Több alsóbbrendű úton megnövekedett a teherforgalom az elektronikus útdíj bevezetése miatt. A fejlesztési minisztérium ennek kapcsán lapunkkal azt közölte, kész megvizsgálni a forgalom gyorsforgalmi és főutakra terelésének további lehetőségeit, azonban nem tervezi a díjköteles szakaszok körének jelentős kiterjesztését.
A fuvarozók sok esetben a kisebb utakra "menekülnek" a magas költségek elől, bár ezt a KRESZ − e-útdíj bevezetésével egyidejűleg hatályba lépett − módosítása szigorú keretek közé szorítja. Július elsejétől fő szabály szerint a nehéz tehergépkocsik lakott területen kívül csak autópályán, autóúton és főútvonalon közlekedhetnek. Kivételt elsősorban azok az esetek jelentenek, amikor a jármű áruszállítás, az áru fel- vagy lerakásának céljából, üzemben tartója telephelyének vagy különleges felépítményű jármű esetén a felépítményével való munkavégzés helyszínének megközelítése érdekében használja a mellékutat. A korábban is zajló forgalmi adatgyűjtés és -elemzés az e-útdíj bevezetését követően az új rendszer hatásainak vizsgálatára is kiterjed a minisztérium szerint, azokon a területeken pedig, ahol nagyobb arányú átterelődés mutatható ki, az adatok és tendenciák ismeretében célzott ellenőrzésekre lehet számítani. Az egyes szakaszokon jelentkező kedvezőtlen hatások a monitoringrendszer jelzései alapján akár műszaki eszközökkel is kezelhetők és mérsékelhetők − tette hozzá a minisztérium.
Az e-útdíj megfizetésének vizsgálatára tervezett 74 fix ellenőrzési pontból jelenleg valamivel több mint harminc üzemel − mondta lapunknak Kibédi-Varga Lajos szakmai projektszóvivő, hozzátéve, a teljes rendszer október végére épül ki. (Kezdetben a határ közeli tranzitutakon építették ki a "kapukat", most pedig az M7, M1 és az M3-as autópályákon létesítenek ellenőrzési rendszert, ezt követően szerelik majd fel az M5, M6-os sztrádákon, illetve a főutak kimaradó részein.)
Fehér folt tehát még van a rendszerben, bliccelni azonban nem tanácsos, mert a fix pontok mellett folyamatosan az utakon van az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) 45 mobil ellenőrző autója, és éppen az ilyen területeken lehet fokozottabb az ellenőrzés, de a rendőrség is kontrollálja az úthasználati jogosultság meglétét.