Növekvőben van, de így is meglehetősen alacsony a hazai járműipar és járműalkatrész-ipar orosz piaci kitettsége (a pontos számokat lásd a keretes írásban), így az ipari termelés húzóerejét képviselő szektor szereplői sem aggódnak túlzottan egy esetleges orosz autóbeviteli tilalom (lásd másik keretes írásunkat) kapcsán, legalábbis ez derül ki a Napi.hu körkérdésére adott válaszokból. Ha mégis életbe lépne Moszkva új szankciója, az - feltéve, hogy másutt nem lehetne piacot bővíteni - éves szinten 200-300 millió eurós kiesést jelentene. Ez érzékenyebb veszteség, mint amit az agrár- és élelmiszeripar jelenleg elszenved, de kisebb egy esetleges gyógyszeripari korlátozás negatív hatásaival összevetve.
Szeretik az oroszok a magyar Suzukikat
A három magyarországi autógyártó válaszai alapján a Suzuki kitettsége látszik a legnagyobbnak. Az orosz piac az elmúlt években mindig az esztergomi társaság három legnagyobb exportpartnere között volt, több tízezres darabszámmal, a legnépszerűbb modellnek a négykerékhajtású SX4 és az SX4 S-Cross számít. (Utoljára 2012-ről találtunk pontos adatokat: akkor a 156 ezer legyártott autó közel tizede, 15 ezer kocsi került Oroszországba, a két legnagyobb exportpiac pedig Németország és Anglia volt, 17-17 ezer darabbal.)
A Magyar Suzuki Zrt.-nél jelenleg ez év végéig látják a rendeléseket, a kiszállítások folyamatosak, de ha bármilyen zavar támadna az exportban, vannak forgatókönyveik, lehetséges ellenintézkedéseik a tarsolyban. Bár minden kiesés esetleges termeléscsökkenéssel járhat, erre jelen pillanatban nem számítanak Esztergomban. Ami a beszállítókat illeti, egy termeléscsökkenés nyilván a tőlük vásárolt alkatrészek mennyiségét is érintené, de - hangsúlyozza a társaság - velük hosszú távú kapcsolatokat építenek, s ez nem függ egyetlen ország rendelési állományától.
Kettő és fél százalék
Ez év első hat hónapjában a közúti járművek adták Magyarország teljes exportjának 15,5 százalékát az egy évvel korábbi 12,4 százalék után. Oroszország vonatkozásában még látványosabb a növekedés, a 2013 évi nem egészen 9 százalékról idén január-júniusban 15,6 százalékra nőtt a járművek aránya a teljes orosz piacra szánt kivitelen belül. (A második félév persze még módosíthat az arányokon.)Ezzel együtt sem túl jelentős a járműipar számára az orosz piac, a szektor kivitelében a 2013-as 2,2 százalék után idén 2,5 százalékot képvisel, vagyis tavaly 223,6 millió euróról, 2014 első felében pedig 163,6 millió euróról volt szól. A közvetett, vagyis itthon gyártott, de más országban készülő járműbe beépítve Oroszországba jutó kivitel értéke persze nagyobb, de így sem számít meghatározónak, szemben például a gyógyszeriparral.
Németország autóexportjának mindössze 3 százaléka talált gazdára Oroszországban 2012-ben, amivel ez a szektor alulreprezentáltnak számít, hiszen a teljes német kivitel 4 százaléka irányult az orosz piacra.
Visszatérve a magyar gazdaság érintettségére, jelenleg az agrárexportot érintő orosz korlátozás nagyságrendje évi 70-80 millió euró, amihez hozzá jön még az orosz piacról kiszorult uniós termékek árleszorító hatása is. A magyar gazdaságnak egy esetleges gyógyszeripari beviteli korlátozás fájna a legjobban. Közel egyharmados súllyal szerepelt ugyanis tavaly az oroszországi magyar exportban a gyógyszeripar - ez az arány az uniós átlag közel kétszerese.
