A Napi.hu, ahogy egy hónappal ezelőtt, októberre vonatkozóan is kiszámolta, hogy mennyi pénz maradt az autósok zsebében, hogy az elégetett benzint és gázolajat nem a tavalyi árakon kellett finanszírozniuk, amikor az olaj ára még a jelenleginél lényegesen magasabb volt.
Októberben a hazai kutaknál 149,3 millió liter benzint és 273,8 millió liter gázolajat értékesítettek - derül ki a NAV friss jövedéki statisztikájából. Ez a mennyiség a benzin esetében 3,6 millió literes 2,5 százalékos, a gázolajnál pedig 10,33 millió literes 3,9 százalékos növekedés.
A KSH adatai szerint a benzin átlagára 339 forint volt, amely 71 forinttal kisebb, mint egy évvel korábban, amikor még 410 forintot kellett fizetnünk a kutaknál. Ezért a mennyiségért 50,6 milliárd forintot fizettünk ki átlagosan, 9,1 milliárddal kevesebbet, mint tavaly. A dízelért 348 forintot kértek a kutaknál, 68 forinttal kevesebbet éves bázison. Az így kifizetett 95,3 milliárd forint 14,1 milliárdos csökkenés.
Óriási spórolás
Feltételezve, hogy az üzemanyag-fogyasztás volumene akkor is ennyi lett volna, ha az árak a tavalyi szinten mozognak, akkor egészen a benzinért 10,6, a gázolajért pedig 18,3 milliárd forinttal kellett volna többet fizetnünk. Ez összesen 28,9 milliárd, amelyre mondhatjuk, hogy az autósok zsebében marad hála az olajár-esésének.
Ha összeadjuk azt a pénzt, amelyet ilyen formában takarítottunk meg tavaly november óta, vagyis amikor az üzemanyagok ára csökkenni kezdett, akkor igen tetemes, 236,3 milliárd forint jön ki.
Eltelt 12 hónap
Ahogy telik az idő, lassan a magyar gazdaság is beáll erre az alacsony üzemanyag-szintre. Ennek azért van jelentősége, mert olyan statisztikák esetében, mint példásul kiskereskedelem - amelyre követett módon nyilván hatott, hogy kevesebbet költöttünk a kutaknál - ez már nem jelenik meg a bázisban. Ennek különösen januárról lesz jelentősége, hiszen a benzin ára akkor volt mélypontján és a dízel is csak 5 forinttal múlt azt alul októberben. Igazán látványos lesz emellett az inflációs statisztika is, hiszen januártól már messze nem lesz olyan hatása az üzemanyagnak a fogyasztói árakra, mint eddig.