Összesen 6,7 milliárd euróval támogat 195 közlekedési projektet az Európai Bizottság az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) keretében - jelentették be az uniós javaslattevő-végrehajtó testület illetékesei pénteken. A bizottság reményei szerint ezek a beruházások várhatóan további köz- és magánfinanszírozást mozgósítanak majd, összesen 9,6 milliárd euró értékben.
A kiválasztott projektek - a bizottság átfogóbb politikai menetrendjével összhangban - jelentősen hozzájárulnak a közlekedés digitalizálásához és dekarbonizációjához. A források közel 85 százaléka a Kohéziós Alapból támogatásra jogosult tagállamokba irányul, elősegítve az infrastruktúrák terén az EU-n belül meglévő egyenlőtlenségek csökkentését - derül ki a közleményből.
Nagy volt a tülekedés
A CEF 2015 novemberében meghirdetett második pályázati felhívására összesen 406 értékelhető projektjavaslat érkezett be. A projektek 12,49 milliárd eurós uniós finanszírozási igénye jóval meghaladta a rendelkezésre álló forrásokat az EB szerint. A bizottság a legnagyobb európai hozzáadott értékkel rendelkező projekteket válogatta ki ezek közül, azt is figyelembe véve, hogy földrajzi szempontból és a különböző közlekedési módok között is kiegyenlítetten osszák szét a támogatásokat.
A kiválasztott projektek többsége a transzeurópai törzshálózatokhoz (TEN-T) kapcsolódik. A kedvezményezett projektek között olyan kiemelt kezdeményezések is szerepelnek, mint a Brassó és Segesvár közötti vasúti összeköttetés rehabilitációja, a portugáliai Aveiro-Vilar Formoso vasútvonal, a balti folyosó szabványos nyomtávú vasútvonalának kiépítése, a SESAR Üzemeltetési Program végrehajtása, valamint a lengyelországi E30 vasútvonal (Zabrze-Katowice-Krakkó szakasz) korszerűsítése.
Magyar projektek
Magyarország 23 olyan projektet adott be, amelyik bekerülhetett a kalapba, 1,2 milliárd euró értékben. Ebből a bizottság 16 projektet fogadott be összesen 809,6 millió euró értékben, ezek nagy része az úgynevezett törzshálózati folyosó infrastruktúrájának fejlesztéséhez kapcsolódik
A befogadott projektek között egyebek mellett olyanok vannak, mint a Százhalombatta-Pusztaszabolcs, vagy a Budapest, Rákos-Hatvan, illetve a Hegyeshalom-Rajka vasútvonal felújítása, a GSM-R mobilkommunikációs hálózat fejlesztése a vasútvonalak mentén, az M15-ös út M1 és a szlovák határ közötti, valamint az M70-es út Letenye és a szlovén határ közötti szakaszának fejlesztése kétsávos autóúttá, illetve a budapesti déli vasúti összekötő híd felújítása. A teljes listáját itt találja.
Saját pénz is kell
Az EB előzetesen 5,6 milliárd eurót különített el a kohéziós alapok igénybevételére jogosult tagországok számára. A projektkiválasztási folyamat során a bizottság azt is figyelembe vette, hogy a pályázatok illeszkednek-e az egyéb kiemelt intézkedések, például az energiaunió vagy a digitális egységes piac céljaihoz.
Az uniós pénzügyi hozzájárulás vissza nem térítendő támogatás formáját ölti, a társfinanszírozás a projekt típusától függően az elszámolható költségek 20-50 százalékát fedezheti. A Kohéziós Alap felhívása keretében beérkezett pályázatok esetében a maximális társfinanszírozási arány elérheti az elszámolható költségek 85 százalékát.
Lesz egy harmadik kör is
Violeta Bulc közlekedéspolitikáért felelős biztos szerint a 9,6 milliárd eurós összberuházás 2030-ig akár 100 ezer új munkahellyel bővítheti az európai gazdaságot. Üdvözlendő fejlemény, hogy a nyugat-balkáni régió is részesül a forrásokból, aminek köszönhetően közlekedési infrastruktúrája közelebb kerülhet az uniós szolgáltatások színvonalához - jegyezte meg. A biztos kérdésre válaszolva elmondta, idén ősszel még egy harmadik kör is várható.
A javasolt támogatási határozatot még a július 8-án ülésező Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz koordinációs bizottságának hivatalosan is jóvá kell hagynia, így a bizottság a végleges határozatot várhatóan 2016 júliusának végén fogadja el. Az egyéni támogatási megállapodásokat az Innovációs és Hálózati Projektek Végrehajtó Ügynöksége (INEA) készíti elő, ezeket 2016 második felében írhatják alá a kedvezményezettekkel - közölte az EB.