A legnépszerűbb desztinációk alapvetően nem változtak, továbbra is a tengerparttal rendelkező európai országokat keresik a leginkább - értett egyet valamennyi, a Napi Gazdaság Online által megkérdezett utazási iroda illetékese. Az adataik szerint nőtt a Horvátországba utazók száma, Olaszország továbbra is népszerű, ahogy a válság ellenére Görögország is. Ez utóbbival kapcsolatban többen kiemelték, hogy az országon belül viszont elmozdulást mértek, így amíg korábban Kréta, Rodosz volt népszerűbb, addig idén egyre többen utaznak - az autóval is elérhető - az északi részre, Zakynthosra, vagy a Jón-szigetekre.
Bulgáriát szinte mindenki kiemelte: Molnár Anita, az IBUSZ Utazási Irodák Kft. key account managere szerint ugyanis sokat fejlődött az utóbbi időszakban, így újra kezd nagyon népszerűvé válni, ugyanakkor Zám Tibor, a Best Reisen Utazási Iroda general managere elmondta, hogy bár nagy várakozással tekintettek az országra olcsósága miatt, de hiába nőtt a forgalom, elmaradt a "nagy berobbanás". Szvoboda János, a Neckermann cégvezetője szerint egyre többen fedezik fel viszont Montenegrót, ennek okát abban látja, hogy "a tenger ott is ugyanolyan szép, mint Horvátországban", de az árak kedvezőbbek, és egyelőre még turistából is kevesebb van, ami sokak számára jelent vonzerőt. Komolyan visszaesett azonban a Spanyolország iránti kereslet, amit Zám leginkább a magas áraknak tulajdonított.
Természetesen nem csak az európai országokba utazik a magyar, a legnépszerűbb országokért azonban nem kell messzire utazni: Tunézia, Egyiptom és Törökország továbbra is veri - elsősorban ár/érték arányának köszönhetően - az öreg kontinensen kívüli mezőnyt.
Jobban odafigyelünk a költségekre
Az évek óta elhúzódó gazdasági válság az utazási szokásokra is rányomta a bélyegét, de a családok továbbra is arra törekszenek, hogy az évi egy nyaralás mindenképpen meglegyen - véli Pálinkás Tamara, a Vista utazási iroda üzletfejlesztési vezetője, aki szerint inkább az ezen kívüli utazásokon (pl. őszi városlátogatás, síelés, wellness hétvége) próbálnak spórolni. Egyértelmű, hogy mindenki takarékoskodik, a válság hatására jelentősen csökkent a vásárlóerő, de negatívan érintette az utazási lehetőségeket a végtörlesztés is, hiszen sokan ebbe ölték minden pénzüket - értett egyet Zám. Ennek megfelelően kevesebben utaznak rövidebb időre, tapasztalatai szerint sokan például úgy spórolnak, hogy az all inclusive üdülési formát választva inkább itthon fizetnek többet, így is minimalizálva a kinti költéseket.
Mit keres a magyar?
A legfontosabb a szálloda minősége, az ellátás típusa, a tengertől való távolság, illetve a szállodában található szolgáltatások, így például az animációs programok, a medencék, vagy akár a csúszdák - mondta Szvoboda János, a Neckermann cégvezetője. Az utasok elvárása ugyanakkor nagyon vegyes: vannak olyan utasok, akik évek óta ugyanolyan típusú szállodát keresnek és vannak, akik minden évben más helyre, más típusú szállodába utaznának, mert mást szeretnének megtapasztalni.Kultúra, kulturális örökség, ott élők emberek (azok vendégszeretete), szolgáltatások minősége (szálloda, apartman, infrastruktúra, kikapcsolódási lehetőség), aktuális politikai helyzet, kényelem (utazási is), felmerülő költség - sorolta a legfontosabb tényezőket Molnár Anita, az IBUSZ munkatársa.
