A kormánynak is tanácsot adó kutatók ezt úgy interpretálják, hogy jövőre a növekedés szerkezete visszaállhat a korábban tapasztalt kiegyensúlyozott pályára. Az export újból meghaladja az import növekedési ütemét, vagyis a nettó export alakulása ismét pozitívan járulhat hozzá a gazdaság teljesítményéhez. A fellendülő fogyasztás már a bruttó állóeszköz-felhalmozáshoz hasonlóan, jelentős mértékben segítheti a GDP-bővülést.
A növekedési kilátásokra az is kedvezően hat, hogy az MNB 2015 végéig meghosszabbította a növekedési hitelprogram szerződéskötési határidejét. A fogyasztás növekedését pedig jövőre a rendelkezésre álló jövedelem jelentős mértékű emelkedése biztosítja. A bankok elszámoltatása, az árfolyamkockázat megszüntetése (devizahitelek kivezetése), az aktívabb kormányzati foglalkoztatáspolitika, a bérrendezések is növelik ugyanis a lakosság elkölthető jövedelmét.
A foglalkoztatás pedig a közfoglalkoztatás mellett a versenyszféra mérsékelten emelkedő munkakereslete is javítja. A friss előrejelzés szerint a munkanélküliségi ráta 2015 egészében 7,1 százalékra, évtizedes mélypontjára süllyedhet.
Tovább vághat az MNB
Az éves infláció idén és 2015-ben is a jegybanki célszint és a maginfláció alatt marad. A tartósan nyomott inflációs környezet számos tényező együttes hatását tükrözi: a gazdaság ciklikus pozíciója negatív, mérsékeltek az inflációs várakozások, alacsony a külső infláció és begyűrűzik a negatív olajár-sokk. A kibocsátási rés szűkülésével csökkenő dezinflációs hatás, továbbá a korábbi költségsokkok bázisba kerülése nyomán 2015-ben az infláció mérsékelten emelkedhet. A globálisan is nyomott inflációs környezet és laza monetáris politika, valamint a magyar gazdaság ciklikus pozíciója a hazai monetáris feltételek lazításának irányába mutatnak. A gazdaságkutatók 2015 elején látnak lehetőséget az irányadó ráta átmeneti csökkentésére.
A gazdasági növekedés pályája érdemben nem veszélyezteti Magyarország külső finanszírozási képességét. A tőkemérleg egyenlegének enyhe romlását a javuló reálgazdasági aktívum ellensúlyozza, így a külső finanszírozási képesség tartósan magas maradhat. A Századvég Gazdaságkutató szerint a költségvetés idei, valamint 2015-ös hiánya egyaránt némileg kedvezőbb lehet a kormányzati előirányzatnál.
Megnevezés | 2014 | 2015 |
GDP | 3,4 | 2,6 |
Háztartások fogyasztási kiadása | 1,6 | 2,7 |
Bruttó állóeszköz-felhalmozás | 15,6 | 7,0 |
Kivitel | 7,9 | 6,4 |
Behozatal | 9,7 | 6,1 |
Külkeregyenleg (milliárd euró) | 6,4 | 7,0 |
Fogyasztói árak | -0,2 | 1,6 |
Jegybanki alapkamat (év végén, %) | 2,1 | 2,2 |
Munkanélküliségi ráta (éves átlag, %) | 7,5 | 7,1 |
Bruttó átlagkereset | 2,5 | 3,5 |
Folyó fizetési mérleg egyenlege (GDP %-ában) | 4,3 | 5,0 |
Külső finanszírozási képesség (GDP %-ában) | 8,3 | 8,2 |
Államháztartás egyenlege (ESA95, GDP %-ában) | -2,8 | -2,3 |
GDP-alapon számított külső kereslet | 1,5 | 1,8 |
Forrás: Századvég Gazdaságkutató Zrt. |