Az elmúlt két esztendőben bő két hónapra pedig be is kellett zárniuk a ruházati butikoknak, ami nagyot faragott a piacukból. Olyannyira, hogy a járvány legnagyobb boltos vesztesei így a ruházati boltok lettek - írja a blokkk.com.
Hiába vásároltak a magyarok 2021-ben közel ötödével több ruhadarabot vagy éppen cipőt, mint egy évvel korábban, a ruhás, cipős boltok piaca mennyiségben még mintegy 10 százalékkal elmarad a járvány előtti 2019-es vásárlásoktól. A turkálók sem állnak jobban, hiába nőtt a piacuk 2021-ben 12 százalékkal, darabban, kilóban.
Idén viszont jó az esélye annak, hogy 2022-ben ledolgozzák ezt az elmaradást.
A ruházati piac változásának éppen az volt az egyik iránya, hogy feladva a szakboltos tagozódást, egyre több áruház kínált ruhaféleségeket is, egy magára valamit is adó diszkont például minden további nélkül kínál ruhás holmikat nem messze a tejföltől, vagy a kenyértől.
Az előbbiek nyomán már nem véletlen, hogy a ruházati vásárlások teljes értékét nézve - a szakboltok mellett a többi árushelyet is figyelembe véve - alig látni elmaradást a járvány előtti szinthez képest. A webáruházak is több ruhaféleséget adtak el ebben az időben.
A szakboltok súlya a járványidőszak változásai következtében így visszaesett, negyedéről harmadára. A bő két hónap bezárás (2020-ban és 2021-ben), a home office, a digitális oktatás végül ehhez vezetett, azzal, hogy 2021 egészében az átlagot nézve drágulás alig volt, csak decemberben ugrott 3 százalék környékére – még úgy is, hogy magára valamit is adó ruhás bolt akció nélkül nehezen tud megélni.
előző üzleti év | legutóbbi üzleti év | |
H&N | 74 | 64 |
Deichmann | 45 | 38 |
Office Shoes | 39 | 35 |
New Yorker | 28 | 25 |
Reserved** | . | 25 |
Players Room | 22 | 16 |
C&A | 34 | 21 |
CCC | 24 | 20 |
Humanic | 10 | 7 |
Háda | 15 | 10 |
milliárd forint, legutóbb két üzleti év bruttó árbevétele | ||
*a szakboltok forgalmának több mint 40 százalékát adják | ||
**a korábbi üzleti évben beszámolási időszakot váltott | ||
Forrás: Elektronikus Beszámoló Portál |
A ruhapiac is nagyobbrészt a nagyoké, tarol a fast fashion Magyarországon is, de azért a vásárló választhat más bevásárlóutat is magának. Ott van a megszámlálhatatlan kínai, vietnámi bolt, a sportruházat áruházak, és a lépcsőházak aljára hajdanán bezsúfolt butikok egy része is. A ruhás láncok egy további részének pedig, a márkahordozóknak mérsékeltebb a piaci súlya.
A hagyományos boltok mellett kínál ruhákat egy halom webáruház is, részben összefonódva az áruházaikkal. Ez azonban olyan terep, ahol a ruhás webáruház magyar nyelvű honlapja mögött egy külhoni székhely is állhat, ami csak az általános szerződési feltételekből derül ki, ha egyáltalán magyar nyelven is feltüntetik.