A K-Monitor, a Political Capital és a Transparency International Magyarország legújabb kampányelemzésében a közterületi választási plakátokat vizsgálta, a közterületi hirdetési piac elemzésével foglalkozó Outdoor Media Audit adatbázisán keresztül. Gyorsjelentésükben megállapították, hogy listaáron számolva az ellenzékhez képest nyolcszorosan túlköltve – a törvényi korlátokat közel háromszorosan túllépve –, szabálytalanul zajlott plakátkampány a Fidesz érdekében. Márciusban a kormányoldal több mint 3 milliárd forintért tarolta le a közterületeket, ezzel szemben a Márki-Zay Péter vezette ellenzéki pártszövetség plakátkampánya 390 millió forintot ért.
NER-közeli civilek, társadalmi célú hirdetések
A jelentésben részletesen kitérnek a Civil Összefogás Fórum (CÖF), valamint a kormány által közzétett plakátokra is, amik a Fidesz politikai üzeneteivel összhangban vannak. Ezen a ponton fontos megemlíteni a 2018-ban elfogadott választási eljárási törvénymódosítást, valamint az Alkotmánybíróság nemrégiben közölt állásfoglalását: ezek értelmében sem a CÖF, sem a kormány nem sért törvényt akkor, amikor kampányidőszakban a kormánypártok üzeneteit népszerűsíti óriásplakátokon, sokszor lakossági tájékoztatásnak álcázva. Ezek mind közrejátszanak abban, hogy kormányoldali túlsúly jött létre a márciusi plakátkampányban.
A Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány által tavaly alapított Kövess Minket 2022. Kft. összesen 2674 plakáttal van jelen a közterületeken, ez a kampány listaáron összesen 632 millió forintba kerül. Ezek közül a legjelentősebbek a „100 % Gyurcsány” (1.722 darab, 370 millió forint), valamint „Főnöknek van egy klónja” (391 darab, 82 millió forint) plakátok.
A kormány választási üzeneteinek a zöme egyértelműen az országgyűlési választások napjára eső, sokak által bírált gyermekvédelminek nevezett népszavazáshoz kötődik. Erre a célra a jelentés szerint több mint 1 milliárd forint ment el márciusban, és összesen 4247 plakáton zajlott. Hirdetésmennyiségben és listaáron is toronymagasan kiemelkednek a „Védjük meg a gyerekeket” (3792 darab, 922 millió forint), illetve az „Őrizzük meg Magyarország békéjét” (453 darab, 112 millió forint) plakátok ráfordításai.
Egymagában is eléri a plafont
Pártként a Fidesz egyrészt a párt üzeneteit közvetítő, másrészt az egyéni jelöltjeit bemutató tartalmakkal vesz részt a közterületi plakátcsatában. Az egyéni jelöltekre fókuszáló, valamint a Fidesz „Előre menjünk, ne hátra” elnevezésű kampánya együttesen 1 milliárd 426 millió forintba került, és több mint 5 ezer plakáthelyet foglal el.
A kampányfinanszírozási törvény meghatározza a pártok, illetve a jelölő szervezetek által elkölthető pénzek mértékét és részlegesen azok forrását is. Ennek értelmében minden egyes képviselőjelölt kampányára ötmillió forintot lehet fordítani, a teljes kampányköltési keretet pedig az egy képviselő után elkölthető pénzösszeg és a parlamenti képviselők számának szorzata adja ki. Ezt az összeget az inflációnak megfelelően kell növelni, ezért a 2022-es választás előtt az egyes jelöltre kis híján 6 millió forintot, a teljes kampányra pedig közel 1,2 milliárd forintot fordíthatnak a jelölőszervezetek.
Ehhez képest a Fidesz márciusban csak a közterületi hirdetésekre majdnem 1,5 milliárd forintot fordított, a kormánybarát CÖF és a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda kormány nevében elköltött pénzeinek hozzászámítása nélkül is. Amennyiben az Outdoor Media Audit által közölt listaárakon vásárolták a hirdetéseket, akkor a kormánypárt súlyosan megszegte a törvény költési plafonra vonatkozó előírásait. Ugyanakkor a szabálytalanul elköltött pénzek visszafizetési kötelezettségén túl semmit nem kockáztat a Fidesz, a jelenlegi törvények mellett következmények nélkül lehet tisztességtelen választási kampányt folytatni – állítja a jelentés.
A Márki-Zay érdekében álló közterületi hirdetések
Az ellenzéki pártszövetség közös listájának két hirdető rendelt plakátokat – az Egységben Magyarországért és a Mindenki Magyarországa Mozgalom (MMM) –, melyeknek összértéke listaáron 390 millió forint volt. Ez a Fidesz érdekében álló hasonló kampány értékének kereken a nyolcadát éri el, ráadásul darabszámra is hasonló a különbség: a kormányoldal 12 ezer plakátjával szemben az ellenzéki összefogás mindössze 1564 közterületi hirdetést helyezett ki. Az ellenzék kereken tíz különféle üzenettel jelentkezett a márciusi plakátkampányban, melyek közül a két legjelentősebb:
- Az egyéni jelöltjeikhez köthető plakátok (782 darab, 194 millió forint)
- Az Egységben Magyarországért – „Béremelést” plakát (327 darab, 87 millió forint)
A két Mozgalom, a Kétfarkúak és egy rablópárt utódja
A Mi Hazánk Mozgalom hirdetésállománya 380 darab plakátot foglal magában – ennek listaáron számított összértéke nagyjából 78 millió forint –, költési oldalról a legfontosabbnak tekinthető üzeneteik a következők:
- „Kössük írni-olvasni tudáshoz a szavazati jogot” feliratú plakátok (317 darab, 66 millió forint)
- Toroczkai László és Dúró Dóra arcképeit ábrázoló plakátok (62 darab, 12 millió forint)
Eközben a Gattyán György-féle Megoldás Mozgalom a maga 203 plakátjával márciusban, listaáron összesen 64 millió forintért vásárolt megjelenéseket, a legtöbb ráfordítást az alábbi szlogenekre szánták:
- „Bízva Egymásban” plakátok (182 darab, 58 millió forint)
- „Ha Ön is egy a kétmillióból” plakátok (19 darab, 6 millió forint)
Érdekesség, hogy a Magyar Kétfarkú Kutya Párt mindössze egyetlen óriásplakátot tett ki, ami 120 ezer forintot ér listaáron. A kamupártos háttérből érkező, Gödény György-féle oltásellenes Normális Élet Pártja (NÉP) pedig nem is folytat plakátkampányt, vagyis nem küzd ezeken a felületeken a választók figyelméért.
További részletek