Autóval nagyobb távolságra elindulni nagy felelősség, több kötelességgel jár. A jármű műszaki állapotát elindulás előtt feltétlenül ellenőrizni kell. Az akkumulátor, a fékek és az olajszint klasszikus hármasa mellett az egyik legfontosabb dolog, amit mindenképp meg kell nézni, az az abroncsok állapota - figyelmeztet közleményében a Hankook, melynek műszaki vevőszolgálati vezetője, Tomin István jó tanácsokat is ad az autósoknak, hogyan kerülhetik el a defekteket, baleseteket.
A szakértők nem győzik elégszer hangsúlyozni, hogy nyáron senki ne induljon téli garnitúrával, mindenképp cserélje azt le nyári vagy négy évszakos szettre. Egy felmérés szerint az autók 26 százalékán nyáron is téli gumi van a tulajdonosok lustaság, nemtörődömsége miatt. De ez sem elegendő - Tomin figyelmeztet -, hogy mindenképp meg kell nézni indulás előtt a gumikat.
Kapcsolódó
Ha a külső oldalfalon és a futófelületen esetleges vágások, sérülések, vagy oldalfal dudorok láthatók, akkor azt javasolja, mindenképp vizsgáltassuk meg gumiabroncs szakszervizben. Emellett nagyon fontos az abroncs profilmélysége és az egyenletes kopás.
Kevésbé közismert, hogy a nagy meleg után lezúduló hirtelen felhőszakadásokkor a kopott abroncs könnyen felúszik - a jelenséget szaknyelven aquaplanningnek nevezik. Ilyenkor az, hogy a fútófelület nem elég mély, azt okozza, hogy a víz eltelíti a barázdákat, nincs megfelelő tapadás, kicsit olyan, mintha jégkockákat dörgölnénk egymáshoz. Ezért 3 miliméter profilmélység alatt ne induljon el senki.
Jó azzal is tisztában lenni, hogy a kopott abroncs futófelülete a vékonyabb gumi réteg miatt sérülékenyebb is, így egy üveg vagy szög nagyobb eséllyel okoz defektet. Ha már a profilmélységet ellenőrzik, oda kell figyelni az esetleges féloldalas kopásra, a külső vagy belső vállrész erősebb kopására is, ami a futómű hibájára utal. Érdemes átnézetni, illetve beállíttatni a futóművet.
Levegőt, levegőt!
Azt talán már kevesebbeknek kell mondani, hogy a légnyomást is muszáj ellenőrizni, hiszen ha az nem felel meg a nagyobb terhelésnek, már is jön a baj. Ilyenkor ugyanis túlterhelés lép fel, ami az abroncsok túlzott melegedése mellett akár durrdefektet is okozhat. A légnyomást mindig az abroncsok hideg állapotában kell mérni és az autó gyártási előírásainak megfelelően kell beállítani. Családi nyaralásnál az előírt legmagasabb nyomás beállítása szükséges. A sok csomag és a plusz utasok terhének viselése ugyanis a légnyomás, a levegő feladata. Ez kiemelten fontos, ha lakókocsival, vagy utánfutóval indul valaki útnak. Ezt az ellenőrzést egyébként is érdemes 2-3 hetente elvégezni.
Filléres apróság, de meglepően fontos a szelepsapka használata. Védi a szennyeződéstől a szeleptűt, és légzáró szerepe is van.
A legtöbben kevés figyelmet fordítanak a pótkerekekre: indulás előtt ennek állapotát is érdemes felmérni. A légnyomást mindig a megengedett maximumra érdemes beállítani (mankókeréknél 4,2-4,5 bar). Viszont azt sem szabad elfelejteni, hogy a tökéletes állapotú pótkerék csak ideiglenes megoldást jelent: kialakítása miatt a mankókerék maximum 80 kilométer/órás sebességgel használható és csak 120-130 kilométert szabad megtenni vele.
Ki lehet bírni a defekteket
Választhatók olyan abroncsokat is, amelyekkel defekt esetén is gond nélkül lehet közlekedni - a Hankook esetében ez a Sealguard -, amelynek lényege, hogy az abroncs belsejét, a futófelület teljes szélességében egy különleges viszkoelasztikus anyaggal vonják be, amely képes kitölteni a futófelületi sérüléseket akár 5mm-es átmérőig, így nem következik be levegővesztés, és nincs szükség javításra sem.
A defekttűrő abroncsok egy másik kategóriát képviselnek. Ezek általában autó specifikusak, megkövetelik a légnyomás ellenőrző rendszer (TPMS) meglétét, és defekt esetén 80 kilométert lehet velük megtenni, maximum 80 kilométer/órás sebességgel.
Sokat számít a sofőr is
A vezetési stílus is sokat számít a defektek elkerülésében. A padkáztatás érthető módon nem tesz jót a kerekeknek, de a sebesség megválasztása, az úthibákra való odafigyelés sokat számíthat.
A kép forrása: Pixabay.