Az utóbbi évek tendenciái nem változtak, a karácsony előtti időszak kiemelkedő a pálinka értékesítés terén, általában az éves forgalom 30 százalékát adja. Évek óta az a terv, hogy egy államilag támogatott országos marketingakció segítse elő a kiegyensúlyozottabb fogyasztást és ezáltal kialakulhatna egy tervezhetőbb, kiszámíthatóbb piaci kereslet – mondta el megkeresésünkre Mihályi László, a Pálinka Nemzeti Tanács elnöke
Először a Covid-járvány, majd a lassú újrakezdés, most pedig a gazdasági válság sújtja a szektort
A szinte minden piaci szereplőt nehéz helyzetbe hozó inflációs válság hatásai a pálinkák árában is megjelennek majd. A pálinkás üvegek importjának jelentős része az ukrán piacról valósult meg. A háború kitörése óta ez teljesen megszűnt. A megnövekedett keresletre a német és olasz piacok drasztikus árnövekedéssel válaszoltak, az üvegek beszerzési árai legalább 50 százalékkal nőttek, ám vannak olyan készletek, ahol a beszerzési ár a duplájára emelkedett. Magyarországon, Orosházán állítanak elő ilyen üvegeket, de a hazai gyártó kapacitása egyedül nem bírja el a megnövekedett igényeket.
Mindenképpen drágulnak a pálinkák, de mekkora növekedést bír el a piac?
A Pálinka Nemzeti Tanács elnöke szerint elengedhetetlen, hogy az inflációs hatások miatt a termelők árat emeljenek.
Ha csak a gazdasági számításokat vennénk figyelembe, egy 40 százalékos áremelkedést kellene megvalósítani, de ilyen esetekben számos más tényezőt is figyelembe kell venni
– mondta Mihályi László. Meglátása szerint a legfontosabb az lenne, hogy ebben az átmeneti időszakban se csökkenjen a pálinkák iránti kereslet.
2023 célkitűzései: túlélni, megmaradni és fejleszteni
A pálinkaszektor szereplői nehéz évre számítanak, 2023-ban. Most nem jó hírek érkeznek a vendéglátóhelyeket üzemeltetők részéről sem, egy részük a megemelkedett energiaárak és az élelmiszertermékek inflációja miatt kénytelen bezárni vagy átmeneti időre szüneteltetni a tevékenységét. Ez érinti a pálinka termelőket is, hiszen komoly mennyiségben értékesítenek vagy értékesítenének panzióknak, szállodáknak és éttermeknek. Nincs más lehetőség, mint cselekedni kell – mondta Mihályi László.
Már elkezdődtek a tárgyalások az Agrármarketing Centrum vezetőivel, amely során közös népszerűsítő akciók segítenék az ágazat szereplőinek ismertségét, megjelenését kampányokban és különböző rendezvényeken. A Pálinka Nemzeti Tanács szeretné elérni azt is, hogy a hazai fejlesztési források segítsék a jövőben az ágazatban tevékenykedő vállalkozások versenyhelyzetének javulását.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!