Mindez tehát abba az irányba mutat, hogy a kormányzati kommunikációval szemben valamilyen más ok állhat a háttérben. Ezt erősíti az is, hogy egy tavaly decemberi kormányhatározatban már jóváhagyta a kilométerenként mintegy 4 milliárd forintos építkezés költségeit a kabinet, de akkor nem gyanakodott kartellre.
Lázár János miniszterelnökségi miniszter tegnap a kormányszóvivői tájékoztatóján arról beszélt, hogy az állam feladja az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti építését, miután az Európai Bizottság kartellgyanú miatt nem támogatja annak finanszírozását.
A 444.hu megkérdezte az Európai Bizottságot, hogy valóban megállapítottak-e kartellgyanút a 162 milliárdos beruházásnál, de a testület szóvivői szolgálatától azt a választ kapta, hogy "A tenderezést nem kérdőjeleztük meg". Ebből következik, hogy kartellgyanút sem állapíthattak meg.
A szolgálat most is megerősítette, hogy a bizottság ezt a projektet soha nem fogadta be, és Magyarország vissza is vonta az erre vonatkozó kérelmét. A lapnak egymástól független források is arról számolt be, hogy a bizottság mindig is következetesen elutasította a tervet, mert az nem illett az európai útfejlesztési koncepciójukba, illetve drágának és szükségtelennek tartotta.
A lényeg tehát az, hogy a bizottság nem azt állítja, hogy nem volt kartellezés, hanem csak azt, hogy ők ezzel nem foglalkoztak, így erre hivatkozva most furcsa a kormányzat lépése a projekt leállításáról. Mindezt ráadásul úgy, hogy a most túl drágának mondott építési költségeket egy tavaly decemberi kormányhatározatban már jóváhagyták.