A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ma közzétett 2017. évi Pénzügyi fogyasztóvédelmi jelentése szerint a pénzpiacon kiemelt figyelmet érdemel kamatkockázatok alakulása, s a fogyasztók megfelelő tájékoztatása a szerződéskötést megelőzően.
A változó kamatozású hiteltermékeknél a referenciakamat esetleges növekedésével rövid távon jelentősen nőhetnek az adósok törlesztési terhei. A hitelfelvevőknek ugyanakkor a fix kamatozású hitelekhez képest jóval nehezebb lehet a változó kamatozású hitelek kockázatainak teljes körű felmérése. 2018 márciusára ugyan az új lakáshitel-folyósítások felét már az MNB által kialakított, átlátható és a jegybank honlapján összehasonlítható, fix kamatú Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitelek adják, ám a teljes lakáshitel-állomány jelentős része még változó kamatozású.
Kapcsolódó
Visszatérő gondok
Továbbra is jelentős kockázat a fogyasztók megfelelő tájékoztatása a pénzpiacokon. Az MNB tavalyi vizsgálatai számos súlyos és kevésbé súlyos hibát tártak fel a pénzügyi intézmények jelzáloghitel-nyújtást megelőző kommunikációjában, többek közt az előtörlesztési vagy a szerződéshez kötődő biztosítóválasztási szabályok, az indokolatlanul visszavont kamatkedvezmények vagy felszámított többletdíjak, illetve az aránytalan okok miatt felmondott ügyfélszerződések miatt.
A kézizálog-hitelezőknél egyebek mellett a teljes hiteldíjmutató (THM) és a reprezentatív hitelpélda nem megfelelő feltüntetése, s a THM nem megfelelő számítása jelentett visszatérő hiányosságot. Változatlanul kiemelt jegybanki kontroll szükséges a követelésvásárlási tevékenység esetén.
A jegybank 2017-ben a jelzáloghitel-felvételt megelőző jogsértő tájékoztatás miatt 21 pénzügyi intézményre összesen 19 millió, a kézizáloghitelek kereskedelmi kommunikációjára vonatkozó hiányosságokért 11 intézményre 65,5 millió forint bírságot szabott ki. Emellett az MNB kezdeményezésére 11 bank módosította az aggályos tartalmú általános szerződési feltételeit.
Az életbiztosítási piac sem maradt ki
Az életbiztosítási piacon az MNB etikus biztosítási koncepciójának hatására történt piactisztulás és költségcsökkenés kedvező állapotának fenntartása a cél. A unit-linked befektetési életbiztosításoknál az MNB elvárás a biztosítási időszak lejárta előtt az ügyfelek együttműködő tájékoztatása. A lakásbiztosításoknál a piaci verseny további erősítése, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál pedig az elektronikus kapcsolattartást választó ügyfelek e-mailes (esetleg az ügyfél hibájából előálló) kommunikációjának zavarából előálló problémák fogyasztóbarát kezelése szükséges.
Jelentős változásokat hozott az új szabályozás
A tőkepiacon a befektetési tevékenységre vonatkozó új irányelv (MiFID II.) alkalmazása hozott jelentős - a befektetővédelemre és az átláthatóságra az eddiginél nagyobb hangsúlyt helyező - piaci változásokat az érintett termékek teljes életciklusára vonatkozóan. A magyarországi után európai szinten is kialakult a felügyeleti termékintervenció eszköztára, így az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA) a napokban döntött a bináris opciók forgalmazásnak felfüggesztéséről, s a különbözeti (CFD) ügyleteknél a tőkeáttétel korlátozásáról Európa-szerte. Az MNB emellett egyes tőkepiaci szolgáltatók esetében tavaly kiemelten lépett fel a hiányos, megtévesztő ügyféltájékoztatással szemben.
Veszélyes kriptovalutákra figyelmeztetnek
Változatlanul lényeges fogyasztóvédelmi feladat a hazai vagy külföldi pénzügyi felügyeletek hatókörébe sok esetben nem tartozó eszközök, így a kriptovalutákkal kapcsolatos ügyfélkockázatok tudatosítása. Tavaly az MNB és az ESMA is számos alkalommal felhívta a figyelmet ezek súlyos - az árfolyam ingadozásából, a visszaváltási és garanciális háttér hiányából adódó - kockázataira.
Egy, az MNB által megrendelt felmérés szerint a magyar fogyasztók 27,4 százaléka tágabb értelemben sérülékenynek számít a pénzügyi tudatosságát, illetve pénzügyi helyzetét vizsgálva. Ezt az arányt a továbbiakban a pénzügyi tudatosság erősítésével lehet csökkenteni.
E cél elérése érdekében az MNB évi 5 tematikus fogyasztóvédelmi kampánnyal, a Pénzügyi Navigátor eszközrendszerrel, valamint valamennyi kommunikációs felületével segíti a fogyasztók döntések előtti tájékozódását. A kampányokban tavaly immár 10 nagy kiskereskedelmi és egyéb szolgáltató partnercég vett részt, amelynek során több mint 700 áruházban és 500 postafiókban, személyes ügyfélrendezvényeken, online felületeken, valamint 28 millió darabot meghaladó médiamegjelenéssel támogatták a jegybank erőfeszítéseit.
Az idei évre immár országosan, minden megyeszékhelyen - s rendszeres kitelepülései révén más településeken is - elérhetővé vált Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat, amely indulása óta több mint 50 ezer ügyfél megkeresését intézte.
Fotó: Napi.hu/Szabó Dániel
DeGiro
A hihetetlenül alacsony tarifák és az elégedett ügyfelek véleményei révén a DEGIRO a leggyorsabban növekvő bróker Európában. Regisztráljon, és fektessen be a DEGIRO biztonsági struktúráján keresztül.