Az államháztartás központi alrendszerének 2014. évi előzetes hiánya 825,7 milliárd forint lett, ami a módosított 1151,5 milliárd forintos előirányzatnál 325,8 milliárd forinttal kevesebb. 2013-ban a hiány még 932,8 milliárd forintot tett ki - írja az Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye.
Az NGM szerint a kisebb hiány a gazdasági növekedés felfutásából, a foglalkoztatás bővüléséből, valamint az online pénztárgépek bekötéséből származó többletbevételeknek köszönhető.
Decemberben a központi alrendszer hiánya 111,9 milliárd forint volt, ezen belül - a központi költségvetés és a társadalombiztosítási alapok egymás közötti technikai átcsoportosításának is köszönhetően - a központi költségvetés 101,1 milliárd forint többletet, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 192,5 milliárd forint, az elkülönített állami pénzalapok pedig 20,5 milliárd forint hiányt mutattak.
A központi költségvetés 2014. december végi pénzforgalmi adatai a kormány várakozásaihoz képest is kedvezőbben alakultak. Az államháztartás központi alrendszerén belül a központi költségvetés 837,1 milliárd forintos deficittel, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 5,7 milliárd forintos, az elkülönített állami pénzalapok 5,7 milliárd forintot meghaladó szufficittel zárták a 2014-es évet.
Év | Összeg |
2010 | -869,8 |
2011 | -1734,4 |
2012 | -598,6 |
2013 | -932,8 |
2014 | -825,7 |
Forrás: NGM |
A 2014. évi költségvetési törvényben előirányzottnál nagyobb bevétele volt az államnak többek között a társasági adóból, az általános forgalmi adóból, a személyi jövedelemadóból, illetve a szociális hozzájárulási adóból. A központi költségvetés 2014. évi kiadásai szintén meghaladták az előző évi kifizetéseket, összességében a kormányzati céloknak megfelelően alakultak.
Az államháztartás központi alrendszerének adatai megerősítik a kormány várakozását, mely szerint a 2014. évi uniós módszertan szerinti hiány a GDP 2,9 százalékánál kisebb mértékű lehet. A kormány 2014-es GDP prognózisát ( 31 601 milliárd forint) alapul véve a hiány 2,6 százalék körüllehet.
A deficit lefutása a korábbi évekhez igazodott - az első hat hónapban sikerült jelentős 813 milliárd forintos hiányt összehozni, ám a növekedés ekkor már lelassult, sőt szeptember után havonta kisebb-nagyobb többlettel zárt a büdzsé - ez három hónapos sorozat példátlan a magyar államháztartási gazdálkodás történetében. Mindezzel együtt nem lehet év közben sem tudni, hogy végül hova fut ki a hiány - ám az várható volt a terven felüli gazdasági növekedés - amelyet az uniós pénzek véghajrája az jegybank nhp-je és nem utolsósorban a költségvetési költekezés is fűtött - végül a három százalék alatti hiánycél elérését akkor sem veszélyezteti, ha magasabb nominális hiánnyal számolnak. Az eredeti 2014-es költségvetés 2 százalékos gazdasági növekedéssel és 2,4 százalékos inflációval számolt. Ebből lett három százalékot meghaladó (várhatóan 3,2 százalékos) gazdasági növekedés és - 0,2 százalékos infláció - vagyis defláció.
Az év során így az engedélyezett év végi hiánycél az eredeti 984,6 milliárd forintról 1151,5 milliárd forintra emelkedett. Az államháztartási gazdálkodásban viszont a kormány következetesen tartja magát ahhoz az elvhez, hogy a maastrichti három százalékos hiánycél semmi esetre sem kerülhet veszélybe. Míg a korábbi években a hiánycél eléréséhez az évközi adóemelésre is sor került, addig idén ehhez már csak évközi zárolásokat vett igénybe a kormány - igaz a magasabb gazdasági növekedés miatt - ezeket a zárolásokat az utolsó hónapban föloldották.
Milliárd forint | A GDP százalékában | Államadósság a GDP százalékában | |
1999 | -597,8 | -5,1 | 60,0 |
2000 | -404,1 | -3,0 | 55,2 |
2001 | -624,3 | -4,1 | 51,9 |
2002 | -1541,3 | -8,9 | 55,1 |
2003 | -1362,0 | -7,2 | 57,8 |
2004 | -1334,9 | -6,4 | 58,8 |
2005 | -1756,1 | -7,9 | 60,8 |
2006 | -2252,3 | -9,4 | 64,9 |
2007 | -1293,3 | -5,1 | 65,8 |
2008 | -983,9 | -3,7 | 71,8 |
2009 | -1205,0 | -4,6 | 78,2 |
2010 | -1225,3 | -4,5 | 80,9 |
2011 | -1538,4 | -5,5 | 81,0 |
2012 | -662,8 | -2,3 | 78,5 |
2013 | -724,4 | -2,4 | 77,3 |
2014 | n.a. | n.a. | n.a |
Forrás: KSH,NGM |