Az elmúlt néhány évben főként a fintech cégek tevékenysége nyomán egyre több, bevándorlóknak szánt megoldás jelent meg a piacon. De miért van ezekre szükség? Röviden azért, mert a bevándorlók helyzete egyedi. Sérülékenyek, amikor megérkeznek egy másik országba, ezért a szükségleteiknek a hagyományos pénzügyi szolgáltatások nem felelnek meg. Már amennyiben elérik azokat, hiszen a legnagyobb probléma, hogy a legtöbb pénzügyi szereplő, információk hiányában, nem szívesen szolgálja ki őket.
Miért nem a bankok szolgálják ki a menekülteket?
Ezt a folyamatot inkább a fintechek vezetik, a hagyományos pénzintézetek ritkán aktívak ezen a terepen. Ennek elsődleges oka, hogy utóbbiaknak sokkal többe kerülne egy bevándorlókra szabott számlacsomag fejlesztése, mint amennyi bevételt reálisan várhatnának attól. Nem meglepő módon nem a hazájukat elhagyó emigránsok kiszolgálásában van a nagy pénz. A kicsiért pedig inkább a fintechek hajolnak le, és közülük sem a nagyobbak.
Sokszor elhangzik, hogy a bankok jobbak a széles tömegek kiszolgálásában. Nagyobbak, pénzügyileg robusztusabbak, és nem utolsósorban szigorúbban vannak szabályozva. A fintechek ezzel szemben agilitásukból és innovativitásukból fakadóan az újszerű és digitális pénzügyi megoldások kínálatában jeleskednek. Bármennyire is leegyszerűsítő gondolat ez, nem alaptalan a felvetés.
Mitől lesz egy pénzügyi megoldás bevándorlóknak szóló termék?
Hosszú évek alatt megszoktuk, hogy többnyire mind ugyanazt a szolgáltatást kapjuk a bankoktól. Vannak persze lakossági, kkv-s és nagyvállalati csomagok, ezeken belül érzékelhető valamennyi mozgástér, de a végtermék egy-egy szegmensben általában nagyon hasonló. A fintechek ezen próbálnak változtatni a réspiacok kiszolgálásával, amelyek bár kicsik ahhoz, hogy óriási bevételt hozzanak, egy kisebb cégnek értelmezhető üzleti megtérülést jelentenek.
Igenis legyen Braille-írással ellátott bankkártya a gyengénlátóknak, pénzügyi biztonsági funkciókkal felszerelt bankszámla az Alzheimer-kórral küzdőknek, pénzügyi edukációs tartalmakat kínáló app a tinédzsereknek és automatikus megtakarítási számla a nyugdíjra készülőknek. Ugyanezen az elven alapszik a bevándorlóknak szánt pénzügyi megoldások köre is. A lehetőségek tárháza ebben a szegmensben szinte kifogyhatatlan, rengeteg módja van a hozzáadott érték teremtésének.
A kisebbség mellett álló többség
A terület egyik prominens szereplője a Majority. Az amerikai digitális bank az országba érkező bevándorlókat veszi célba digitális bankszámlájával és alkalmazásával. A szolgáltatás legfontosabb előnye rögtön a rajtnál realizálódik, mivel a regisztrációhoz nincs szükség amerikai társadalombiztosítási azonosítóra. Az ügyfeleknek olyan funkciókat kínál, amelyek relevánsak számukra, és segítik őket a mindennapi életben: ingyen tudnak külföldre utalni, és alacsonyabb tarifák mellett indíthatnak nemzetközi hívásokat is.
A vállalat modelljének másik erőssége, hogy felismerik az online és a fizikai világ ötvözésének fontosságát. Sok fintechcég elköveti azt a hibát, hogy mindent digitalizálni akar, és közben elfelejti, hogy az életünk lényegi része még mindig az offline térben zajlik. A Majority viszont érti az ügyfeleit, ezért például személyes közösségi eseményeket szervez nekik az általuk létrehozott helyi találkozási pontokon.
Egyre több, hasonló irányt követő céget látunk. Ilyen például a szintén amerikai székhelyű TomoCredit, amely egészen új megközelítés alapján kínál hitelt a bevándorlóknak. De megemlíthetjük a mára veteránnak számító brit Monese-t is, amely az egyébként fizetős prémiumszolgáltatását már 2019-ben ingyenesen elérhetővé tette a menekültek számára. Utóbbi fintech ráadásul egyike Európa legkeresettebb digitális bankjainak.
Az adat se álljon meg az országhatárnál
Hatalmas potenciál rejlik a Nova Credit tevékenységében is. A cég a bankoknak hozzáférést biztosít egy globális adatbázishoz, ahol áttekinthetik a különböző országok hitelinformációs ügynökségeinek adatait, és azok alapján dönthetnek a náluk jelentkezők kiszolgálásáról. Régi problémát oldhat meg ez a szolgáltatás. Általános tapasztalat ugyanis, hogy az emigránsok nem tudják „magukkal vinni” a hazájukban felhalmozott hiteltörténetüket, mivel az egyes országok drasztikusan eltérő rendszert és pontozási logikát használnak a lakosság hitelképességének minősítésére.
Így fordulhat elő, hogy pénzügyileg stabil lábakon álló, képzett és idegen nyelvet is beszélő bevándorlók sem tudnak bankszámlát nyitni a befogadó országban. A helyi bankok ugyanis nem érik el a biztonságos hitelezéshez szükséges pénzügyi adatokat, így számukra gyakorlatilag láthatatlanok ezek az emberek.
A Nova Credit viszont nem csupán hozzáférést biztosít nekik ezekhez az információkhoz, de azok értelmezését is megkönnyíti számukra. Ezáltal a különböző hitelbesorolási pontszámok átválthatók egyik rendszerből a másikba. A végeredmény pedig az, hogy a bevándorlók nagyobb eséllyel férnek hozzá a szükséges pénzügyi termékekhez, ami növeli a társadalomba való sikeres beilleszkedésük és a munkába állásuk esélyét. A fintechcég egyébként megkezdte az európai terjeszkedést, így az ukrán menekülteknek is nagy szolgálatot tehet életük folytatásában.
Legalább annyira emberi, mint pénzügyi kérdésről van szó
A felsorolást hosszasan lehetne folytatni, mivel egyre több olyan területet azonosítanak, ahol értékes segítséget lehet nyújtani. Az egyik legnagyobb előrelépés a regisztráció leegyszerűsítésével érhető el, ahogy azt a Majority esetében már említettük. A társadalombiztosítási azonosító helyett vannak, akik külföldi személyazonosító okmányokat vagy belföldi lakcímkártyát is elfogadnak már.
De olyan szolgáltatásokkal is találkozunk, mint az online kurzusok és tréningek, a vállalkozást tervező bevándorlóknak nyújtott üzleti tanácsadás és mentorálás, de az álláskeresésben is elkél a segítség. A különböző funkciókban, szolgáltatásokban egy dolog közös: a legfontosabb cél a beilleszkedés elősegítése, az elveszettség érzetének enyhítése.-