Bő egy évvel ezelőtt még úgy tűnt, hogy az utasok elfelejthetik az extra olcsó, pár ezer forintos jegyárakat. A brutálisan elszálló költségek ugyanis fenntarthatatlanná tették a jegyárak alacsonyan tartását. A mindennapjainkat meghatározó inflációs sokk azonban visszavetheti a repjegyek iránti keresletet. És ha az extrém olcsóság már nem is tér vissza, de a mostani komoly árak sem biztos, hogy maradnak – írja Bukta Gábor, Concorde részvényelemzője.
Így szálltak el az árak
A forbes.hu-n megjelent írásból kiderül, hogy a költségek növekedése arra késztette a társaságokat, hogy jelentős áremelést hajtsanak végre, ezt pedig a felhalmozott kereslet miatt könnyedén át is tudták nyomni az utasokra.
Példaként hozza, hogy a Wizz Air 11 százalékkal, a Ryanair 10 százalékkal növelte az egy utaskilométerre jutó egység bevételeit a bázis időszaknak számító 2019-es nyári időszakhoz képest. Éves bázison – 2021 nyarát viszonyítási alapnak véve – még durvább különbséget figyelhettünk meg, hiszen a Wizz 47 százalékkal, a Ryanair 61 százalékkal növelte ezt a bevételt.
Jöhet az enyhülés?
Bár további áremelkedést vetítenek előre a társaságok vezérei 2023-ra vonatkozóan,
egyre valószínűbb, hogy a jegyárak tekintetében enyhülés jöhet
– írja.
A napokban megjelent Európa két meghatározó légitársaságának a decemberre vonatkozó forgalmi statisztikája, melyből érdekes következtetéseket von le a szerző: Annak ellenére, hogy az utasszám bővülése két számjegyű volt mind a két társaságnál 2022 utolsó hónapjában, a Wizz Air különösen gyenge, 84,5 százalékos ülőhely-kihasználtsága aggasztó jel lehet a befektetőknek.
És bár a Ryanair a szezonalitást figyelembe véve kimagasló, 200 millió euró profitot vár a hátunk mögött hagyott negyedévre, a Wizz Air ünnepi szezonban elért gyenge kihasználtsága nem túl sok jót vetít előre a következő hónapokra.
A kereslet serkentése érdekében emiatt minden bizonnyal számos promócióra számíthatunk a következő hetekben. Erre most meg is van a lehetőség, ugyanis az olajárak csökkenése és az euró elmúlt hónapokban látott meseszerű emelkedése jelentősen enyhítette a költségoldalra nehezedő nyomást.