Bár 2015 első hónapjaiban végre javult a magyarok fizetőképessége, a folyamat a második negyedévtől megtorpant, majd 2016 további romlást hozott. Így idén szeptember végén már 1 millió 829 ezer lakossági mulasztást tartottak nyilván a BISZ Központi Hitelinformációs Zrt. által vezetett központi hitelinformációs rendszerben (khr, korábbi neve bankközi adós- és hitelinformációs rendszer - bar). A jó hír az, hogy ez 0,5 százalékkal, 7 ezerrel kisebb a 2016. június véginél.
Mindez azt is jelenti, hogy a javuló lakossági jövedelmek és átmenetileg lenullázódott infláció ellenére egy év alatt, 2015. szeptember és 2016. szeptember között 1,1 százalékkal, 20 ezerrel nőtt a mulasztásban lévő lakossági szerződések száma - derül ki a BISZ adataiból.
A khr-ben szereplő lakossági adósok száma a 2010 végi 1,392 millióról négy év alatt 1,9 millió közelébe került úgy, hogy a negatív folyamatot csak átmenetileg volt képes a 2011 végi és 2012 eleji végtörlesztési időszak megszakítani. Utána viszont folytatódott az emelkedés. Ez a negatív tendencia 2015. márciusában megfordult és a fennálló lakossági mulasztások száma - jelentő részben a banki elszámolás és forintosítás nyomán - 2015 végére egy csapásra az 1,8 milliós szint közelébe került, most onnan emelkedik lassan vissza.
Csaknem ötmillióan vannak a rendszerben
A rendszerben nyilvántartott természetes személyek száma 2012 óta stabilan 4,9 millió forint körül ingadozik. Idén a legalacsonyabb érték az áprilisi 4 millió 936 ezer volt. Azóta a tartós, havi 4-11ezer fős emelkedés oda vezetett, hogy a létszám 2016. szeptember végére már 4,969 millió főig szaladt.
Idő | Fennálló mulasztás | Változás (%) | Megszűnt mulasztás | Változás (%) |
2010 | 1392,2 | - | 374,4 | - |
2011 | 1567,4 | 12,6 | 136,5 | -3,5 |
2012 | 1498 | -4,4 | 295 | 116,1 |
2013 | 1696 | 13,2 | 299 | 1,4 |
2014 | 1894 | 11,7 | 317 | 6,0 |
2015 | 1796 | -5,1 | 421 | 32,8 |
2016. IX. | 1829 | 1,6 | 330 | -21,6 |
Forrás: BISZ Zrt. |
Egyelőre nem éledezik a hitelpiac
A lakosság továbbra is lanyha hitelfelvételi kedvét jelzi, hogy a fennálló és a rendszerben szereplő hitelszerződések száma folyamatosan csökken: amíg 2014 egészében 225 ezerrel lett kevesebb ezek száma, addig 2015 egésze 366 ezres csökkenést hozott. A lemorzsolódás idén az első háromnegyed évben minden hónapban tovább tartott, a kilenchavi eredmény pedig mínusz 216 ezer lett - ezzel szeptember végén már csupán 7 millió 580 ezer szerződés élt.
A folyamat oka, hogy a kifutó lakossági hitelszerződésekhez képest még mindig jóval kevesebb új kontraktus kerül be a rendszerbe. Ezt is jelzi, hogy a 2014-es 462 ezer után 2015 folyamán összesen 456 ezer szerződés szűnt meg, majd 2016. január-szeptemberben tovább 322 ezer.
Év | Fennálló | Megszűnt |
2012 | 8400 | 299 |
2013 | 8387 | 597 |
2014 | 8162 | 1059 |
2015 | 7796 | 1515 |
2016. IX. | 7580 | 1837 |
Forrás: BISZ Zrt. |
Így működik a khr
A BISZ Zrt. rendszere több mint 450 referenciaadat-szolgáltató pénzügyi intézmény 10,3 millió lakossági, illetve vállalkozási szerződését tartalmazza. Ez a szerződésállomány több mint több mint 4,9 millió természetes személyhez, valamint 145 ezer vállalkozáshoz tartozik.
A khr egy pozitív adóslista, amely minden hitel és hitel jellegű szerződést nyilvántart, és kezeli a szerződésekhez tartózó események, fizetési késedelmek, mulasztások, csalások, visszaélések adatait is - amely a korábban bar (bankközi adós- és hitelinformációs rendszer) néven köztudatba került nyilvántartás jogutódja. A bar egy negatív listás adósnyilvántartás volt, így csak azon adósok adatait kezelte, amelyek hitelszerződéseik visszafizetése kapcsán már mulasztásba estek.
A jelenlegi, alapvetően 2011 óta érvényes szabályozás szerint a természetes személy ügyfelek a hitelszerződés megkötésekor, a hiteligényük benyújtásakor vagy bármely más alkalommal, írásban nyilatkozhatnak arról, hogy a pozitív hiteladataikat a referenciaadat-szolgáltatók, a khr lekérdezésekor megismerhetik-e. Ez az átadhatósági ügyfélnyilatkozat, a khr-ben tárolt minden hitelszerződés pozitív hiteladatára egyszerre vonatkozik. A nyilatkozat viszont nem vonatkozik a negatív eseményekre, adatokra, azokat a referenciaadat-szolgáltatók korlátozás nélkül megismerhetik az ügyfélről. Ha az ügyfél megtiltja pozitív hiteladatai megismerhetőségét, akkor e tényt a rendszer rögzíti és azt ügyfélről szóló hiteljelentés tartalmazza.