A moratóriumban lévő ügyfelek legnagyobb hányada képes lenne fizetni tovább a hitelét, ők más okokból, például kényelmi szempontból vették igénybe a lehetőséget. Ezt az is bizonyítja, hogy az elmúlt másfél évben a moratóriumban lévő ügyfelek közül körülbelül 350 ezren vettek fel új hitelt – mondta el a VG-nek adott interjúban Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke. Ő úgy látja ez alapján, hogy az új belépők nagy része nem lehet fizetésképtelen.
"Témavizsgálatot végzünk 16 pénzügyi intézménynél, azt áttekintve, hogy a szektor szereplői hogyan kezelték az ügyfelek igényeit, megkapták-e az emberek a megfelelő tájékoztatást, segítséget, információt, s hogyan kezelik a törlesztéshez visszatérőket. Bár a vizsgálat még tart, jelentős problémát eddig nem találtunk, jól vizsgáztak tehát a bankok a moratórium kapcsán. Fontos, hogy továbbra is mindenkinek van lehetősége, hogy hozzánk forduljon a panaszával, amennyiben a bankban tett már panaszt, ám úgy érzi, hogy nem megfelelően kezelték az ügyét" - ismertette az eddigi helyzetről Kandrács.
A jegybank egyébként továbbra is szorosan monitorozza a moratórium hosszabbítása körüli folyamatokat, mert ez egy százezreket érintő, érzékeny téma. Korábban kiderült, hogy viszonylag kevesen maradtak a moratóriumban.
Ugyanakkor még számos más feladata is van a jegybanknak például a különböző zöldprogramok ösztönzése, illetve a digitalizáció támogatása, amely a készpénzállomány visszaszorításában is nagy szerepet játszhat. Ez utóbbival kapcsolatban az alelnök kiemelte: a PIN kód nélküli vásárlás limitének 15 ezer forintra emelése például abszolút bevált, így felmerülhet, hogy esetleg még magasabb limitet határozzanak meg.
A jegybank becslése szerint 30-50 ezer forint környékén lehetne egy új határt meghúzni. Mindezzel azonban óvatosnak kell lenni.
Az MNB emellett kiemelten figyeli a határon átnyúló szolgáltatást kínáló bankokat is, amelyek felügyeletéhez újabb eszközöket is kaphat - olvasható az interjúban.