Egyre több konfliktushoz vezet a Balatonon a kishajók kikötőkön kívüli veszteglése és szabályozatlan tárolása – mondta el az MTI-nek Lombár Gábor, a balatoni önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség elnöke.
Az érdekvédelmi egyesület vezetője a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (KDTVÍZIG), a Balaton mederkezelőjének adatait idézve közölte: 2022-ben 32 alkalommal kellett víz alatti akadálymentesítést végezni, és az esetszámok folyamatosan emelkednek. Erre azt volt szükség, mert a nyíltvízi kikötésekhez mederbe dobott és szabálytalanul ott hagyott tárgyak láthatatlanok, ezért potenciális veszélyforrást jelentenek.
Ami ilyenkor a vízbe kerül, de ott semmi keresnivalója:
- betondarabok;
- kábeldobok;
- csövek.
Lombár Gábor speciális balatoni problémaként jelölte meg azt is, hogy az ötletszerűen veszteglő hajók időnként akadályozzák a kikötők forgalmát. A rendőrség pedig nehezen találja meg ezeknek a hajóknak, valamint a mederbe dobott, bójának használt tárgyaknak a tulajdonosait. Az elnök szerint a szabálysértési büntetési tételek nem elég elrettentőek.
„A hajózás nem szociális kérdés"
Miután a Technológiai és Ipari Minisztérium szakértői nem támogattak a jogszabály-módosítást az ügyben, a KDTVÍZIG veszteglőhelyek kijelölését javasolta a tóparti önkormányzatoknak, ami megteremtené a nyilvántartás, így a szabályozás lehetőségét – emelte ki Lombár Gábor.
A Balatoni Szövetség elnöksége azonban egyhangúan elutasította ezt a megoldási javaslatot, arra kérve a vízügy képviselőit: ismét kezdeményezzenek jogszabály-módosítást, amely kezelhetővé, szabályozhatóvá tenné a kishajók és a vitorlások veszteglését a Balatonon.
A kijelölt hivatalos veszteglőhelyek ugyanis valójában egy fapados kikötőt, kiskapus megoldást jelentenének, új üzleti lehetőségeket teremtve egyeseknek. Miközben ugyanis a vitorláskikötők a szigorú elvárások miatt szinte csak állami támogatással tudnak megépülni, a veszteglésnek nevezett tároláshoz nem szabnának ilyen feltételeket – vélekedik Lombár Gábor.
A polgármesterek arra is felhívták a figyelmet, hogy a veszteglő hajók használói a parti infrastruktúrát terhelik a parkolásaikkal, szemeteikkel, időnként a balatoni nádast is károsítják, és a higiéniájuk biztosítása is problémás lehet.
Sokan a drága kikötői díjakat akarják így kikerülni, de a hajózás nem szociális kérdés – mondta Lombár Gábor.