A pozsonyi Pravda a szlovák közlekedésügyi tárcára hivatkozva írta nemrég, hogy az autópálya-matricákat nem naptári évre, hanem 12 hónapra lehet majd megvásárolni. Erre az adott lehetőséget, hogy az országban idén váltották fel a hagyományos matricákat az elektronikusak, azok, amelyeket a magyarok már több éve használnak.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) ugyanakkor továbbra sem tervezi, hogy nálunk ilyen irányú változtatásokat tegyen - a magyarázat, a fentiek tükrében, furcsának tűnik. Lapunknak ugyanis azt írták, hogy a másfél évtizedes szokásjogon túl a naptári éves érvényesség fenntartása mellett szól a környező országok gyakorlata is: a cseh és osztrák használati díjas rendszerek ugyanígy működnek. A szlovákról nem tettek említést.
A tárca azt is felhozta a rendszer védelmében, hogy az autósok sok lehetőség közül választhatnak, az éves mellett ott van a heti, a havi és a megyei matrica. Ráadásul, ha valaki év közben dönt a fizetős szakaszok rendszeres használata mellett, akkor előre megveheti a havi jogosultságokat akár az év hátralévő időszakára is. A havi matrica persze fajlagosan drágább mint az éves, a 12 darab 57 360 forintba kerül, szemben az éves 42 980 forintjával. Utóbbi egyébként 13 hónapig érvényes (a következő év január végéig), de ennek nincs sok jelentősége, ha valaki rendszeresen vásárolja.
Ráadásul sokan nem is tudnak erről a lehetőségről. Korábban a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) is készített egy felmérést, amelyből kiderült, hogy a nem túl gazdaságos vásárlások oka részben az információhiány. Június 1-jétől ugyanis már nem nagyon éri meg éves matricát venni. Ennek ellenére júniusban 1100, júliusban 570, augusztusban 240, szeptemberben pedig 96 D1 kategóriás éves matricát vettek az emberek. Októberben már leálltak a vásárlások.
Az NFM ezek tükrében sem tervez változtatni az éves matricák érvényességén, csupán azt közölte, hogy vizsgálja a vásárlást könnyítő szabályváltozások bevezetésének lehetőségét.
A matricákból október végéig 56,2 milliárd forint folyt be, 4,7 milliárddal, 9,2 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A vásárlások 58 százaléka hazai, 42 százaléka külföldi autókra történt, utóbbiak részaránya érhető okokból a heti matricáknál magasabb.