A felsőoktatási intézmények közül a legnagyobb átalakítás a Nyugat-magyarországi Egyetemet érinti. Az intézmény faipari és erdészeti kara önállóan folytathatná működését, de kibővülne műszaki, faanyag tudományi és művészeti képzéssel - mondta Palkovics László felsőoktatási államtitkár, aki szerint a továbbiakban önálló egység lehet az egykori szombathelyi pedagógusképző főiskola, de az intézményben szerveznének új képzéseket is, így például gépészmérnökit, informatikait és műszaki menedzseri szakokat. A változtatások a mosonmagyaróvári képzést is érintenék - tette hozzá.
"Ők úgy gondolják, hogy a Széchenyi István Egyetemhez történő csatlakozásukkal különösen az élelmiszer-tudományi képzésüket magasabb színvonalra tudnák fejleszteni. Ez a második projekt. A harmadik projekt a szombathelyi Savaria képzőközpont úgy értékeli, hogy önállóan folytatná tevékenységét, illetve a győri Apáczai Csere János kar a győri egyetemhez való csatolása is az egyik projekt. Az előzőkből pedig még az következik, hogy a zalaegerszegi mechatronikai képzésnek a Pannon Egyetemhez való csatlakozása történhet meg."
A felsőoktatási államtitkár beszámolt arról, hogy az egyeztetések a rektorokkal, dékánokkal, szakértőkkel, hallgatókkal arról is zajlanak, hogy a Szent István Egyetemből kiváljon az állatorvosi kar, és önálló egyetemként működjön.
A Károly Róbert Főiskola és az Eszterházy Károly Főiskola összeolvadna, amihez csatlakozhatna a Szent István Egyetem jászberényi pedagógusképzése is. A szolnoki és kecskeméti főiskola szintén egy intézmény lenne, de két campuson várná a hallgatókat.
Végül átalakulna a Budapesti Corvinus Egyetem szerkezete is, a kertészeti és élelmiszer-ipari karai a Szent István Egyetemre kerülnének. Palkovics László elmondta: a korábban tapasztalt intézményi működési anomáliák miatt van szükség az átalakításra. Az anomáliák nem minden esetben visszaéléseket, negatív ügyeket tartalmaznak - mondta Palkovics. Erőteljes anomália, hogy miért csökkent a hallgatói létszám néhány vidéki intézményekben, hogy az intézmények milyen terhet vállaltak magukra, például milyen infrastrukturális fejlesztésbe kezdtek, amit nem tudtak hallgatók híján finanszírozni. Továbbá egyes intézményeken belül olyan vezetési konfliktusok jöttek létre a vezetés és a karok között, amelyek nem tették lehetővé, hogy az együttműködés tovább folytatódjon - tette hozzá.
A felsőoktatási államtitkár szerint az intézkedéssel javulnak az intézményi működési modellek, optimálisabb lesz a struktúra, de nem cél a megtakarítás. Az átalakítás nem indokolja a pedagógusok menesztését.
A fenntartói döntés a változtatásokról augusztus végén várható, addig az intézmények kialakítják és megismertetik tervezett működési koncepciójukat az államtitkársággal.