A kormány a vészhelyzetre hivatkozva kétszer is ingyenessé tette a közterületi parkolást. Először 2020 tavaszától július 1-ig, majd novembertől ismét, ez még most is hatályban van, de már utalást tettek arra, hogy hamarosan megszüntethetik. A döntést számos kritika érte, hiszen nem véletlenül használják gyakorlatilag a világ összes nagyobb városában ezt a forgalomszabályozó eszközt.
Ha nem kell fizetni a parkolásért, akkor nem cserélődnek a helyek megfelelő ütemben, ami egy olyan nagyvárosban, mint Budapest káoszhoz vezet. Jó példa erre annak az újlipótvárosi postai szolgáltatónak a helyzete, amely kénytelen bevállalni a szabálysértést és a büntetést, ha nem szeretné lehúzni a rolót.
Sokak szerint az intézkedés a fő célja az volt, hogy ezzel is borsot törjenek az önkormányzatok orra alá. A polgármesterek többsége pedig több tíz, esetenként több száz milliós bevételkiesésről számolt be már tavaly novemberben, azóta pedig eltelt még fél év.
Lapunk korábbi felméréséiből is az derült ki, hogy a kérdés igencsak megosztja az embereket, országosan inkább támogatják, de ott ahol ez valóban probléma, például Budapesten, az emberek többsége ellenzi. Még azok között is szép számmal akadnak ellenzők, akik egyébként autóval járnak és haszonélvezői lehetnek az intézkedésnek.
A Pulzus Kutató most lapunk megbízásából a következő kérdést tette fel az embereknek:
Kevesebbet használod majd az autódat, ha véget ér a veszélyhelyzet idejére bevezetett ingyenes parkolás?
A válaszok alapján országosan az emberek 46 százalékát érinti az intézkedés, ugyanis 54 százaléknak nincs autója. 27 százalékuk, vagyis az autóval rendelkezők többsége válaszolta azt, hogy nem fogja kevesebbet használni járművét, ugyanis nem számított az ingyenesség. További 9 százalék más okok miatt nem fogja kevesebbet használni, például azért mert nem is volt lehetősége arra, hogy letegye azt, vagy éppen otthonról tud dolgozni.
Az eredmények alapján 5-5 százalék közölte, hogy kevesebbet használja majd, az egyik csoport nem szeretne túl sokat költeni, a másik pedig inkább használja a tömegközlekedést.
Ezen Pulzus-felmérés alapján nagyjából ez a 10 százalék volt az, amely - a kormány által kommunikált céloknak megfelelően - az autót választotta, de közülük is csak 5 százalék tér vissza a tömegközlekedésre.
A budapestiek körében nagyon magas, 63 százalék azok aránya, akik nem rendelkeznek autóval, így csak 21 százalék nyilatkozott úgy, hogy nem számított számára az ingyenesség. Azok aránya, akik fizetős parkolás visszahozatala után inkább tömegközlekednének, mindössze 6 százalék.
A kisebb településeken több embernek van autója és ennek megfelelően nőtt azok aránya is, akiknek ez az intézkedés nem számított, nem ezért tették, vagy éppen nem tették le az autójukat az elmúlt évben.
A kor szerinti bontásból az derül ki, hogy leginkább a 40-59 éveseknek vagyis a középkorúaknak nem számított az ingyenesség, nem meglepő módon leginkább ők rendelkeznek autóval.
A 60 évél idősebbek között 13 százaléknyian nyilatkoztak úgy, hogy nem teszik le az autót, de ennek nem az ingyenesség elvétele az oka. Vélhetően sokan vannak, akiknek mindenképpen szükségük van egy járműre.
Az ingyenes parkolás legkevésbé a felsőfokú végzettségűekre hatott, ami nem meglepő, lévén jellemzően többet keresnek, mint a közép- és alapfokú végzettséggel rendelkezők. Emellett a diplomás munkaköröket jellemzően könnyebb otthonról végezni.
Ez a kutatás is alátámasztotta azt, hogy ha az emberek nem is elhanyagolható része élt az ingyenes parkolás lehetőségével, tömeges megoldást nem jelentett.
Annál nagyobb bosszúságot okozott a helyi lakosoknak az indokolatlanul egy helyben hagyott autókkal, vagy a plázák mélygarázsa helyett az utcán letett kocsikkal.
Ezt kell tudni a kutatásról!
A Pulzus Kutató felmérése 1000 fő megkérdezésével történt, a válaszok reprezentálják a magyar felnőtt lakosság véleményét. Ez azt jelenti, hogy az adatok nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint a magyar alapsokasági adatoknak megfelelően tükrözik a felnőtt, 18 pluszos lakosság véleményét."Csatlakozz a Pulzushoz! Légy Te is véleményvezér!"