Nem kettővel, hanem hárommal kell megszorozni a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatait ahhoz, hogy az üres álláshelyek számát megbecsüljük - hívta fel a figyelmet Bányai Tibor (képünkön), a HSA Kft. üzletfejlesztési igazgatója, aki szerint ténylegesen 150-200 ezer betöltetlen álláshely lehet Magyarországon.
A magyar vállalatok 81 százaléka küzd munkaerőhiánnyal: a kulcságazatnak számító autóiparban több mint 10 ezer dolgozóra lenne szükség (szellemi és fizikai munkakörben egyaránt). A legnagyobb gond az építőiparban van, ahogy 10-12 ezres a hiány, és akkor még nem beszéltünk a turizmusról, a vendéglátóiparról, a kiskereskedelemről és a szolgáltató szektorról - figyelmeztetett Bányai.
Kapcsolódó
A baj kezelésének egyik fontos eszköze lehet elsősorban ukrán, másodsorban szerb állampolgárok foglalkoztatása a hiányszakmákban. Ukrajna 24 millió aktív munkavállalót kínál, közülük mintegy nyolcmillió dolgozik szerte a világban, a legtöbb a Közel-Keleten és az USA-ban.
Gőzerővel segítenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával júliusban projektmenedzsment-irodát hoztak létre Budapesten az ukrán munkavállalók magyarországi elhelyezkedésének menedzselésére. Ez egyebek között a toborzási hálózat kiépítését és működtetését végzi a kelet-európai országban, emellett munkaerőt közvetít és folyamatosan kapcsolatot tart a gazdaság szakmai érdek-képviseleti szervezeteivel. A központnak egyebek közt Kijevben, Ungváron és Odesszában van irodája.
Munkájuk eredményeként szeptember végére összesen 6349 ukrán és 2823 szerb állampolgárt sikerült elhelyezni a magyar munkaerőpiacon. A fogadó cégek közé tartoznak egyebek közt olyan multik is mint a Flextronics - mondta Bányai.
Kövér számok
Legutóbb egy 500 fős ukrán kontingenssel kötöttek megállapodást az egyik legnagyobb - 2500 főt foglalkoztató - dunántúli autóipari beszállító vállalat igényeit kielégítve. Olyan cég is van, amelyhez 1200 főt hoznak be rövidesen - ismertetett néhány "kövér" számot az igazgató.
A tapasztalatok pozitívak: egyelőre a nullához közelít fluktuáció. Kedvező adatokról számoltak be olyan cégek is, amelyek már a jelenlegi "boom" előtt néhány évvel kísérleti jelleggel kezdtek ukránokat alkalmazni. Bányai Tibor nem felejtette el kiemelni, hogy az ukránok felelősségteljes és keményen dolgozó emberek, akik tisztelik a munkát és hatékonyan teljesítenek.
Optimista becslései alapján két éven belül minimum 100 ezer ukrán munkavállaló fog dolgozni Magyarországon. Az iroda teljes körű ügyintézéssel segíti a munkaerőimportot: megszerzik a munkavállalási engedélyt (hiányszakmák esetén gyorsított eljárásban), a vízumot, valamint minden további szükséges papírt. Ez eléggé összetett folyamatot takar a Bevándorlási Hivatalnál.
Fiatalság - buzgóság
Évről évre nő az iskolaszövetkezeteken keresztül foglalkoztatottak száma - számolt be Gáspár Ferenc, a McDonald's hr-igazgatója. A Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdek-képviseleti Szövetsége (DiákÉSZ) tagszervezeteinek száma a 2014-es 67,3 ezerről 2016-ra 87,2 ezerre növekedett.
A hagyományos foglalkoztatási formák már nem elégségesek a meglévő munkahelyek betöltéséhez, ezért a diákmunka alkalmazása fontos alternatívát jelent. Számos buktatója lehet azonban ennek a megoldásnak is - húzta alá Gáspár.
Vonzza a fiatalokat az erős munkáltatói márka - példaként említhető a az Apple, a Google-t, vagy a Lego -, ahol a fogyasztói márka részét képezi az "employer brand". Fontos szempont a fogadócég digitális érettsége, ami a fiataloknak erős motivációt jelenthet. Emellett fontos az élethelyzethez illő foglalkoztatás, hiszen a diákok iskolába járnak, azaz ritkábban érnek rá, így jó, ha a munkalehetőség közel van a lakóhelyükhöz vagy az iskolájukhoz.
Sok a buktató
A "megúszós", alacsony bérezés már sehol sem, így a diákok foglalkoztatása esetén sem működik jól - figyelmeztetett az igazgató. Ugyancsak taszító, ha a fogadó cég nagyon nagy terhet rak a munkavállalói nyakába, bizonytalanságot szülnek 100 százalékban kiszervezett szolgáltatások és persze a monoton munka sem vonzza a fiatalokat.
Egyszerű, mégsem mindenki követi azt a szabályt, hogy a munkahelyen tapasztalható tények és a toborzáskor elhangzó ígéretek között ne legyen nagy a különbség, mert az a fluktuációt erősíti. A munkáltatónak figyelnie kell arra is, hogy a túlkínálat van munkalehetőségekből, így a diákok könnyen odébb állhatnak. A megtartásuk egyik titka, hogy jó benyomásokat szerezzenek a munkába állásukat követő első időszakban
Már az elejétől fogva
Gáspár Ferenc szerint vannak úgynevezett "igazságpillanatok". Amikor a fiatal találkozik a márkával mint fogyasztó, a McDonald's onnantól kezdve igyekszik megszólítani lehetséges munkavállalóként is. A diákmunkát gyakran alkalmazó cégek lépéselőnybe kerülhetnek, amennyiben a munkáltató márkáját így is ki tudják használni.
A hr-igazgató emellett reményét fejezte ki, hogy a McDonald's nem csak erre az atipikus foglalkoztatási formára fog nagyobb méretekben támaszkodni a jövőben, hanem a nyugdíjas szövetkezeteken keresztül is sok dolgozót fog alkalmazni.
Állás.hu - Általános szöveg
Keressen állást vagy keressen munkaerőt egy olyan újgenerációs állásportálon, amely valódi, pontos egyezőség alapján rangsorolja a jelentkezőket - kattintson az allas.hu oldalra!