A piacvezető hazai online használtautó-piac 458 millió keresése és az importált autók összetétele is azt mutatja, hogy a használtan behozott autók javát immár a kompakt, alsó-középkategóriás modellek adják - áll a Használtautó.hu összegzésében.
Azonban míg az adásvételek száma nőtt, az importált autók száma - 2009 óta először - csökkent, a Volkswagen, Opel és Ford egyeduralma viszont még így sem változott.
Tavaly 15,6 százalékos bővüléssel 10 éves rekordot jelentő, 157 906 példányosra nőtt az új autók piaca, míg a használt autók adásvétele kapcsán szintén rekorder, 810 920tranzakció történt - derül ki a Datahouse Kft. adataiból.
Az autópiacnak mégis volt olyan szegmense, ami nem tudott bővülni tavaly, ez pedig az import. A használtautó-import mélypontját 2009 jelentette, akkor mindössze 15 500 használt személyautó érkezett az országba. Áttörést ezt követően a 2012-es év hozott, akkor módosult ugyanis a regisztrációs adó mértéke és annak avulási táblája. Emiatt már 2012-ben is 49 ezer, tavalyelőtt 158 790, míg tavaly, 1,5 százalékos csökkenéssel, 156 475 példány érkezett belőlük Magyarországra.
A 2019-es év azonban nemcsak az import kis mértékű visszaesése miatt bizonyult trendfordulónak: 2012 után először ismét az új autók piaca adta a jelentősebb volument, bár előnye még mindig szerény, és messze elmarad attól, ami a 14,2 éves átlagos életkorú hazai autópark fiatalodásához szükséges lenne. A behozott autók csaknem 60 százaléka 10 évnél idősebb, így nagy részük ráadásul csupán legfeljebb Euro 4-es emissziós normájú.
"Míg korábban a középkategóriás modellek álltak a népszerűségi lista élén, ma már a kompakt, alsó-középkategóriás modellek adják a használtan behozott autók javát. A vásárlók egyre inkább józan, megfizethető és egyre inkább fenntartható autókra vágynak - mondta Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője.