A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tájékoztatást adott az útdíjrendszer januárban életbe lépő kedvező változásairól a szakmai érdekképviseletek számára, meghallgatta az autós és fuvarozói szervezetek észrevételeit 2014. december 13-án - közölte az NFM. A megbeszélésen a tárca részéről elhangzott, hogy a megyei matricák bevezetése az autósok döntő többsége számára a korábbiaknál jelentősen olcsóbb sztrádahasználatot tesz lehetővé.
Az évi 5000 forintért vásárolható megyei autópálya matrica egy hónapra eső díja alig több mint 400 forint, munkanaponként 20 forint. A Budapest környéki agglomerációban élők számára az új matricatípus különösen előnyös, egy részüket rá is szoktathatja az autópálya-használatra, hiszen az eddiginél lényegesen olcsóbban vehetik igénybe a gyorsforgalmi utakat egész Pest megyében. A fejlesztési tárca álláspontja szerint, ha az autósok az első indulatból, részben félreértésekre alapozva megszületett véleményeket félretéve elvégzik egyéni kalkulációikat, beláthatják, hogy a megyei matrica a nagyobb hányaduk számára a korábbiaknál sokkal olcsóbb megoldást jelent. A minisztérium hétfőn az önkormányzati vezetőknek mutatja be az útdíjrendszer változásainak előnyeit - írta az minisztérium.
A megbeszélésre a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, az Országos Balesetmegelőzési Bizottság, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége, a Magyar Autós Szakmai Szövetség, az Autós Nagykoalíció, a Magyar Autóklub, a Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesülete, a Kulturált Közlekedésért Alapítvány, a Járművezető-Szakoktatók és Képzőszervek Országos Egyesülete, a Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórum, Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete delegáltjai kaptak meghívást. A találkozón hét szervezet képviseltette magát.
Autóklub: a fővárosiak és az agglomerációban lakók rosszabbul járnak
A Magyar Autóklub az e-matricás díjfizetési rendszer módosításával összefüggő álláspontját az országos elnökség december 18-i ülésén alakítja ki - közölte Hegedűs Oszkár, a Magyar Autóklub elnöke szombaton. A közlemény szerint azt megelőzően e kérdéskörben a Magyar Autóklubnak tulajdonított bármely megnyilvánulás "nem képezi az autóklub álláspontját".
Kovács Kázmér ügyvéd, az autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke pénteken este az MTI-nek azt mondta, a Magyar Autóklub alapvetően két dolgot kifogásolt a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal folytatott pénteki tárgyalásokon, azt, hogy a döntés előtt nem egyeztettek az érdekvédelmi szervezettel, illetve azt, hogy nem mutattak be hatástanulmányt.
Úgy vélte, lehetnek olyan autósok, akik a tervezett megyei matricával jobban járnak, de a fővárosiak és az agglomerációban lakók - akik eddig ingyen használhatták az M0 autópályát - biztosan rosszabbul járnak.
Az NFM pénteki közleményében azt írta, hogy az útdíjrendszerrel kapcsolatos döntés előkészítése során egyeztettek az érintett szakmai szervezetek képviselőivel a várható változásokról, azok céljáról, indokairól.
A minisztérium szombatra újabb egyeztetést hívott össze a témában.