Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a kerékpárút beruházások eredményességét teljesítmény-ellenőrzés keretében értékeli. A szervezet kérdőíves megkérdezés keretében kér véleményt az ellenőrzésre kiválasztott beruházások közelében élő lakosságtól is. A beruházások hasznosítására ugyanis a legtöbb információval a létesítményeket igénybevevők rendelkeznek. Emiatt a kerékpárutak közlekedésbiztonságra, a környezetre gyakorolt hatásainak megismerésére kérdésekkel fordultak a helyszíni ellenőrzésre kijelölt beruházások körzetében kerékpárutakat használó helyi lakossághoz.

November 5-ig várják a véleményeket

A kérdőív célja, hogy felmérje a térségükben lévő kerékpáros-infrastruktúra fejlesztések eredményeit, továbbá a lakosság kerékpározáshoz kapcsolódó szokásait. A számvevők helyszíni ellenőrzés keretében információkat gyűjtöttek a csongrádi, a Felső-Tisza menti, a hódmezővásárhelyi, a mosonmagyaróvári és szentendrei térségben és a Tisza-tó melletti kerékpárutakról. Emiatt az online kérdőívben elsősorban az itt élő lakosságtól várják a kerékpárutakra vonatkozó véleményeket - adta hírül a szervezet hírportálja. A lakosság név nélküli véleményét 2012. november 5-ig várják.

A kerékpárút hálózat fejlesztésére fordított pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése a Szlovák Számvevőszékkel közösen zajlik. Az ÁSZ ellenőrzési terve szerint a cél annak megítélése, hogy a kerékpárutak fejlesztésére fordított hazai és uniós források hozzájárultak-e a nemzeti környezetvédelmi programban, az Országos Területfejlesztési Koncepcióban kitűzött célok megvalósításához, a környezetileg fenntartható közlekedési módok ösztönzéséhez, az alternatív nagyvárosi közlekedés infrastruktúrájának kialakításához. Emellett biztosított volt-e a különböző programokban e célra rendelkezésre álló források eredményes és hatékony felhasználása.

Sokféle forrásból költöttek kerékpárutakra

Az Új Magyarország Fejlesztési terv (ÚMFT) kiemelte a közlekedési infrastruktúra fejlesztésének jelentőségét, melyben az egyre szélesebb körben igényként felmerülő kerékpárút építés is hangsúlyt kapott. Ezzel összhangban a Közlekedés Operatív Program és a regionális operatív programok keretében támogatták a kerékpárutak építését. Az NFT és az ÚMFT programjai keretében kerékpárutak építésére eddig 25 miliárd forint támogatás megítéléséről döntöttek. Ezek között megtalálható a turisztikai, valamint a közlekedési célú kerékpárutak építése is.

Az Új Széchenyi terv keretében 2011-2013 között további 5 milliárd forint forrás felhasználását tervezik. A gazdasági és a közlekedési tárca fejezeti kezelésű előirányzatai terhére 2007-2010 között egy milliárd forintot fordítottak kerékpárutak karbantartására, létesítésére és működtetésére.