Múlt héten irtuk, hogy a hazai gázolajfogyasztás feltűnően alacsony éves bázisú növekedést mutatott márciusban. Ez azért is volt furcsa, mert márciusban a korábbi hónapokhoz képest nagyobb volt az árdifferencia, miután tavaly tavasszal az olaj ára visszapattant mélypontjáról. 2015 márciusában a gázolaj átlagára 375 forint volt, szemben az idei 311-gyel.
A válasz - legalábbis részben - a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) friss adataival érkezett, amely szerint a fuvarozás futásteljesítménye márciusban először csökkent éves bázison, amióta bevezették a megtett úttal arányos útdíjat. A KKK ugyanis a díjszedési tranzakciók alapján számolja a tehergépkocsik havi futásteljesítményét 2013 júliusa óta.
Bár a 0,4 százalékos mínusz nem egy tetemes beszakadás, ahhoz képest, hogy korábban 5-9 százalékos éves bázisú növekedést mértek, mégis szóra érdemes.
Mi van a húsvéttal?
Bár idén a húsvét áprilisra, tavaly pedig márciusra esett, 2016-ban mindössze egy munkanappal volt kevesebb a harmadik hónapban, mint tavaly. Bár ennek nyilván van valamennyi hatása, egy munkanapnyi eltérés szinte minden hónapnál megfigyelhető, vagyis ezzel nehezen magyarázható a szokatlan adat. Emellett ugyanakkor két hosszú hétvége is volt, amelynek lehetett fuvarszervezési hatása.
Mit mondanak a fuvarozók?
Semmilyen szokatlan esemény nem történt a hazai fuvarozásban, amely visszaesést indokolna a szállítási teljesítményben - mondta lapunknak Árvay Tivadar, az Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője. Ráadásul egyetlen hónapból még korai messzemenő következtetéseket levonni az ágazat jövőjére vonatkozóan.
A KSH egyébként ma publikálta a márciusi külkereskedelmi adatokat - amely jelentős visszaesést mutat - ez egy újabb adalék a fuvarteljesítmények megértéséhez.
A bevételek nőttek
Mivel a teherautók által fizetendő díj függ a tengelyszámtól és a környezetvédelmi besorolástól, a fuvarteljesítmény visszaeséséből nem következik törvényszerűen, hogy a bevételek is visszaestek. (Idén maguk a díjak nem emelkedtek).
Ennek eredményeképpen ha nem is estek vissza, mindössze 1,9 százalékkal emelkedtek a bevételek bruttó 16,6 milliárd forintra. Korábban szinte minden hónapban kétszámjegyű volt a növekedés, amelyhez persze az is hozzájárult, hogy 2015-től 5 százalékkal drágultak a díjak.
A bevételek több mint 90 százalékát a J4 kategóriába sorolt, legalább 4 tengelyes teherautók adják, mialatt a tranzakciók alapján számított futásteljesítménynek csak kicsivel több, mint 80 százalékát adják.