Sok kritika érte a zsarukat a közösségi oldalakon a civil, jelöletlen rendőrségi autókból történő sebességmérés miatt. A menet közbeni sebességmérés, a dinamikus kontroll leghatásosabb eszköze a fedélzeti kamerával ellátott szolgálati gépjármű használata, húsz ilyen fut az utakon - mondta a portálnak a rendőrségi vezető. A kamera rögzíti is a szabálysértést, a gyorsan hajtó sofőrök többsége nem is ellenőrzi a felvételt, tudja, mit tett, elismeri a szabálysértés tényét. Híre ment ennek az intézkedésnek, ez is volt a szándék. A közösségi oldalakon bárki bármit megoszthat, a rendőr, a rendőrség nem - figyelmeztetett.
Óberling szerint őket kötik a személyiségi jogok, az eljárás eredményességének elve, s nem állhatnak ki vitázni egy más szemszögből felvett, direkt félreértelmezett felvétellel szemben. Az ott megjelent felvételeket így is tudtuk cáfolni. Ezek a járműveink szemből is tudnak mérni, nem kell megfordulni, nem kell felvenni a rögzítéshez a szabálysértő sebességét, nem kell "letolni" az útról senkit. Szerinte a rendőr nem provokál, nem kényszerít senkit szabálysértésre vagy gyorshajtásra. A sofőrök egy része azt hiszi, csak akkor kell betartania a szabályokat, ha rendőrt lát. Hát, számítania kell arra, hogy a rendőr akkor is ott van, ha ő nem veszi észre.
A főosztályvezető szerint nem egy ilyen intézkedésnél jelezték a kollégáik, hogy megtapsolták őket a szabályosan közlekedők, amikor kitereltek a forgalomból egy-egy ilyen ámokfutót. A közlekedő társadalom egy részén tehát már látszik, velünk és a szabályokkal van, a rendőrrel szimpatizál, nem vállal cinkosságot az őt veszélyeztető autóssal. A rendőrség célja az, hogy ennek a rétegnek az aránya nőjön, mert ezzel csökkenthetjük a nagyon veszélyes magatartási modelleket, az emberi tényezőket.
Nagyon rosszak az adatok, de van némi pozitívum is
"2018 novemberében, az elmúlt egyéves időszakban" - ahogy a rendőrség írja 3 százalékkal nőtt a közúti balesetek száma Magyarországon, a halálos kimenetelű tragédiáké ennél is drasztikusabban, ott 8 százalékos a növekedés.
Óberling József szerint sajnos nem tavaly kezdődött, ez tendencia, a harmadik ilyen évünk sorozatban, s nem csupán a magyar utakra jellemző, ez világbetegség. Pedig a körülmények változatlanok, a forgalom nem nőtt drasztikusan, az úthálózat nem romlott, sőt épül, megújul, a járművek műszaki állapota sem lett rosszabb.
Szerinte a járművezetők egy része csak akkor tartja be a szabályokat, ha látja a rendőrt vagy a fix, telepített ellenőrző eszközöket. Ugyanakkor ez nem csak a járművezetők felelőssége. Társadalmi felelősség, az érintett sofőr szűk környezetének felelőssége. Például a 4-es főúton nyáron történt balesetben kilenc ember halt meg, mert a sofőr vezetés közben telefonjával videót készített. Nyolc utasa közül egy sem szólt, hogy ez mennyire veszélyes? - tette fel a kérdést a főrendőr. A menet közbeni videózás is világbetegség, veszélyesebb, mint a telefonálás.
Ámde örülni is van miért, az alkoholos befolyásoltság alatt bekövetkezett balesetek száma csökkent. Óberling elmondta: ez a rendőrség, az ellenőrzések, a finn módszer alapján végrehajtott intézkedések eredménye, a 14 százalékos részarány 8-ra csökkent. Ugyanakkor a folyamatos szűrésen több ittas sofőr akad fenn. Csak 2018 novemberében 700 alkoholos befolyásoltság alatt vezető polgár ellen intézkedtünk, 76-an pedig új pszichoaktív anyagtól bódult állapotban veszélyeztették a közlekedők biztonságát.