Gazdasági világválság, pandémia, energiaválság, aszály, elszálló energia- és élelmiszerárak, gyengülő forint, globálisan csökkenő GDP, rezsicsökkentés csökkentése, kataszigorítás, romló reálbér-érzet, bérfeszültség, ár-bér spirál - ezek a problémák összességében nem oldhatók meg béremeléssel - jelentette ki Papp Tamás István HR-szakember a Napi.hu HR-vezetők Országos Konferenciája 2022 eseményén.
"Etetni kell a juhot"
Nem a bérinflációra kell megoldást találnunk, hanem inkább a megváltozott gazdasági körülményekre kell felkészítenünk a céget. "Etetni kell a juhot, ha nyírni és fejni akarjuk" - idézte Mária Terézia híres mondatát.
A diverz HR-folyamatok kifejezetten hangsúlyosak most, foglalkoztatói nyitottságra van szükség, nyílt bérkommunikációval. Beszélni kell az ösztönzési rendszerekről: a juttatásokról, egyéb biztosított előnyökről. Emellett el kell felejteni az "azonos munkáért azonos bért "-hozzáállást, rettentő avítt - mondta Papp. El kell fogadni azt, hogy más bérezés érinti például a négygyerekes anyukát vagy a 25 év alatti munkavállalót.
Hatékonyságnövelésre van szükség, amihez elengedhetetlen a teljesítményértékelési rendszer bevezetése, fenntartása. Vissza kell terelni a cafeteriát a valós munkavállalói igények medrébe az aktuális egzisztenciális problémák mellett: sportbérlet és kulturális juttatások helyett nyugdíj és az öngondoskodás lehetősége legyen inkább a jelszó. Emellett fontos a rugalmasság ilyen téren is: a módosítás lehetőségét év közben is biztosítani a munkavállalónak.
Lecsekkolják a közösségi profilt
A HR-menedzserek nagyjából negyede ellenőrizni az állásra jelöltek profilját a közösségi oldalakon egy pár évvel ezelőtti, Egyesült Államokban végzett kutatás szerint - vágott bele a konferencia következő előadásába, Gombás Éva, a Starge alapítója. Ma már a kiválasztási folyamat kikerülhetetlen részévé vált ez a lépés természetesen Magyarországon is.
A Facebook ereje a közösségépítésben és az identitásformálásban rejlik, a hasonlóság és az összetartozás mozgatja a pszichológusok szerint. Felmerül a többszörös identitás problémája: máshogy pozícionáljuk magunkat például a Linkedinen, a Facebookon, a Tinderen és az Instragramon.
Gyakoriak a téves, félrevezető, nem konzisztens információk, amelyek alapján veszélyes lehet munkaadói döntést hozni, komoly etikai kérdéseket vet fel. Generációs szempontok is felmerülnek: ami a fiatalok körében elfogadott, az az idősebbek szemében skandalum lehet.
A közösségi média szerepe nyilvánvalóan tovább fog növekedni HR-es szempontból például kiválasztás, employer-branding, közösségépítés terén is. Fontos azonban a fent említett aspektusok szem előtt tartása.