Azt, hogy az utasok árérzékenyebbé váltak, Molnár is megerősítette. Egyre inkább jellemző például, hogy az utazni vágyók az internet segítségével vetik össze az utazási irodák ajánlatait. Ennek megfelelően az IBUSZ tapasztalatai szerint kevesebb foglalás érkezett a középkategóriájú utazásokra, de nőtt az alacsony költségvetésű, vagy éppen a drága, luxus utak száma - ez utóbbi egy kevésbé árérzékeny, de egyre vékonyodó rétegre jellemző. Horvátország esetében például nőtt az érdeklődés az egy hétnél rövidebb ideig való kint tartózkodásra - mondott egy másik példát Molnár.
Nem biztos azonban, hogy sikerül olcsóbb szálláshelyet találni Szvoboda szerint, mivel az euró-forint árfolyam miatt általánosan megfigyelhető volt némi áremelkedés a piacon. A cégvezető szerint ezért inkább a legjobb ár-érték arányú utakat és szállodákat keresik az ügyfeleik.
Aki teheti, repülő helyett autóval megy
Az utazási szokások is átalakultak, hiszen egyre többen keresik az autóval is elérhető desztinációkat, Szvoboda szerint például Bulgária részben ennek is köszönheti népszerűségét. A Neckermannál egyébként is azt tapasztalják, hogy idén többen utaznak autóval, mint korábban, hiszen például az előbb említett Bulgárián kívül Görögország, Horvátország, Olaszország, vagy akár a Francia Riviéra is elérhető személyautóval. Hasonló tapasztalatokról számolt be Molnár is, aki szerint egy nyugati határszélen élő valószínűleg autóval utazik el horvát vagy olasz apartmanba, hiszen az idő alatt, míg elutazna Budapestre a repülőtérre, már fél utat megtenné a tengerpartra, ráadásul a járművének elhelyezéséről sem kell gondoskodni a repülőtéren.
De van, aki inkább kompromisszumot köt: az autóbuszos utat választja, de a helyszínen a kényelmet, vagyis szállodai elhelyezést szeretne. Igaz, ennek ellentettje is gyakori, vagyis a kényelmes, repülős út mellett az apartmanos elhelyezést veszi igénybe. Zám ugyanakkor azt emelte ki, hogy bár nem csökkentek a görög utazók, de repülő helyett újra előtérbe kerültek a 90-es évek "maratoni" buszos útjai.
Sokan kockáztatnak
A takarékosságot az is jelzi, hogy egyre többen vadásznak last minute és egyéb akciókra is - mondta Zám. Ezt támasztotta alá Molnár Anita is, aki szerint sokan nem konkrét úti céllal, hanem meghatározott anyagi kerettel figyelik a különböző akciókat, hiszen ugyanazt a szolgáltatást és színvonalat szeretnék megkapni, mint az elmúlt években, csak alacsonyabb áron. Azt, hogy egyre jobban keresik a last minute utakat Szvoboda János is megerősítette, de hozzátette, hogy ilyenkor már nem válogathat kedvére az érdeklődő, hiszen nem minden időpontra és úti célra vannak ajánlatok, illetve a legkedveltebb szállodák is általában tele vannak már, úgyhogy "csak a maradékból lehet válogatni". De aki rugalmas mind az úti cél, mind az időpont tekintetében, elcsíphet egy jó ajánlatot - véli a cégvezető.
Utolsó pillanatban zuhanó árak
Több utazási iroda túlvállalja magát árualapjának összeállításakor, és amikor nem tudja kapacitását értékesíteni erőteljes tűzoltásba kezd nagymértékű akcióival. Ez pedig kihat a teljes idegenforgalomra, mivel magával rántja más irodák árait is. Az utazni vágyók pedig ezt jól tudják, hiszen az elmúlt évek igen gyakori jelenségéről van szó, éppen ezért kivárnak.Így van, sokszor nem oda mennek ahova akarnak, hanem ahova marad hely - erősítette meg Pálinkás, aki szerint a Vista évek óta próbálja felhívni az utasok figyelmét az előfoglalási akciókra, melyek gyakran ugyanolyan jelentős kedvezményeket jelentenek, mint egy last minute, viszont sokkal nagyobb választékkal. Ezzel a lehetőséggel és az ilyenkor kedvező árakkal azonban még mindig viszonylag kevesen élnek - mondta Pálinkás.