A főpolgármester pénteki sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: "azt remélem, hogy (...) pontosan tudunk tájékozódni, hogy mit is akar a kormány, mert ebben a pillanatban ez nekem nem egészen világos".

Ha a kormány magyar buszokat akar, akkor miért azt kérik, hogy szolgáltatást vásároljunk? - tette fel a kérdést Tarlós István, aki hangsúlyozta: ha két hét múlva sem születik döntés az ügyben, akkor veszélybe kerül a 3-as metróvonal felújításának kezdete.

Elmondta, az Európai Beruházási Bank hiteléből a vásárlási tilalom általában a buszokra vonatkozik, így ez a MABI-BUS Kft. járműveire is vonatkozik.

Tarlós István szerint a drágább szolgáltatásmegrendelésről akkor lehet beszélni, ha a kormány garanciát vállal a szolgáltatási szerződésből következő többletköltségek megtérítésére. A határidő tekintetében azonban maradnak bizonytalanságok ez esetben.

Hiába keressük a magyar buszokat?

A nemzeti buszgyártási stratégiáról szóló szerdai kormánydöntéssel kapcsolatban a főpolgármester azt mondta, a kabinet távlati elképzeléseit "messzemenőkig" támogatja, ugyanakkor az, ami kormányzati elképzelés szerint országos szinten évek múlva pozitív lehet, még nem biztos, hogy a 3-as metró pótlóbuszainak ügyében a fővárosnak kedvező. Budapestnek most kell 150 busz, nem pedig 1-2-3 év múlva - közölte.

Tarlós István azt mondta, hogy "magyar buszgyártás nincs", külföldi alkatrészekből van magyar összeszerelés. Ha a Kormányinfón elhangzottak szerint Magyarországon van 8-10 magyar cég, amelyik buszt gyárt, akkor ezek a cégek miért nem indultak el a BKV tenderén? - tette fel a kérdést. Kiemelte, a MABI-BUS Kft. és a lengyelek ugyanazokból az alkatrészekből szerelik össze a buszt. A magyar cég ajánlata nem készre szerelt buszokról szól, és jóval drágábbak ezek a buszok, mint a lengyelek. A lengyelek határidőre szállítanák a 150 buszt, addig a 180 nap alatt a MABI-BUS Kft. 48 autóbuszt tud ajánlani.

A főpolgármester úgy fogalmazott, "ha lenne, volna magyar buszgyártás, akkor nagyon szívesen vennék magyar buszokat, de akkor viszont nem értem, hogy a kormány miért tiltotta meg általában a buszvásárlást" - fogalmazott Tarlós István. Hangsúlyozta: abban érdekelt, hogy a leggazdaságosabb és legbiztosabb megoldást válasszák.
Ha a kormánnyal sikerül a koncepciókat egyeztetni, és összhangba hozni a reális lehetőségekkel és kockázatokkal, akkor két hét múlva születhet egy mindenkit megnyugtató döntés - mondta Tarlós István.

Köztér bajok

A főpolgármester közölte azt is, hogy lesz hivatalos átadási ünnepség a felújított Széll Kálmán téren. A felújítás - a főváros önhibáján kívül - három hónapot csúszott. A hivatalos átadás azt követően lesz, hogy a garanciális javításokat befejezik egy-két héten belül - jelezte. A római-parti védmű kapcsán közölte, hogy a látványtervek ismeretében közvélemény-kutatást végeznek majd az ott élők körében.

A Déli pályaudvar esetleges jövőbeni bezárásáról szólva elmondta, véleménye szerint alapjában véve jó gondolat, hogy a pályaudvar funkciót áthelyeznék Kelenföldre. Ez már régen felmerült, de hogy miként bonyolítják le, az már más kérdés - jegyezte meg. Rámutatott arra, hogy nem a főváros döntése és kompetenciája, hogy bezárják-e a pályaudvart.