A rendőrség 14 milliárd forintos szerződést kötött a Honvédelmi Minisztérium legnagyobb hadiipari cégével, a HM EI Zrt-vel 9 mentőhelikopter beszerzésére - derült ki a police.hu oldalon közzétett szerződésekből. A Napi.hu kérdésére válaszolva az ORFK elárulta: az AIRBUS EC135 P2+ típusú mentőhelikopterek vételéről és karbantartásáról szóló szerződéseket még április 27-én írták alá. A cél pedig a hazai légimentési képesség fejlesztése.
"A légimentés zavartalanul működik Magyarországon, a mentés-szakmai hátteret, és a riasztást továbbra is az Országos Mentőszolgálat biztosítja" - válaszolta lapunk kérdésére Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs vezetője
A Népszava még márciusban írt arról, hogy közbeszerzés nélkül venne a kormány idős mentőhelikoptereket, amelyek ráadásul szakemberek szerint nem is megfelelőek mostani állapotukban. A tranzakciók átláthatóságát nagyban korlátozó eljárások engedélyezéséről az Országgyűlés Német Szilárd elnökölte honvédelmi és rendészeti biztossága döntött. Már akkor eldőlt, hogy a norvég légimentők 7-14 éves, EC135P2 és P2+ típusú helikoptereit vásárolják meg.
A Magyar Nemzet forrásai szerint a lépés két dolgot jelzett: az a korábbi, kormányzati részről tagadott értesülés, miszerint a légi mentést átveszi a Belügyminisztérium, igaznak bizonyult, ugyanakkor attól a sokat bírált tervtől, hogy használt amerikai MD902-esekkel váltsák le a kategóriájában legsikeresebb német EC135 típust, végül elálltak. A hazai légmentés 2006 óta bérel egy osztrák cégtől hét darab EC135T2 helikoptert. A kormány még 2015-ben kiírt egy nyílt közbeszerzési pályázatot a hazai légimentés további működtetésére, de azt 2016 februárjában a beadási határidő napján visszavonták és határozatlan időre meghosszabbították az osztrák céggel a szerződést.
Sok terhet cipelnek
A Magyar Légimentõ Nonprofit Kft. felelős azért, hogy az ország területén a légimentés biztosított legyen. A cég nyereséges: tavaly 127 millió forintos bevétel mellett 76 millió forint nyereséggel zárt. Az OMSZ irányítása mellett repülnek, hét állandó bázisuk van az országban Miskolctól Sármellékig. "Ma Magyarországon nincs államilag finanszírozott pilóta képzés, így nincs is olyan fiatal pilóta, aki megfelelne a magas követelményeknek, akit alkalmazni tudnánk, hogy ezzel biztosítsuk a légimentés jövőjét, folyamatosságát" - olvasható a cég oldalán.
Az eddig használt hét mentőhelikopternek nem volt tökéletes a felszereltsége, nem mindegyikben volt például mellkaskompressziós eszköz és sürgősségi kézi ultrahang. Leskó István, a Magyarországi Légimentésért Alapítvány Kuratóriumának elnöke az InfoRádióban elmondta, hogy ezek az eszközök biztosítanák a legnagyobb előrelépést a szolgáltatásukban. Példaként említette, hogy ahhoz, hogy a helikopter fedélzetére tudjanak venni egy beteget, akinek a keringése nem megfelelő, mellkaskompressziós gép kell.
Még 2014-ben arról beszélt Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs vezetője, hogy a tervek között négy új légibázis kialakítása szerepel. Szócska Miklós akkori egészségügyért felelős államtitkár be is jelentette, hogy Sárváron lesz a nyolcadik bázis. Tervezett helyszín volt még Hajdúsámson, Mályi és Szekszárd. A tolnai megyeszékhely például a város északnyugati határában működő Ipari Parkban biztosított építési területet a légimentő-bázis számára, a területet állami tulajdonba adták át, ám azóta nem sok minden történt az ügyben. A fejlesztés célja a gyorsabb helyszínre érkezés, a riasztástól számított indulási idő csökkentése, a légimentés költséghatékonyabb működése, és az alacsonyabb fajlagos üzemeltetési költségek elérése lett volna.
A fotó forrása: MTI Fotó/Varga György.