Látványosan felpörgött a használtautó-behozatal a harmadik negyedévben: ebben az időszakban közel annyi, kétévesnél idősebb kocsit importáltak, mint az első hat hónapban összesen. Januártól szeptemberig 19 ezer ilyen autó került be a magyar piacra, ami közel duplája az egy évvel korábbinak, az összes forgalomba helyezett autómennyiségen belül pedig súlyuk megközelítette a 35 százalékot.
Különösen az augusztus és a szeptember volt erős, a 9. hónapban a használtimport aránya már az 50 százalékot karcolta. Utóbbi más szóval azt jelenti, hogy minden második, itthon először forgalomba helyezett autó valamelyik külföldi használtpiacról származik. Ilyen magas arányra és darabszámra az elmúlt években nem volt példa.
Az import megugrása - amint arra korábbi cikkünkben rámutattunk - várható volt. A növekedést egyrészt az magyarázza, hogy július 22-étől a vevők számára előnyösen változott a regisztrációs adó kiszámításához alkalmazott avultatási táblázat, azaz csökkent a közteher. Az is közrejátszott továbbá, hogy 2012-re a regadó jelentős növekedése volt várható a legtöbb kategóriában, továbbá az elmúlt évek újautópiaci mélyrepülése miatt megcsappant a viszonylag fiatal használt járművek hazai kínálata. (A 2012-től érvényes regadótábla cikkünk végén található.)
A behozatal felpörgése, a korábbiaknál hosszabb ideig tartó használat, illetve a csak a tavalyi alacsony bázishoz képest bővülő újautó-eladások azt eredményezték, hogy a hazai személygépkocsi-park öregedése felgyorsult, az átlagéletkor 11,7 évre nőtt. Két évvel korábban ez még 10,9 év volt, az idei első félévben pedig 11,6.
Már be is húzták a kéziféket
November második felétől ugyanakkor jelentősen visszaesett a használtautó-behozatal - tájékoztatta lapunkat a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Fojt Attila szerint addig előrehozott vásárlásokat generált a regisztrációs adó, az átírási illeték és az áfa emelésének terve. Az azóta megszavazott módosító javaslat azonban a regadó jelentős csökkenését eredményezi 2012 január 1-jétől, így emiatt már nem kell sietnie a vásárlóknak.
A BMW a listavezető
Ami a legnépszerűbb márkákat illeti, látványos növekedést mutatott fel a német prémiumautó-trió: a harmadik negyedévi importon belül a BMW-Mercedes-Audi hármasfogat súlya meghaladta a 43 százalékot.Szintén fékezte az importot a forint gyengülése, hiszen a 300 körüli - pláne az e feletti - euróárfolyam nem teszi gazdaságossá a behozatalt. Mindemellett a végtörlesztés is gyengíti a keresletet - tette hozzá Fojt.
Mire számíthatunk?
Nem csak az import, hanem a hazai használtpiaci forgalom is lényegesen csökkent és várhatóan a december is visszafogottabban alakul majd. Az év utolsó hónapjának keresletét ellentétes tényezők alakítják: a karácsony miatt hagyományosan gyengébbnek számít, ám az átírási illeték 2012-es emelése előrehozott vásárlásokat eredményezhet. A jövő év első hónapjaiban a gyenge forint miatt áremelkedést prognosztizál a szakember, ám ez szerinte a forgalom csökkenését eredményezi majd. Hozzátette: ha az euró árfolyama visszatérne a 280-290 forintos sávba, újra lendületet kapna a piac.
Hasonlóan látja Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója is. Úgy véli, amennyiben az euróárfolyam a 280 forintos szintre javul, jövőre újra importdömping várható, magasabb kurzus esetén viszont az ideihez hasonló behozatalra számít.
Hozzátette: a Weltauto hálózatban 95 százalékan elsőként magyarországon forgalomba helyezett autókat kínálanak, és jelenleg egyik partnerük sem foglalkozik használtimporttal. A szakember úgy véli, a külföldi használtautó-behozatallal veszít az ország, hiszen a vételár nem a hazai vállalkozások, magánemberek gyarapodását szolgálja, és emellett a magyar használtautó-állomány értékét csökkenti.
Az eddigi tendenciákat és az MGOE elnökének várakozásait összegezve a Napi Gazdaság Online felülvizsgált becslései szerint az év egészében a teljes használtautó-behozatal volumene 26-27 ezer darab körül lehet.