Majdnem minden válaszadó hallott már valamilyen banki visszaélési formáról és 81 százalék tart is attól, hogy kiberbűnözés áldozata lesz – derült ki az OTP Bank megbízásából készült reprezentatív kutatásból.
Bár a megkérdezettek több, mint 80 százaléka gondolja, hogy ki tudja szűrni a gyanús tartalmakat, a Magyar Nemzeti Bank adatai erre rácáfolnak.
A jegybank 2022-ben közel 6000 sikeres visszaélés történt az elektronikus pénzforgalomban, több, mint 9 milliárd forint értékben.
Ez 238 százalékkal magasabb, mint 2021-ben volt.
Támadások csatornái:
- a legtöbb interneten keresztül történt 3400 darab,
- mobiltelefonos csalások állnak 2318 darab,
- harmadik helyen pedig a papíralapú visszaélések végeztek 207 darabszámmal.
A visszaélések számának drasztikus növekedését nemcsak a bűnözők egyre fejlettebb módszerei magyarázzák: az OTP Bank kutatása szerint, bár a megkérdezettek túlnyomó többsége tisztában van azzal, hogy még az óvatosabb emberek is lehetnek csalás áldozatai, valamint túlnyomó többségük nyilatkozott úgy, hogy pár alapszabály betartásával viszonylagos biztonságban lehet az ember, mégis a válaszadók majdnem fele úgy áll a kérdéshez, hogy nem érdemes annyit foglalkozni a biztonsággal, mert ha egy csaló bárkitől is próbál adatokat vagy pénz szerezni, úgyis sikerrel fog járni.
Úgy lopják el az adatainkat, hogy sokszor észre sem vesszük
Nem elég transzparensek a Magyarországon történt kibertámadások, sokszor azért nem jelentik be, mert ciki vagy mert attól félnek a cégek, hogy ezzel még inkább felhívják magukra a figyelmet - mondta a Napi.hu-nak Zala Mihály, EY Magyarország, IT- és technológiai tanácsadásért felelős vezetője. Jó tanáccsal is szolgált, hogy hogyan generáljunk jó jelszót.A helyzetet rontja, hogy az emberek nem szeretnének a kényelmükből alább adni, a kutatásban résztvevők harmada még az alapvető biztonsági előírásokat sem tartja be, ha ez a kényelme rovására megy.
Az OTP Bank naprakészen alkalmazza azokat a biztonsági funkciókat és megoldásokat, amelyekkel a visszaélések megelőzhetők és folyamatosan tájékoztatja az ügyfeleit azokról a tudnivalókról, amelyek az ügyfelek segítségükre lehetnek abban, ne legyenek áldozatok – mondta Sonjic László, az OTP Bank Informatikai és Bankbiztonsági Igazgatóságának vezető tanácsadója.
A csalók egyre változatosabb módszereket találnak arra, hogy pénzt csaljanak ki áldozatuktól, az ügyfeleknek és a bankoknak közösen kell felvenni a harcot ellenük – tette hozzá a szakember.