A Kehi az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: a vizsgálat megállapította, hogy számos esetben indokolás nélkül, utólag módosították az értékelők által adott pontszámokat, úgy, hogy az befolyásolhatta a pályázók esélyeit a támogatások elnyerésére.
"A pályázati sorrend manipulálásának" következtében a támogatásoktól olyan pályázók is eleshettek, amelyek egyébként színvonalas pályázatot nyújtottak be - ismertették a vizsgálatot, amely - folytatták kommünikéjükben - azt is megállapította: a Norvég Alapot koordináló brüsszeli iroda jelezte az Ökotárs felé, hogy indokolatlanul magas azon pályázók elutasítása, amelyek egyébként magas pontszámot kapnak.
A Kehi a fentiek mellett olyan szabálytalanságokat tárt fel, mint nem támogatható költségek elszámolása, saját használatra szolgáló tárgyak beszerzése, szerződések visszadátumozása, szabálytalan költségátcsoportosítás és a megvalósítási határidő szabálytalan túllépése - sorolták. Hozzátették, előfordult az is, hogy a kedvezményezettek ugyanazon költséget több támogatási szerződés terhére is elszámolták, illetve olyan cégtől származó számlákat számoltak el, amely az adott időpontban már nem létezett.
A támogatások felhasználásával összefüggő szabálytalanságok öt esetben megalapozzák a költségvetési csalás, nyolc esetben pedig a hűtlen kezelés bűncselekményének gyanúját, egyes esetekben a dokumentumok visszadátumozása miatt a magánokirat-hamisítás gyanúja is felmerül - közölték, jelezve, hogy ezekben az ügyekben a hivatal feljelentést tesz.
A Kehi megállapítása szerint a vizsgált 55 kedvezményezett közül 21 szervezet esetében egyértelmű kapcsolat volt kimutatható a kedvezményezett és valamelyik lebonyolító szervezet vezetői, munkatársai vagy a pályázatok bírálatában részt vevő külső emberek között. Az is megállapítható volt - folytatták -, hogy az Ökotárs folyamatos jelleggel, összesen mintegy százmillió forint összegben nyújtott kölcsönöket, amelyekből a Norvég Civil Támogatási Alapból támogatásban részesült kedvezményezettek is részesültek. E kölcsönök után az Ökotárs kamatot is felszámított - tették hozzá.
Tájékoztatásuk szerint a kölcsönök ügyében a Kehi által megtett feljelentés alapján jelenleg is tart a nyomozás jogosulatlan pénzügyi tevékenység bűncselekményének gyanúja miatt. "A Ökotárs és a pályázatkezelésben közreműködő konzorciumi partnerei igyekeztek akadályozni a vizsgálatot. Megtagadták ugyanis azon dokumentumok (a pályázatok elbírálásával kapcsolatos jegyzőkönyvek, a bírálók listája, az értékelők által adott pontszámok, a vesztesek listája) átadását, amelyek alkalmasak lettek volna az elbírálás folyamatának nyomon követésére" - olvasható a Kehi közleményében.
Emellett valószínűsíthető - írták -, hogy a vizsgálat és a folyamatban lévő nyomozás akadályozása érdekében adatokat töröltek, illetve az elektronikus levelezés egy részét megsemmisítették. Közleményük szerint az is előfordult, hogy a szabályszerűség látszatának biztosítása érdekében egyes dokumentumokat a Kehi ellenőrzéséről tudomást szerezve utólag gyártottak le.
A Kehi nem is vizsgálódhatna
Civil szervezetek - köztük az Ökotárs is - többször hangsúlyozták, hogy aKehi vizsgálatát törvénytelennek, a civil szféra elleni rágalomhadjáratot pedig félelemkeltésnek tartják. A norvég alapos pénzekhez a magyar kormánynak semmi köze, hieszen nem magyar közpénzekről van szó.
Móra Veronika, az Ökotárs vezérigazgatója korábban elismerte ugyan, hogy nem adtak át minden kért adatot a Kehi-nek, mivel - mint hangsúlyozta - a pályázó és a támogatott szervezetekkel és az értékelésekkel kapcsolatos adatok felett nem rendelkeznek, a támogatottak, illetve a támogatók hozzájárulása nélkül nem adhatják ki. Az ehhez szükséges engedélyeket pedig azért nem kérték meg az érintettektők, mert úgy vélik, a Kehi-vizsgálat úgy, ahogy van, törvénytelen, hiszern nincs sem hazai, sem nemzetközi törvényi falhatalmazás és jogszabályi alap arra, hogy a Kehi a Norvég Civil Alapot vizsgálja. Másrészt olyan érzékeny adatok is vannak a kért információk között, melyeket nem látnak biztonságban, ha elkerülnek tőlük.
Az Ökotárs szerint a magyar kormánynak a jelenlei egyezmény alapján nincs joga beleszólni a pénz elosztásába, hiszen Norvégia, Izland és Liechtenstein az EU-val kötött megállapodás alapján támogatja a gyengébben fejlett uniós országok felzárkózását. Azt egy 2011-es kormányközi egyezmény rögzíti, hogy ők milyen célokra és hogyan adnak pénzt, milyen keretek között. Eszerint a 12 magyar célkitűzés egyike a Civil Alap, amelynek esetében nem a magyar kormány vagy annak bármely szerve, hanem egy brüsszeli programoperátor választja ki a magyarországi lebonyolítót, ami jelen esetben az Ökotárs, amelyet pályázaton választottak ki erre. A kormány képviselői ugyanakkor megfigyelőként részt vesznek a bírálóbizottságok ülésein - emelte ki Móra.
Az Ökotárs igazgatója az alapítvány ellen folyó eljárásokkal kapcsolatban megjegyezte, két vád van: a hűtlen kezelés és a jogosulatlan pénzügyi tevékenység. Az elsővel vagyoni hátrányt kellene okozni valakinek, de az Ökotárs osztja a pénzt, nem pedig elvesszi, a második kérdésnek pedig semmi köze a Norvég Alaphoz. Az Ökotárs más civil szervezeteknek adott kölcsönt a saját vagyonából, nem norvég programok előfinanszírozási segítségeként egyedi kérelemre, és csak alkalmilag, nem üzletszerűen.