A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

Még egy javaslattal toldotta meg az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. koncessziós trafikok termékkínálatának bővítésére tett felvetését. A kereskedők azt javasolják, hogy a cigarettán jelenleg elérhető 3−5 százalékos haszonkulcsot egy szabályozási módosítással emeljék 10 százalékra − áll a szervezet tegnapi közleményében. (A javaslat nem újdonság, a Magyar Dohánykiskereskedők Egyesülete ugyanezt javasolta, amire államtitkári szinten választ is kaptak: vizsgálják a lehetőségét.) Azzal, hogy az OKSZ is beállt a sorba, az ötlet nagyobb erejű támogatást kap és a Napi Gazdaság számításai szerint alapvetően a dohánygyártóknak sem lehet ellene kifogása, hiszen nagyobb fogyasztóiár-tömeg mellett nőhet a terméken elérhető haszon − minden tekintetben. (A régió országaiban a magyar cigaretta nettó ára, ami áfa és jövedéki adó nélkül számolt, a legalacsonyabb, tehát a gyártóknak szűk mozgásterük van a saját profitjuk kialakítására.)

Az OKSZ javaslata azért meglepő, mert a trafikok termékkínálatának bővítése kifejezetten a kis boltok forgalmát rontja. A javaslatot a kereskedelmi szervezet elintézi annyival, hogy véleménye szerint nem indokolt a nemzeti dohányboltok termékkínálatának növelése. Sokkal nagyobb problémát lát a szervezet abban, hogy a mesterségesen alacsonyan tartott cigarettaáron elérhető kereskedelmi haszon miatt a boltosok más termékeken kompenzálnak (kvázi keresztfinanszíroznak), ami a nem dohányzó népesség arcul csapása. A cigarettát eddig is azért tartották a boltosok, hogy a vevőt becsalogassák az üzletbe. Csak azoknak volt a cigarettaértékesítésből hasznuk, akiknél a dohánygyártó eladáshelyi kommunikációt alkalmazott.

Az OKSZ okfejtését a független kis boltok is osztják, ám az elemzők szerint attól nem lesz olcsóbb a zsömle vagy kefir, hogy a cigaretta koncessziós üzletekbe kerül, ahol nem mellesleg üdítőt, kávét, hírlapot és szeszes italt is lehet venni. Már csak azért sem, mert ezek a legnagyobb árrésű termékek, amelyek jellemzően kompenzálták a cigaretta eladásán elvesztett hasznot. Ha ez a koncessziós trafikokba kerül, náluk képződik a haszon, a kis boltosnak kisebb lesz a forgalma, vagyis a napi fogyasztási cikkek árán kell a megfelelő hasznot elérnie, azaz nemhogy árcsökkentésre nem kerülhet sor, de további emelésen kell törnie a fejét.

Az OKSZ azért nem kíván külön foglalkozni a nonprofit zrt. felvetésével, mert Vámos György szerint erre még Brüsszelnek is rá kell bólintania. Az alapkoncepció, hogy a cigaretta kereskedelme minél ellenőrzöttebb körülmények között történjen, messzemenőkig támogatandó. Az OKSZ szerint is el kell rejteni a fiatalkorúak elől a terméket, hogy meg se forduljon a fejükben a termékhez "nyúlás" lehetősége. Ám a koncessziós trafikok "felvértezése" már jóval túlmutat ezen koncepción.

A cigaretta adótartalma (19 szálra vetítve, 2012. nyár)
SúlyozottEbbőlÁtlagárbólTeljesÁtlagárból
átlagárjövedékiszámoltadótartalomszámolt átlagos
(Ft*)adó (Ft*)áfa (Ft*)(%)nettó érték (Ft**)
Ausztria106963817876,40253
Egyesült Királyság1890128831584,82287
Franciaország154399225380,64248
Horvátország72036714470,92209
Magyarország66142414085,3997
Németország131778921075,92318
Szlovákia73543812482,52128
*285 forintos euróárfolyammal számolva **áfa- és jövedékiadó-mentes ár
Forrás: Európai Bizottság