Palkovics Lászlót (képünkön) decemberben nevezték ki a vezető nélküli, valamint az elektromos hajtású járművek fejlesztésében és gyártásában való magyar részvétel koordinálásáért, továbbá az ELI Science Park projekt oktatási, kutatási és gazdaságfejlesztési koncepciójának kialakításáért felelős kormánybiztosnak.
Az államtitkár szerint a két fejlesztés olyan szakmai, tudományos vállalati környezetet hoz létre, amelynek sokszorozó hatása lesz. Hozzátette: feladata ezért nemcsak az, hogy a tesztpályával, valamint a lézerközponttal foglalkozzon, hanem azt is vizsgálja, hogyan hasznosul a magyaroknak a két - világszinten is kiemelkedő - kutatásfejlesztési központ.
A Zalaegerszegen épülő járműipari tesztpályán sajátos környezetet alakítanak ki. A létesítmény alkalmas lesz arra, hogy - a gépkocsik hagyományos vizsgálata, tesztelése mellett - kontrolált körülmények között tudják vizsgálni a vezető nélkül működő járműveket. A projekt keretében a zalaegerszegi utakat, valamint a Budapest és a zalai megyeszékhely közötti autóutat (az M7-est érintő, és az autópályát Zalaegerszeggel összekötő szakaszt) is úgy alakítanák át, hogy alkalmas legyen a vezető nélküli autók tesztelésére.
A tesztpálya építését 2016. május 19-én jelentették be. Ezt követően az önkormányzat - a közgyűlés egyhangú szavazatával - azonnal megkezdte az előkészítő munkákat. A 40 milliárd forintos beruházáshoz szükséges 250 hektárnyi terület az Északi ipari parkban található. A munkák finanszírozására a Településfejlesztési Operatív Program keretéből 3 milliárd forintot fordítanak - mondta Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere.
A tesztpályaépítés kedvező hatása - az egyetemi oktatásban, a szakiskolai képzésben, a kutatásfejlesztésben, az innovációban - Zalaegerszeg életének szinte minden területén érvényesül.
Vigh László országgyűlési képviselő, miniszteri biztos szerint a zalai megyeszékhely számára nagy lehetőséget jelent az épülő tesztpálya. A tervek szerint év végére elkészül a beruházás első üteme, 2020-ra pedig befejeződik a tesztpálya építése.