Várhatóan megakasztják a 2013-ra tervezett jövedékiadó-emelések az lpg autógáz forgalmának 2009 óta tartó - alapvetően a benzin és a gázolaj drágulása miatti - növekedését, ám az intézkedések így is mintegy kétmilliárd forint többletet hozhatnak a konyhára az NGM várakozásai szerint. A gázautózásból származó jövedékiadó-bevétel tavaly már 1,4 milliárd forintra rúgott, amit ez év első négy hónapjában közel félmilliárd forint követett. A nemzetgazdasági tárca azzal számol, hogy az lpg-forgalom 2013-as megtorpanásával együtt mérséklődik majd az autógáz miatti benzin és gázolaj soron jelentkező adókiesés is. Ebből, valamint lpg-soron várt 3,1 milliárdos összbevételből jöhet ki az említett kétmilliárdos többlet. A szeszes italokra kivetett adó emeléséből négyszer ekkora többletbevételt vár a szaktárca, a dohánytermékek közterhének felsrófolása pedig húszszor (!) ekkora összeget hozhat a közösbe - lásd a cikk végén lévő keretes írást.
A tárca kincstári optimizmusával szemben semmi jót nem vár a jövedékiadó-emeléstől Falk Zsigmond, az Eco-Jet Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. autógáz szerviz ügyvezetője. A minisztériumhoz hasonlóan Falk is arra számít, hogy visszaeshet a forgalom az átalakítást végző szervizeknél az akár 50 forintos literenkénti lpg-drágulást eredményező módosítás nyomán, legfeljebb a javítások iránti kereslet maradhat fönn.
Falk szerint a korábbi bő 200 forintos literenkénti lpg-árelőny 100 forintra zsugorodhat a benzinnel szemben. Hozzátette: az elmúlt évben számos szerviz nyílt, illetve állt rá a gázüzeművé alakításra; a kormány valószínűleg észlelte a felfutást, és bekövetkezett, amitől mindenki tartott. A szakma aggódik, és reménykedik, hogy az emelési terv csak egy bedobott ötlet, amelynek megvalósulása elkerülhető - fogalmazott.
Meglepetés: a földgáz is érintett
Az adóemelés az lpg mellett a cseppfolyós földgázt (lng) is érinti, ami ellentétes nem csak a szilárdrészecske-szennyezés ellen hozott kormányhatározattal, de a gázautózást kedvezményes jövedékiadó-kulccsal támogató EU szándékkal is - kommentálta a terveket Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke. (Ez utóbbi, még el nem fogadott terv szerint 2030-ig fönn kell tartani Európában a gázautózásra vonatkozó kedvezményes, a legalsó kulcs 50 százalékára rúgó jövedéki adómértéket.) Amennyiben a tervezett emelés megvalósul, az lpg adótartama a benzinének körülbelül 55 százalékát teszi majd ki.
Jövedékiadó-statisztika
Az alkoholtartalmú italok esetében folyamatos volt a jövedékiadó-bevételek növekedése az elmúlt években, míg a dohánygyártmányoknál 2010, az üzemanyagoknál pedig 2011 hozott csökkenést - derül ki a NAV lapunknak megküldött kimutatásából. Hozzátették: az üzemanyagoknál fontos figyelembe venni, hogy 2011-ben a fuvarozók számára a 7,5 tonna feletti járművek után megnyílt a lehetőség a kereskedelmi gázolaj utáni jövedéki adó visszaigénylésére, ami miatt az előző évhez képest emelkedett a kiutalások összege.Termék | 2009 | 2010 | 2011 | 2012* | 2013** |
Üzemanyagok | 489,3 | 511,4 | 501,0 | 519,0 | 521,0 |
Alkoholtartalmú italok | 81,3 | 83,0 | 86,9 | 86,2 | 94,2 |
Dohánygyártmányok | 298,2 | 262,2 | 287,2 | 295,3 | 334,8 |
*előirányzat **terv (Napi Gazdaság Online-számítás) Forrás: NGM, NAV, Napi Gazdaság Online |
A szakember szerint az emelés részben egészségügyi okokkal való indoklása ellen is tiltakozni kell, ugyanis az lpg jóval tisztább, vagyis kedvezőbb kibocsátási értékekkel bír, mint a benzin és gázolaj. A tervezet teljesen hozzá nem értő megfogalmazásban készült el, amiből süt a dilettantizmus Domanovszky szerint, hiszen differenciál a gyakorlatilag csak tárolásának módjában eltérő sűrített földgáz (cng) és folyékony földgáz (lng) között is. A szervezet szerint, noha egyelőre Magyarországon nincs érzékelhető lng-forgalom, a cng-hez hasonlóan 0 százalékos jövedékiadó-kulcsra lenne szükség itt is.
A jövedékiadó-emelés a gázüzeművé alakítás átlagos megtérülési időtartamát az eddigi 2-ről 3 évre tolná ki, ami nyilvánvalóan kiesést okoz az átalakítást végző műhelyeknél - véli a szakember. Ugyanakkor az lpg (pb) adóemelése szerinte az üzemanyag-forgalmazóknál nem okozza a forgalom csökkenését, inkább lassítja a forgalombővülést - ami persze szintén nem jó hír.
A tervezetről ma szavazhatnak a parlamentben, a szervezet azonban addig igyekszik módosíttatni a szöveget, hogy legalább az lng-nél ne következzen be kedvezőtlen változás.
Intő példa lehet az E85
Hogy mi várható az autógáz hazai piacán az emelést követően, érdemes megnézni az E85 bioüzemanyag példáját. Jelenleg 332 forint az ajánlott fogyasztói ár, a kutakon jellemzően 332 és 350 forint közötti árakkal találkozunk, míg tavaly nyáron, a legutóbbi adóemelési hullám előtt valamivel 300 forint fölött alakultak az árak. A 2011 augusztus végén életbe lépett 40 forint + áfás emelést egy törvénymódosítás 70 forint + áfára bővítette, ami pár hónap alatt összességében 90 forint körüli drágulást eredményezett.
Az NGM adatai azt mutatják, hogy 2011. augusztus végi adóemelés óta jelentősen csökkent a bioetanol-fogyasztás: az első nyolc hónap 32,8 millió literje után a szeptember-december már csak 6,4 millió liter forgalmat eredményezett. Összesen tavaly 0,9 milliárd jövedéki adó folyt be az E85 után, ám a szaktárca szerint a kieső forgalom döntő részben benzin- és gázolajkereslet bővülésként jelentkezhetett. A jelek szerint ugyanakkor a tárcánál úgy kalkulálnak, hogy a gázautósok - járműveik költségesebb átalakítása után - jobban ragaszkodnak majd az lpg-hez, mint korábban a bioetanollal járók az E85-höz, és továbbra is igyekeznek kihasználni a benzinhez mért (csökkenő) árelőnyt.
A fenti képet árnyalja, hogy a 2011-es jövedékiadó-bevételt üzemanyag-soron a tényadathoz képest 25 milliárddal felül-, dohány- és alkohol-soron pedig összesen szűk 20 milliárddal alultervezték.
Az üzemanyagok jövedéki adójában természetesen a benziné és a gázolajé a főszerep: az előbbi hajtóanyag után érkezik a bevételek 38-40 százaléka, a dízelre 58-61 százalék jutott az elmúlt években. Az adóemeléssel korábban szintén megdrágított bioetanolnak (E85), valamint a 2013-ban hasonló sorsra ítélt lpg-nek csak marginális, 0,2-0,3 százalékos súlya van, de persze ez is jelent pár milliárd forint bevételt.