A Napi Gazdaság szerdai számának cikke
Még egy javaslattal toldotta meg az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. koncessziós trafikok termékkínálatának bővítésére tett felvetését. A kereskedők azt javasolják, hogy a cigarettán jelenleg elérhető 3−5 százalékos haszonkulcsot egy szabályozási módosítással emeljék 10 százalékra − áll a szervezet tegnapi közleményében. (A javaslat nem újdonság, a Magyar Dohánykiskereskedők Egyesülete ugyanezt javasolta, amire államtitkári szinten választ is kaptak: vizsgálják a lehetőségét.) Azzal, hogy az OKSZ is beállt a sorba, az ötlet nagyobb erejű támogatást kap és a Napi Gazdaság számításai szerint alapvetően a dohánygyártóknak sem lehet ellene kifogása, hiszen nagyobb fogyasztóiár-tömeg mellett nőhet a terméken elérhető haszon − minden tekintetben. (A régió országaiban a magyar cigaretta nettó ára, ami áfa és jövedéki adó nélkül számolt, a legalacsonyabb, tehát a gyártóknak szűk mozgásterük van a saját profitjuk kialakítására.)
Az OKSZ javaslata azért meglepő, mert a trafikok termékkínálatának bővítése kifejezetten a kis boltok forgalmát rontja. A javaslatot a kereskedelmi szervezet elintézi annyival, hogy véleménye szerint nem indokolt a nemzeti dohányboltok termékkínálatának növelése. Sokkal nagyobb problémát lát a szervezet abban, hogy a mesterségesen alacsonyan tartott cigarettaáron elérhető kereskedelmi haszon miatt a boltosok más termékeken kompenzálnak (kvázi keresztfinanszíroznak), ami a nem dohányzó népesség arcul csapása. A cigarettát eddig is azért tartották a boltosok, hogy a vevőt becsalogassák az üzletbe. Csak azoknak volt a cigarettaértékesítésből hasznuk, akiknél a dohánygyártó eladáshelyi kommunikációt alkalmazott.
Az OKSZ okfejtését a független kis boltok is osztják, ám az elemzők szerint attól nem lesz olcsóbb a zsömle vagy kefir, hogy a cigaretta koncessziós üzletekbe kerül, ahol nem mellesleg üdítőt, kávét, hírlapot és szeszes italt is lehet venni. Már csak azért sem, mert ezek a legnagyobb árrésű termékek, amelyek jellemzően kompenzálták a cigaretta eladásán elvesztett hasznot. Ha ez a koncessziós trafikokba kerül, náluk képződik a haszon, a kis boltosnak kisebb lesz a forgalma, vagyis a napi fogyasztási cikkek árán kell a megfelelő hasznot elérnie, azaz nemhogy árcsökkentésre nem kerülhet sor, de további emelésen kell törnie a fejét.
Az OKSZ azért nem kíván külön foglalkozni a nonprofit zrt. felvetésével, mert Vámos György szerint erre még Brüsszelnek is rá kell bólintania. Az alapkoncepció, hogy a cigaretta kereskedelme minél ellenőrzöttebb körülmények között történjen, messzemenőkig támogatandó. Az OKSZ szerint is el kell rejteni a fiatalkorúak elől a terméket, hogy meg se forduljon a fejükben a termékhez "nyúlás" lehetősége. Ám a koncessziós trafikok "felvértezése" már jóval túlmutat ezen koncepción.
Súlyozott | Ebből | Átlagárból | Teljes | Átlagárból | |
átlagár | jövedéki | számolt | adótartalom | számolt átlagos | |
(Ft*) | adó (Ft*) | áfa (Ft*) | (%) | nettó érték (Ft**) | |
Ausztria | 1069 | 638 | 178 | 76,40 | 253 |
Egyesült Királyság | 1890 | 1288 | 315 | 84,82 | 287 |
Franciaország | 1543 | 992 | 253 | 80,64 | 248 |
Horvátország | 720 | 367 | 144 | 70,92 | 209 |
Magyarország | 661 | 424 | 140 | 85,39 | 97 |
Németország | 1317 | 789 | 210 | 75,92 | 318 |
Szlovákia | 735 | 438 | 124 | 82,52 | 128 |
*285 forintos euróárfolyammal számolva **áfa- és jövedékiadó-mentes ár | |||||
Forrás: Európai Bizottság |