Január 15-től a húspultban lévő csomagolatlan sertéshúsokra jól láthatóan ki kell írni a termék származását, sőt a nagyobb boltokban még nemzeti színű zászlókat is ki kell tenni a szöveg mellé - írja cikkében a G7, amely szerint talán a magyar készítmények népszerűsítése lehet a kormány célja, de ennek sikeressége két esélyes.
A csomagolt húsoknál eddig is ki kellett írni, hogy melyik országban nevelték és vágták az állatokat. A mostani változás kifejezetten a húspultokat érinti. Itt viszont arra a jelölés nem lesz alkalmas, hogy a fogyasztók kétfajta azonos sertésrész közül a magyart tudják választani: az élelmiszerek visszakövethetősége miatt eddig is egy termékből - mondjuk sertéscombból - egyszerre csak egy helyről származó lehetett kint.
Van még egy buktatója a lépésnek: előfordulhat olyan helyzet, hogy egy állatot az egyik országban neveltek, aztán egy másikban vágtak le. Gyakorlati példával élve, elképzelhető, hogy a Szlovákiában hizlalt sertéseket egy osztrák vágóhídra vitték, aztán Magyarországon adják el. Ebben az esetben osztrák és szlovák zászlót is kiraknak majd ugyanarra a húsra.
A változtatás leginkább a Tesco, Auchan és Interspar üzleteiben lesz látható, mert a feltörekvő diszkontok (Penny Market, Aldi, Lidl) nem tart húspultokat, így ott csak csomagolt készítmények kaphatók, amelyeken eddig is szerepelt a jelölés.
A lépés valószínűleg a magyar sertés fogyasztását szeretné ösztönözni, a hasonló intézkedések azonban eléggé kétélű fegyverek. A vásárlók egy része előnyben részesíti a magyar termékeket, mások viszont éppen hogy elfordulnak tőle, de legtöbbször szimplán az ár alapján döntenek - írja a portál.
A baromfi, marha- és egyéb húsoknál nem kell majd jelölést alkalmazni.