„A tanévkezdéshez kapcsolódó bevásárlások során a kormány kiemelt célja, hogy biztosítsa a magyar családok és gyermekek védelmét, valamint garantálja anyagi és fizikai biztonságukat” – olvasható a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) közleményében.
A NGM szakmai irányítása alatt álló, fogyasztóvédelmi és piacfelügyeleti hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalok minden esetben eljárnak, ha jogszabálysértés gyanúja merül fel, legyen szó megtévesztő kereskedelmi gyakorlatról, vagy termékbiztonsági szempontból nem megfelelő termék forgalmazásáról.
A fogyasztóvédelemért felelős minisztérium akkreditált Élelmiszer és Vegyipari Laboratóriuma a korábbi években a tanévkezdéssel összefüggésben számos terméket vizsgált, többek között színes ceruzákat, vízfestékeket, gyurmákat, színes papírokat, temperákat, krepp papírokat és fűzőlapokat.
A vizsgálatok a termékek esetleges fém – réz –, illetve mérgező nehézfém – ólom, kadmium – tartalmára terjedtek ki, hiszen ezek súlyos egészségkárosodást okozhatnak. Ezek során a laboratórium nem talált mérgező anyagokat.
A műanyag neszesszerek és tolltartók azonban kevésbé szerepeltek jól a korábbi években, a PVC alapanyagú termékek több mint 60 százaléka volt tiltott ftalát tartalmú. A vizsgálat annak ellenőrzésére terjedt ki, hogy az adott termékek tartalmazzák-e a három egészségre káros lágyítószer, a benzil-butil-ftalát, a dibutil-ftalát vagy a di-2 etilhexil-ftalát valamelyikét a meghatározott határérték felett. Ezekben az esetekben a hatóság kivonta a termékeket a forgalomból.
Azon termékek használata, amelyek nagy koncentrációban tartalmazzák a vizsgált lágyítószereket, súlyos kockázatot jelenthetnek a gyermekek egészségére, ezért a lágy műanyagból, PVC-ből készülő tolltartók kerülése javasolt.
A tudatos fogyasztói magatartásnak kulcsszerepe van a tanszerek kiválasztásakor is. Érdemes előre tájékozódni az üzletek kínálatáról, a termékek minőségéről és árairól.
Ebben az ár összehasonlító oldalak, valamint az egyes kereskedelmi egységek reklámújságjai is hasznos segítséget jelenthetnek. Nem mindig a legolcsóbb ajánlat a legjobb választás, hiszen az alacsony ár gyakran silány minőséggel párosul, ami később kellemetlenségeket okozhat.
Mi a teendő, ha fogyasztói problémát észlelünk?
Amennyiben a vásárlás során, vagy azt követően bármilyen fogyasztói problémánk merülne fel, azonnal jelezzük azt az eladónak, illetve kérjük jegyzőkönyv felvételét. Ha nem sikerül egyezségre jutni a kereskedővel, panaszunk intézése érdekében fordulhatunk békéltető testülethez, míg jogszabálysértés, például megtévesztő reklám vagy árfeltüntetés esetén a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalhoz fordulhatunk.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Előrehozott parlamenti választás lesz – a nyugdíj és az infláció is forró téma
Leállították a karácsonykor eltűnt úszók keresését
Karácsonyi sokk: elvitték az orbitális nagyságú főnyereményt
Provokáció vagy véletlen? Lengyel vadászgépek árnyékként követték az orosz felderítőt
Hiába mentek utcára a fuvarozók, egy tollvonással pontot tett az ügy végére a kormány
Bombariadó az Ukrajnából érkező vonatokon, utasokat szállítottak le Magyarországon
Sorra érkeznek a panaszok, teljes a káosz: eltűnnek a csomagok, a pénz sem kerül vissza
Nyugdíjasok figyelem: itt a bejelentés, ekkor kapnak pénzt 2026-ban
Üzenetet küld az állam a betegeknek: új szabály jön az EESZT-ben, ennek sokan nem fognak örülni