Összesen 20 darab, 8. kategóriába sorolt, felső-közép kategóriájú autóra írt ki közbeszerzést a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF). Ez a hivatal intézi a központosított közbeszerzési eljárásokat, valamint - a Honvédelmi Minisztérium és a külképviseletek kivételével - ellátja a minisztériumokat tárgyi eszközökkel, többek között autókkal.
A 8-as kategória azért érdekes, mert ilyen autók csak az államtitkároknak, illetve a miniszterelnöki biztosoknak járnak, a helyettes államtitkárok, kormánybiztosok, miniszerelnöki biztosok, kormányhivatal-vezetők és miniszeri biztosok "csak" 7-es kategóriájú felső-közép kategóriájú autóval járhatnak. A miniszterek autójuttatását igen érdekesen fogalmazza meg a jogszabály: "egy darab miniszteri használat céljára beszerzett személygépkocsi", amely bármit jelenthet.
Jöhet a fiatalítás?
Mivel a kormányzati flottát domináló Skoda Superbek nagy része 2011-es évjáratú, vagyis idén lesz 5 éves logikusnak tűnhet a fiatalítás. A Napi.hu ezért megkérdezte a KEF-et, hogy kik fogják használni a 20 darab új autót, a hivatal azonban kitérő választ adott.
A KEF tájékoztatása szerint a 8 évnél idősebb, több százezer kilométert futott kocsikat cserélik újakra. A régi autókat pedig - ha már nem üzemeltethetők gazdaságosan - eladják. A KEF új gépjárművek felhasználási helyére csak azok leszállítása előtt tesz javaslatot. Ez utóbbi nyilván igaz, ám furcsa lenne, ha úgy írnának ki 20 - vélhetően több mint 10 millió forintos - kocsira pályázatot, hogy még fogalmuk sincs, kik fogják azokat használni.
A válaszuk azért is érdekes, mivel a nyilvánosan elérhető adatok szerint összesen két miniszer használ 8 évnél idősebb autót. Az egyik Pintér Sándor, aki egy 2005-ös Audi A8-assal jár, Trócsányi László szolgálati kocsija pedig egy 2008-as A6-os. Az államtitkárok (nagy részükről van elérhető adat) viszont 2008 után gyártott kocsikkal járnak.
Az autó 5 éves koráig autó
Hogy az állami vezetők nem igazán szeretik az idős autókat az abból is látszik, hogy nem kevesen ültek át 2011-es Skoda Superbekből 2015-ös évjáratúakba. Ezek az autók vélhetően annak a közbeszerzésnek a keretében érkeztek, amellyel kapcsolatban még tavaly tavasszal hirdetett eredményt a KEF. Akkor 42 autó érkezett 430 millió forintért.
Külön utakon jár a Külügyminisztérium, ahol egy 2014-es Mercedes ML 350 SUV, egy 2010-es Mercedes E350 és egy 2011-es Audi A6-os is része az államtitkári flottának. Hogy ezek menyire felelnek meg a jogszabályi kritériumoknak, az kérdéses. A miniszterek egyre jobban kedvelik a kisbuszokat: Volkswagen Multivannal jár ugyanis Balog Zoltán, Rogán Antal, Szijjártó Péter és Seszták Miklós is.
Mi az igazság?
A fentiek alapján három eset lehetséges:
- A közigazgatási államtitkárok, miniszterelnöki biztosok, és az államtitkári szintű autóra jogosult vezetők (akikről nincs adat a kormányzati portálon) 8 évnél idősebb autókat használnak és most ezeket cserélik.
- Az autók kihasználatlanul állnak majd valahol.
- Valóban az államtitkárok legfeljebb 5 éves autóit cserélik.
Kételyeinket megosztottuk a KEF-el, amint válaszolnak, a cikket frissítjük.
KHF.hu_2015.02.27
Ismerje meg a közbeszerzéseket, keressen a kiírásokban, legyen a nyertesek között!