Egyáltalán nem csak Magyarországra érkező, vagy a budapesti reptérről induló utasok jelentették, hogy a csomagjukat áttúrták, azokból értékek hiányoznak. Az amerikai Közlekedésbiztonsági Igazgatóság (Transportation Security Administration, röviden csak TSA) korábban közölt adatai szerint 2010 és 2014 között 30 621 esetben érkezett bejelentés ellopott poggyászokról, vagy reptéren eltűnt pénzről, vagyontárgyakról.

A Nemzetközi Repülési Távközlési Társaság (SITA) legfrissebb, 2017-es jelentése szerint az azt megelőző évben mintegy 10,2 millió repülőn utazó csomaggal volt valamilyen probléma. Ezek 78 százalékát egyszerűen rossz gépre pakolták fel, 16 százalék valamilyen módon megsérült, míg 7 százalékot tett ki az eltulajdonított bőröndök száma. Ez azt jelenti, hogy világ szerte mintegy 714 ezer hasonló eset történt.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kapcsán február elején kitört botrányhoz hasonlót már a világ egyik legnagyobb forgalmú légibázisán, a New York-i John F. Kennedy Repülőtéren is tapasztaltak: a CBS egy 2012-es riportja szerint naponta(!) 200 lopás miatt értesítették a hatóságokat. Akkor a vizsgálatok ugyanoda vezettek, mint ami Ferihegyen is látszik az eddigi beszámolók és letartóztatások alapján: a gép belsejébe rakodók voltak az elkövetők.

Budapesten állítólag szervezetten működik a csomagok fosztogatása, egy bűnszervezet alakult köré - a Magyar Nemzet cikke szerint -, amelynek létezéséről mindenki tud, de senki sem képes fellépni ellene. A sajtóban eddig megjelent cikkek szerint a földi kiszolgáló társaságok vagy a csomagkezeléssel megbízott alvállalkozók dolgozói lehetnek a leginkább érintettek a csomaglopásokban. Ők nemcsak az általuk kiszolgált repülőjárat poggyászaihoz férnek hozzá, hanem bármelyikhez.

Egymás mellett pakolnak, látják is, ha a másik éppen egy bőröndben matat, de nem szoktak egymásra szólni, mert sokan érintettek az ügyben. Sőt, volt olyan is, aki megpróbált fellépni a hálózat ellen, de állítólag megfenyegették a családját is. Arra, hogy rakodók lehetnek többnyire az elkövetők, utal az is, hogy az elmúlt hetekben több embert is előállított a fosztogatások miatt a rendőrség, többségük pedig ilyen területen dolgozott.

Vidéken nincs probléma

Az üzemeltető Budapest Airport korábbi közlése szerint a céghez bejelentett poggyászlopási esetek száma a 2016-os 92-ről tavaly 53-ra csökkent. Mindezt úgy, hogy a poggyászkezelő rendszerbe több mint 3 millió csomagot vettek fel a légitársaságok. Az elmúlt napokban viszont sorozatosan kapcsolt le a rendőrség feltételezett elkövetőket, így felmerül, hogy nagy a látencia, sok esetet nem jelentenek a reptér felé.

Magyarországon ezen felül három nemzetközi repülőtér is működik: a sármelléki Hévíz-Balaton Airport, a Debrecen Aiport és a Pécs-Pogány repülőtér. A Napi.hu ezért utánajárt, hogy a budapestin kívül máshol mennyire gyakoriak, vagy egyáltalán előfordulnak-e csomaglopások.

"Bár ezen jelenség sajnos nagyon régóta jelen van a légi közlekedésben, és a világ legtöbb nagy repterén problémát tud okozni, magunk részéről örömmel tudom tájékoztatni, hogy a Hévíz-Balaton repülőtéren és azt megelőzően az előző üzemeltetők alatt se kaptunk eddig még soha, egyetlen erre utaló visszajelzést" - közölte lapunkkal Benkő Attila a Hévíz-Balaton Airport Kft. ügyvezető Igazgatója.

"Eddigi információink alapján társaságunkhoz és a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren földi kiszolgálási tevékenységet végző alvállalkozónkhoz nem érkezett ilyen irányú megkeresés, panasz, bejelentés utasaink részéről. Kollégáink a hatályos jogszabályok, szakmai standardok és utasítások szerint végzik feladataikat" - közölte a Napi.hu-val Herdon László, a társaság ügyvezetője. Hasonló a helyzet a pécsi repülőtéren is.

A régióban nincsenek panaszok

Mivel a nagyobb reptereken - ahogy az fent már kiderült - nem példa nélküli, hogy a csomagokból lopnak, ezért utánanéztünk, hogy a régió nagyobb repterein mi a helyzet. A prágai Vaclav Havel Nemzetközi Repülőtér éves jelentése szerint 2016-ban több mint 13 millió utastól 679 panasz érkezett az igazgatósághoz. Ebből mindössze 54 volt kapcsolatos valamilyen biztonsági problémával, és alig 23 volt kapcsolatos a poggyászok vagy a tartalmuk eltűnésével.

Az eljáráshoz viszont hozzátartozik, hogy az elmúlt években több lépcsőben szigorították a biztonsági ellenőrzéseket. Ilyenkor a hatóság véletlenszerűen felnyithatja a csomagokat, viszont a vizsgálat során egy leltárt is készítenek, amelynek másolatát a bőröndben hagyják, rajta olyan információkkal, mint az, hogy hol tehetnek panaszt az utasok, ha kifogásolják az eljárást. Az O24 riportja szerint a bevezetést követő két hónapban összesen 12 panasz érkezett a Vaclav Havel Repülőtérhez az ügyben. Egy ügy viszont januárban bejárta a világsajtót: a Peking-Prága járaton december 29-én több utastól loptak készpénzt. Fontos kitétel, hogy ez viszont út közben, a fedélzeten történt, a tetteseket pedig a landolás után őrizetbe vették.

A kassai repülőtéren még ennél is jobbak a statisztikai mutatók: 437-450 ezres éves utasszám mellett alig 2-3 elveszett csomaggal van problémája a személyzetnek. De lopott csomagról nem számoltak be az elmúlt években.

A M. R. Stefánika Nemzetközi Repülőtér jelentése nem tér ki arra, hogy Pozsonyban is történtek volna lopások. Ez önmagában nem jelenti, hogy ilyen incidens ne történt volna, de se a Skytrax, se a Tripadvisor vonatkozó oldalain nem érkeztek panaszok az elmúlt években.

Mit lehet tenni a tolvajok ellen?

A csomagok ezzel együtt sehol sincsenek biztonságban. Maga a folyamat, amíg a feladástól a gépig eljut a poggyász bonyolult és sok lépcsős. A legvalószínűtlenebb, hogy az átvilágításkor vagy a biztonsági ellenőrzésen tűnnek el belőle vagyontárgyak.

A Napi.hu korábban megkérdezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret arról, hogyan kerülhetők a leginkább a lopások. A fontos tudnivalókról ebben a cikkben olvashat.

A fotó forrása: Pexels/Negative Space.