A Magyar Biztosítók Szövetsége szerint érdemes pár ezer forintért kátyúkár biztosítást kötni. A közútkezelő cég, illetve az Autóklub is arra figyelmeztet, gondolnunk kell a bizonyítékokra, rendőrt lehet hívni, jegyzőkönyvet felvenni és minden lefotózni, útszakaszt, sérült járművet, tanút lehet hívni, számlákat, sérült alkatrészeket megőrizni.
Fontos tudnivaló, hogy minden esetben a károsultnak kell igazolnia, a kár ott és úgy következett be, ahogy ő bejelenti
– emelte ki Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője.
Pontosan le kell írnia, hol, mikor, mi történt, érdemes a helyszínen fényképet készítenie, mind a kárt okozó burkolathibáról, mind a sérült gépjárműről. Csatolhat tanúnyilatkozatot is, illetve rendőrségi helyszínelés esetén a rendőrségi iratot is (nem kötelező).
A károsultnak kell bizonyítania azt is, hogy az érvényesíteni kívánt kárösszeg, miért annyi amennyit megjelölt (biztosítói kárfelméréssel, javítási számlával, stb.), valamint csatolnia kell a gépjármű forgalmi engedélyének másolatát is.
Leggyakoribb elutasítási okok
Az elutasítások leggyakoribb oka, hogy a károsult nem tudja egyértelműen bizonyítani a gépjárművében keletkezett kárát: a káresemény nem olyan módon történt, ahogy bejelentette, a kárt okozó kátyú nem azonosítható be, vagy a sérülés mértéke nincs arányban a kátyú által okozható sérüléssel stb.
Elismert jogalap esetén, amennyiben a károsult számlát nyújt be a kárigénye érvényesítése céljából, az útkezelő független kárszakértő bevonásával dönthet úgy, hogy annak csak egy része reális a káresemény szempontjából, és csak az általa megajánlott összeg kifizetésére lát lehetőséget.
A kárigények mértéke egyébként számos tényezőtől függ, a néhány ezer forintostól a több százezer forintos kárértékig is előfordulhatnak esetek, nyilván a félezernyi igény teljes összege milliós nagyságrendet jelent minden évben, de miként fentebb szó volt róla és az alábbi táblázatból is kiderül, az elutasítások száma jóval magasabb.
A 2022-ben bejelentett kátyúkár-igények:
- Összes 458
- Elismert 63
- Folyamatban 88
- Elutasított 307
Így tájékozódjunk az adott útszakasz kezelőjéről
A Magyar Autóklub jogi irodavezetője, Tőkési Alexandra azt hangsúlyozta, hogy közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 35. §-a szerint a káreseményt haladéktalanul be kell jelenteni a káresemény helye szerinti közútkezelőhöz.
Az adott útszakasz kezelőjéről a kira.gov.hu/kira/ oldalon (Közlekedési Információs Rendszer és Adatbázis) található térképek használatával tájékozódhatunk. Az oldalt az ingyenes regisztrációt követően lehet igénybe venni, friss adatokat tartalmaz. A bejelentés igazolható módon, lehetőleg tértivevényes levél útján történjen.
Az Autóklub szerint is a legfontosabb a megfelelő bizonyítás
Lehetőség van rendőrt hívni és jegyzőkönyvet felvetetni a káreseményről (amely jegyzőkönyv külön térjen ki arra is, hogy úthibákra figyelmeztető táblával volt-e jelölve a kérdéses útszakasz). Mindenképpen készítsünk fényképeket a sérült járműről, kerékről, útszakaszról (és a kátyúról).
Ha van tanúja a káreseménynek, akkor az adatait fel kell venni, és a közút kezelőjének bejelenteni. A gépkocsi kijavítása esetén a javítás költségét számlával kell igazolni és a kiszerelt alkatrészeket meg kell őrizni, hogy a kárszakértő megtekinthesse. Célszerű azonban a javítással a közút kezelője által kiküldött kárszakértőt megvárni.
A kárbecslés meghiúsulása esetén kárigény nem érvényesíthető. Ha a balesetben személyi sérülés is történt, akkor az orvosi dokumentációt is be kell mutatni.
A kárigénylő a kártérítési igényének elutasítása ellen polgári peres eljárás keretében élhet jogorvoslattal. Természetesen, ha az autósnak van casco biztosítása, vagy a kötelező biztosításhoz kapcsolódó, kátyúkár biztosítása, akkor a biztosító a kár összegét (illetve a szerződéses konstrukcióhoz igazodóan a kár megfelelő részét) megtéríti.
A kátyúkár biztosítás előnyei
A Magyar Biztosítók Szövetsége kommunikációs vezetője, Lambert Gábor szerint jelentősen megkönnyítheti a balesetet szenvedett autós helyzetét, ha rendelkezik kátyúkár biztosítással. Ebben az esetben ugyanis nem az útkezelő, hanem a saját biztosítónk felé jelenthetjük be a kárt.
A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel. Itt is rendkívül fontos a részletes dokumentáció, ennek hiányában ugyanis a biztosító sem tud fizetni. Mint ahogy akkor sem, ha a megengedettnél gyorsabban hajtott az autós, vagy figyelmeztető tábla jelezte az úthibát.
Kátyúbiztosítást jelenleg önállóan, illetve kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco mellé kiegészítő biztosításként köthetnek az autósok, akár évi 2-3 ezer forintért.
Az úthibák miatti balesetek elszenvedőinek fontos tudni, hogy a bejelentéssel a károsultnak a közút fenntartójához kell fordulnia, amely azonban kizárólag olyan esetben fizet kártérítést, ha a közútkezelő felelőssége egyértelmű, a jogalap pedig tisztázott.
A legproblémásabb megyék
2022-ben a legtöbb kátyúkár bejelentés (92) Pest megyében történt, a második „helyezett” Komárom-Esztergom megye (48), a harmadik Nógrád megye (37). Csongrád-Csanád megyében csak 2, Tolna megyében 3, Hajdú-Bihar megyében mindösszesen 5 bejelentés történt.
Ennyi utat újítottak fel tavaly
A napi.hu adatai szerint a Magyar Közút Nonprofit Zrt. saját gépláncaival 800 kilométernyi mellékutat, külső kivitelezők pedig 960 kilométernyi állami utat teljes körűen újítottak fel, idén tavasztól pedig további 130 kilométernyi, már megkezdett felújítás folytatódik.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!