benzines és egy elektromos autó, jellemzően melyiket viszik el?

Volt időszak, amikor a flottánkban sokkal több elektromos autó volt, és gyakran előfordult, hogy ugyanaz a modell állt egymás mellett benzines és elektromos változatban. Meglepő módon azonban az ügyfelek inkább a hagyományos benzines autókat választották. 

Ez elsőre ellentmondásosnak tűnhet, hiszen a közösségi oldalainkon rengetegen dicsérik az elektromos autókat. A gyakorlatban viszont ezekkel kapcsolatban több kihívással is szembesülnek: nemcsak vezetni kell őket, hanem tölteni is. Rövid távon ez nem probléma, de hosszabb utaknál az ügyfélnek kell gondoskodnia a töltésről, ami már nem olyan magától értetődő.

Tapasztalataink szerint az ügyfelek szívesen kipróbálják az elektromos autókat, de végül jellemzően nem ezeket választják rendszeresen. 

Összegezve tehát: nagyobb rendelkezésre állást tudtunk biztosítani a nem tisztán elektromos autókkal. Szolgáltatóként pedig jelenleg a hibrid autók a legcélszerűbb megoldás, a nagy hatótáv, alacsony fogyasztás okán.

Milyen tárgyakat hagytak eddig a Limókban? Tényleg találtak golyóálló mellényt?

Azt személyesen nem láttam, de rengeteg érdekes dolgot találtunk már az autókban. Naponta kerülnek elő elveszett tárgyak, az egészen apróktól – például egy kisgyerek iskolai füzete vagy könyve – egészen a nagyobb értékű dolgokig, készpénzig. Az ügyfelek gyakran megdöbbennek, amikor visszakapják az elveszettnek hitt holmijaikat, és nagyon pozitívan élik meg, hogy valaki visszajuttatta nekik azokat. A tárgyak nagy részét valóban visszaszolgáltatják, bár azért nem hiszem, hogy például a megpucolt fokhagymáért jelentkezett volna valaki. Egy kisállat urnája viszont egészen más kategória – azért már lehet, hogy igen.

Kép: Economx / Hartl Nagy Tamás

Milyen sűrűn takarítják az autókat?

Az autók tisztasága kulcsfontosságú a carsharingben, hiszen egészen más érzés egy megosztott autóba beülni, mint a sajátunkéba. Az emberek sokkal magasabb elvárásokat támasztanak egy közösen használt autó tisztaságával szemben, ami teljesen érthető. Az induláskor kezdetben fix időközönként – például kéthetente – takarítottuk az autókat, de ez nem volt hatékony, mert az autók nem egyformán és nem egyenletesen koszolódnak. Ezért pár éve bevezettünk egy új rendszert: az ügyfelek minden használat után három szmájli közül választhatnak, jelezve, hogy mennyire tiszta az autó. Ha több negatív visszajelzést kapunk egy adott járműre, azt azonnal kitakaríttatjuk. Ez a megoldás sokkal hatékonyabb, mint a „fűnyíróelv” szerinti ütemezett takarítás, és jelentősen javított a flotta tisztaságán.

Melyek a legnépszerűbb konkrét utak, úti célok?

A reptéri szolgáltatás talán a carsharing egyik legjobb – ha nem a legjobb – értékajánlata. Függetlenül attól, hogy valakinek van-e saját autója, ez egy nagyon hatékony módja a reptérre jutásnak – különösen Budapesten, ahol a reptér és a belváros között nincs közvetlen kötöttpályás kapcsolat. Persze, ki lehet jutni vonattal és átszállásokkal, de a legtöbben autóval, taxival vagy busszal mennek. Emiatt hatalmas parkolókra is szükség van a reptéren. A carsharing itt kifejezetten jól működik: ha például reggel 6-kor indul a gépem – márpedig rengeteg járat indul ilyenkor Budapestről –, az utasok, akik az érkező gépekről leszállnak, épp ugyanazokat az autókat hozhatják vissza a városba, amelyeket mások a reptérre menet használtak. Ez tökéletes példája annak, hogy a carsharing milyen hatékony megoldást kínál ebben a helyzetben.

Ha már Budapest: milyen a kapcsolat a fővárossal? Mi a helyzet a parkolással?

Január 1-től jelentős változás lépett életbe a carsharing parkolási szabályozásában: 50 százalékkal emelkedtek a parkolási díjak, amelyre nekünk is reagálni kellett, ezért március 3-tól az árazásunk egyes elemei emelkedtek. Gyorsan hozzá kell tennem, hogy ezzel párhuzamosan egy pozitív változás is történt, ugyanis a carsharing autók mostantól megállhatnak azokon a parkolóhelyeken is, amelyeket eddig kizárólag a helyi lakosok használhattak. Ezzel lehetővé vált, hogy

a saját autót használó kerületi lakosokhoz hasonlóan, a közösségi autózást választók számára is biztosított legyen a lakóhelyük közelében történő parkolás.

Kevesen tudják, de sajnos jelenleg nem az a kérdés, hogy milyen támogatást kap a közösségi autózás, hanem az, hogy sikerül-e enyhíteni azokat a korlátozásokat, amelyek hátráltatják a használatát vagy akár tömeges elterjedését. A belvárosi kerületekben különösen fontos ez a változás, hiszen itt az utcai parkolóhelyek 30-40 százaléka eddig kizárólag lakossági engedéllyel volt használható. Mivel ezek a területek a carsharing szempontjából a legkeresettebbek, az autók itt állnak a legkevesebbet, és itt lehet a leghatékonyabban kihasználni őket. 

Vető Bálint, a Mol Limo ügyvezetője
Vető Bálint, a Mol Limo ügyvezetője
Kép: Economx / Hartl Nagy Tamás

Összességében jó a kapcsolat fenntartására törekszünk a fővárossal, hiszen a carsharing egy olyan szolgáltatás, amelynek kézzelfogható társadalmi előnyei vannak. Hiszünk benne, hogy hozzájárul a nem használt parkoló autók számának csökkentéséhez, ami mérhető és kiszámítható hatás. Emellett forgalomcsökkentő szerepe is lehet, hiszen lehetőséget ad arra, hogy valaki egyik irányba autóval, visszafelé pedig tömegközlekedéssel utazzon – ezt saját autóval nehezebb megoldani.