Már intézkedtek annak érdekében, hogy a jövőben hasonló probléma ne fordulhasson elő - derül ki a pénzügyminiszternek a szocialista Mesterházy Attila kérdésére adott írásos feleletéből.
Az ügyben a Magyar Államkincstár (MÁK) vezetői nem álltak a nyilvánosság elé sem aznap, amikor nyugdíjasok tömege hiába várta bankja bejáratánál a megszokott kora reggeli időpontban, hogy pénzt vehessen fel a számlájára érkező nyugdíjából, sem pedig később, amikor egyértelművé vált, hogy a technikai hiba a kincstár központi informatikai rendszerében lépett fel. Lapinformáció szerint a MÁK véletlenül rossz értéknappal küldte be a tranzakciókat a Giro Zrt. éjszakai rendszerébe, ezért nem érkeztek meg január 11-én, péntek reggel a nyugdíjak a folyószámlákra.
Kapcsolódó
A szervezet azóta is kitart amellett, hogy a számlákon a lakossági pénzintézetek a jogszabályban rögzített napon éjfélig jóváírták az összegeket, tehát nem is történt semmi rendkívüli. Az ominózus napon még délelőtt a Giro Zrt. bejelentette, hogy - a Magyar Államkincstárral együttműködve - intézkedik a 2019. január hónapban esedékes nyugdíjkifizetések jogszabály szerinti - azaz a mai, pénteki napon történő - kifizetéséről. Este pedig bejelentették, hogy a kincstár által indított valamennyi nyugdíj tranzakciót a Giro Zrt. rendszereiben pénteken elszámolták, és elküldték a bankoknak.
Azóta a Népszava azt derítette ki, hogy a MÁK megtalálta a nyugdíjbotrány felelősét a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság (Nyufig) nyugdíj előtt álló szakmai igazgató-helyettesének személyében, emiatt lefokoztak és alacsonyabb beosztásba helyeztek. A több évtizede a nyugdíjfolyósítónál dolgozó jogász azért kerül alacsonyabb beosztásba, mert valakit meg kellett nevezni a példátlan technikai hiba felelőseként, miután Varga Mihály pénzügyminiszter vizsgálatot indított az ügyben.
Varga Mihály mai válasza szerint nem az általa indított vizsgálat miatt kellett mennie a Nyufig igazgató-helyettesének, de valóban ezért váltották le. A magyarázat szerint ugyanis Mészáros József, a MÁK elnöke is vizsgálatot indított a technikai probléma feltárására, majd ennek nyomán történt a "személyi intézkedés".
Mindkét vizsgálat azt állapította meg ugyanis, hogy a januári nyugdíjutalásnál tapasztalt "technikai problémát emberi tényezőkre visszavezethető hiba okozta". A jó hír viszont az, hogy már intézkedtek annak érdekében, hogy a jövőben hasonló problémák ne kerüljenek elő - ennek része a folyósításhoz kapcsolódó előzetes és utólagos kontroll megerősítése és az ügyeleti rendszer létrehozása.
Emellett hosszabb távú intézkedéseként folyamatban van egy komplex nyugdíj-biztosítási szakigazgatási rendszer létrehozása, valamint a kincstári számlavezető rendszer megújítása, amelyek nyomán az érintett feladatellátás teljes modernizáció megvalósul majd - fogalmazott a pénzügyér.