Az új szabályok nemcsak a szervezett társasutazásokra vonatkoznak, hanem azokat a fogyasztókat is védik, akik a kombinált nyaralás más formáit veszik igénybe, így például testreszabott utazási csomagot vásárolnak, vagyis egyazon online vagy offline értékesítési helyen igényeik szerint választják ki az utazási csomag különböző elemeit.
Az új szabályok ezen felül az úgynevezett "utazási szolgáltatásegyüttesek" esetében is védelmet biztosítanak, amikor is az utazó egyazon értékesítési helyen, ám külön helyfoglalási eljárások révén vásárol utazási szolgáltatásokat, illetve amikor az utazási szolgáltatás egy bizonyos honlapon történő lefoglalását követően ajánlatot kap arra, hogy egy másik honlapon egyéb szolgáltatást foglaljon le.
Az új szabályok alapján a következő változások állnak be:
A vállalkozásoknak egyértelműbb tájékoztatást kell nyújtaniuk az utazóknak.
A szervezett utazásokat értékesítő vállalkozásoknak gondoskodniuk kell arról, hogy fizetésképtelenség esetén garantálni tudják az utasok hazaszállítását és az általuk befizetett pénz visszafizetését.
Egyértelműbb szabályok lépnek életbe a felelősségre vonatkozóan.
Az új szabályok értelmében az utazók reális díj ellenében bármilyen okból lemondhatják a szervezett utazást. Ingyenesen lemondhatják nyaralásukat, ha az úti cél - például háború vagy természeti katasztrófa miatt - veszélyessé válik, vagy ha az utazási csomag ára több mint 8 százalékkal az eredeti ár fölé emelkedik.
Szállás biztosítása abban az esetben, ha a visszaút meghiúsul: ha az utazók például természeti katasztrófák miatt nem tudnak visszatérni a szervezett nyaralásról, maximum három napra szállást kell biztosítani számukra, ha nem utazhatnak haza a tervezett időpontban. További éjszakák fedezésére az utasok jogairól szóló releváns rendeletek alapján kerül sor.
Az utazásszervező emellett köteles segítséget nyújtani az utasnak, amennyiben nehézségei támadnak, mindenekelőtt az egészségügyi szolgáltatásokról és a konzuli segítségnyújtásról szóló tájékoztatás biztosításával.
Az új szabályok azt is jelentik, hogy a vállalkozásoknak EU-szerte azonos szabályrendszert kell követniük a tájékoztatási követelmények, a felelősség és más kötelezettségek tekintetében. A tagállami csődbiztosításokat ettől fogva az egész unióban elismerik. Ezek az intézkedések lehetővé teszik majd a vállalkozások számára azt is, hogy az egész EU-ban ugyanúgy működjenek, mintha otthon lennének.
A korszerűsített tájékoztatási követelmények révén a kereskedőknek nem lesz kötelező újranyomtatni a prospektusokat, ami a bizottság szeirnt várhatóan évi 390 millió euró megtakarítással jár számukra.
A - például szakosodott utazási irodával kötött - keretmegállapodások alapján szervezett üzleti utazásra ezután nem terjed ki az irányelv hatálya.
A tagállamoknak 2018. január 1-jéig kellett átültetniük az új szabályokat nemzeti jogrendszerükbe. Ezt követően hat hónapos átmeneti időszak állt a rendelkezésükre, amely július 1-jén jár le. Eddig az időpontig meg kell kezdeniük az irányelvet átültető nemzeti intézkedések alkalmazását - derül ki az Európai Bizottság közleményéből.
Képünk forrása: Pixabay