A gyógyszerszektor orosz kitettségét az is jól jelzi, hogy az iparág teljes kivitelének több mint 17 százaléka talált vevőre Oroszországban tavaly, a 2013-ban mért 668,8 millió euró pont a háromszorosa a járműexport értékének. Igaz, 2014 első felében a gyógyszerexporton belül az orosz reláció súlya már nem érte el a 11 százalékot, értékben pedig már csak negyedével múlta felül a járműipar kivitelét.
Termékkör | Érték (mEUR) | Súly az adott termékkör kivitelében (%) |
Gyógyszer, gyógyszerészeti termék | 203,7 | 10,8 |
Közúti jármű | 163,6 | 2,5 |
Híradás-technikai, hangrögzítő és -lejátszó készülék | 134,2 | 4,4 |
Élelmiszer és élő állat | 102,9 | 3,5 |
Villamos gép, készülék és műszer, alkatrész | 65,6 | 1,3 |
Általános rendeltetésű ipari gép és berendezés, géprész | 52,4 | 2,6 |
Papír, karton | 49,1 | 9,5 |
Irodagép és gépi adatfeldolgozó berendezés | 48,2 | 3,0 |
Illóolaj és rezinoid, illatanyag, testápolási-, fényesítő- és tisztítószer | 22,2 | 4,9 |
Energiafejlesztő gép és berendezés | 22,0 | 0,6 |
Egyéb | 188,0 | 1,3 |
Összes export | 1052,0 | 2,5 |
Forrás: Napi.hu-gyűjtés, KSH |
Ami a kecskeméti Mercedes-gyárat illeti, egyenesen Stuttgartból érkezett a válasz, miszerint nem kommentálják az esetleges jövőbeli eseményekkel kapcsolatos találgatásokat, de az eddigi szankciók nem korlátozzák a Daimler üzleti tevékenységét az orosz piacon. Hozzátették, hogy míg a kecskeméti gyárban a B-osztály és a CLK-modellek készülnek, addig az orosz piacon a GLK-, az E- és a GL-osztály számít a legkelendőbbnek, vagyis - szűrhető le ebből - a magyarországi termelést nem befolyásolná számottevően Moszkva esetleges büntetőintézkedése.
Az Audi Hungaria Motor Kft. legfontosabb piacai között sem szerepel Oroszország, a motorok és járművek néhány százaléka megy csak oda, így a céget nem érinti jelentősen az orosz helyzet - válaszolta kérdésünkre a győri társaság kiemelve, hogy egyelőre nincs tudomásuk a járműszállítások korlátozására vonatkozó törvénytervezetről. Hozzátették: mivel a járműgyártás jelenleg felfutási fázisban van - emiatt a harmadik műszakot is bevezették - és a Győrben készülő modellek piaci bevezetése zajlik, a megrendelési állomány, így az Audi-beszállítók felé történő megrendelések állománya is a korábban tervezett magas szinten van.
Az orosz piacon a Q3, az A3, a Q5, az A6 és a Q7 számít a legnépszerűbb modellnek. Az Audi tavaly óta már helyben gyártja az orosz piacra készülő járművek egy részét: a 2013 áprilisában Kalugában megnyitott gyárban a Volkswagen-csoport orosz munkatársai szerelik össze az Audi A6, A7 A8 Long valamint a Q5 és Q7 modelleket.
És az alkatrészgyártók?
Az esetleges orosz tilalom a magyarországi autóalkatrész-gyártó cégek bő negyedét érintené valamilyen mértékben - ez derül ki abból a hangsúlyozottan nem reprezentatív felmérésből, amelyet a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Egyesülete (Majosz) végzett el a tagjai körében.
