A magyarországi elektronikus kereskedelem fejlődését segítő szervezet kiemelte: online vásárlás esetén a vevőt 14 napon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg, amely nem köthető feltételekhez, például az eredeti csomagolás meglétéhez. A kereskedőnek a vételárat és a szállítási díjat is meg kell térítenie a termék visszajuttatását követő 14 napon belül.

A visszaküldés oka bármi lehet, ugyanakkor ez a lehetőség egyes termékekre nem vonatkozik, például a gyorsan romló élelmiszerekre, a kibontott csomagolású elektronikai eszközökre vagy a letöltött programokra

- olvasható a közleményben.

Az üzletben vásárolt termékeknél kizárólag az áru hibája esetén kötelező a csere vagy az ár visszatérítése, de sok üzletben van lehetőség arra, hogy a vevők bizonyos időn belül, a bizonylatot felmutatva visszavigyék a nem megfelelő karácsonyi ajándékot.

A jelenlegi gazdasági helyzet tovább növeli az online tudatosságot, erre utal az is, hogy a többi vásárlótól érkező visszajelzéseket tízből kilencen veszik figyelembe a vásárlási döntéseik során. Ugyanakkor a régióban senkinél sem találkozhatunk ilyen magas aránnyal. A vásárlás előtti tájékozódás fontossága mellett a megrendelés után is lényeges az informálódás, sok e-kereskedő ugyanis a törvényi előírásnál kedvezőbb lehetőségeket biztosít. 

Minden tizedik honfitársunk maximum 10 ezer forintot költött karácsonyi ajándékokra, több mint negyedük pedig a 10 és 30 ezer forint közötti sávot célozta meg. Ugyanakkor a régióban, például a cseheknél és szlovákoknál megfordulnak ezek az arányok, ők inkább 40 és 60 ezer forint értékben költenek, amit nálunk csak a vásárlók egytizede engedhetett meg magának. A megkérdezettek fele árakciók segítségével szeretné csökkenteni a karácsonyi költségeit, 20 százalékuk pedig úgy, hogy kevesebb hozzátartozónak tervez ajándékot venni. A tavalyi átlagosan 7 megajándékozotthoz képest idén a legtöbben már csak 3-6 rokonnal vagy baráttal számolnak e téren.

A vásárlásnál ma már a környezettudatosság is szempont: a vásárlók több mint 6 százaléka ez alapján rendel termékeket. A válaszadók harmada már inkább online vesz ajándékot, és harmada szerzi be fele-fele arányban a neten vagy boltban. Ehhez képest a csehek és a szlovákok jobban preferálják a netes vételt, és lényegesen kevesebbet látogatnak el maguk az üzletekbe, mint a szomszédos országok lakói.

Mit vásároltunk idén a Vaterán?


A Matchbox és a LEGO voltak a legnépszerűbb termékek a Vaterán idén is a játékok közül. A 2022-es forgalmi adatok alapján a szentestét megelőző hétig bezárólag mindkét kategória mintegy tíz százalékkal nagyobb forgalmat ért el, mint tavaly ilyenkor. Egy tipikus vaterázó 4000 forint körüli összegért rendelt LEGO-t, és 3600 forintért vásárolt matchboxot. A társasjátékok is egész évben jól fogytak, ezeket átlagosan 5000 forintért vásárolja egy tipikus magyar vevő.