A fenyegetés
Andrej Boriszov, Vlagyimir Putyin államfő gazdasági főtanácsadója a közelmúltban úgy reagált az Oroszországgal szembeni uniós gazdasági szankciók kiterjesztésére, hogy már előkészítették az EU-ellenes választ, amely kiegészíti az élelmiszerek bevitelének egy évre szóló tilalmát. Vannak olyan kapcsolatok, amelyek esetén az európai államok jobban függenek Oroszországtól mint fordítva - fejtegette. Ezek közé tartozik az autók, mindenekelőtt a használt autók, illetve bizonyos ruhaneműk exportja. Azóta viszont nem érkeztek olyan hírek, amelyek e fenyegetés beváltásáról szóltak volna.A válaszadók 73 százaléka viszont úgy válaszolt, hogy egy orosz importkorlátozás nem érintené tevékenységét. Az érintettek közül 8 százalék még nem tudta, milyen mértékű hatásra számíthat, 6 százalék csekély, 7 százalék közepes, 6 százalék pedig nagymértékű hatást vár. Az egyesület tagjai tavaly összesen 1552 milliárd forint árbevételt értek el. Ennek 71 százaléka volt export, ám az orosz irány nem domináns: a tagok mintegy 11 százaléka szállít csak közvetlenül az orosz piacra. A közvetett keleti export jóval nagyobb súlyú: a Majosz-tagok által kivitt termékek 5-10 százalékát építik be olyan gépjárművekbe, amelyek végül az orosz piacon találnak gazdára.
A kialakult oroszországi helyzet számunkra sem megnyugtató, ezért szorosan követjük a fejleményeket - válaszolta a Napi.hu megkeresésére a Bosch-csoport. A korlátozások hatása egyelőre elhanyagolható, ám a cég a politikai helyzet következtében az üzleti és a beruházási környezet általános romlását tapasztalja. Becsléseik szerint az elkövetkező néhány hónap során további keresletcsökkenés várható, ami ráadásul a jóváhagyásra váró legújabb szankciók miatt vélhetően erősödni fog. Jelenleg csupán a Bosch Rexroth néhány olyan terméke érintett, amelyek a nyersanyag-kitermelésben és az energiaszektorban használatosak, így a csoport tevékenységére gyakorolt közvetlen hatás elhanyagolható. Igaz, a jövőben a gépjárműtechnika, a termotechnika és a fogyasztási cikkek üzletágak termékei is érintettek lehetnek. (Bár kérdeztük, a magyarországi potenciális hatásokra nem tért ki a Bosch válasza.)
Mindettől függetlenül az Oroszországban 1904 óta jelen lévő cég hosszú távra tervez az ottani piacon, bízik a válság diplomáciai úton történő rendezésében és a politikai, gazdasági helyzet stabilizálódásában, ezért folytatja jelenlegi tevékenységeit, így terv szerint zajlik a szamarai új üzem építése is. A Boschnak mind a négy üzleti területe (ipari technika, fogyasztási cikkek, valamint energia- és épülettechnika) aktívan jelen van Oroszországban, a vállalat három helyszínen (Engels, Togliatti és Szentpétervár) gyárt gépjármű-ipari berendezéseket, szerszámgépeket, csomagolástechnológia-eszközöket és háztartási gépeket. 2013-ban több mint 3000 helyi dolgozója több mint 700 millió eurós árbevételt produkált az oroszországi piacon.
És a gumiabroncsgyártók?
A Michelin Hungária kérdésünkre jelezte, nem kommentálják az aktuális politikai és gazdasági eseményeket, a csoportszintű stratégiai döntésekben pedig nem jogosultak nyilatkozni.
A Hankook rácalmási üzemében készült abroncsok nagyon elenyésző hányada kerül csak az orosz piacra - tájékoztatta a Napi.hu-t a Hankook Tire Magyarország Kft. kommunikációs osztálya. Hozzátették: 2014 januárja óta alig több mint tízezer darab, vegyes méretű, márkájú és szezonú gumiabroncsot szállítottak Oroszország területére, ami a magyar gyártóegység 12 millió darabos éves kapacitásához képest elhanyagolható tétel. (A kft. legfőbb piacát Németország, az Egyesült Királyság, Franciaország és Spanyolország alkotja, ezekben az országokban értékesítik a gyártott abroncsmennyiség kb. 70 százalékát.) Ennek megfelelően vészforgatókönyv sem készül a Hankooknál az orosz piaci helyzet negatív irányú változása esetére.