A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke
Teljes a káosz az ország legtöbb általános és középiskolájában − derül ki a Napi Gazdaság körképéből. Egyes intézményekben a pedagógusok a bérek kifizetésének csúszására panaszkodtak. Erre holnapig nincs okuk, a szaktárca ugyanis közölte: a korábban és a jövőben is a Magyar Államkincstár által számfejtett és utalt fizetéseknek − a régi szerződések értelmében − tizedikéig kell megérkezniük. Ugyanakkor már ez is az évek alatt megszokott rendtől eltérő menetet jelent, hiszen a fizetéseket többnyire jóval korábban utalták.
A cafeteria- és egyéb juttatásoknál nincs egységes gyakorlat. Egy dunaújvárosi általános iskolában már évek óta nem kapják az önkormányzat által folyósítandó, korábban havi egy-két ezres melegétel-utalványt, volt olyan budapesti intézmény, ahol viszont ez évtől egyszerűen "elmarad". Az ígéretek szerint kormányrendelet egységesíti a gyakorlatot, de hogy mikor, azt még nem tudni.
A Napi Gazdaság által megkérdezett pedagógusok "nyugodt" évkezdésről számoltak be, ugyanakkor hozzátették, az iskolai vezetők totális káoszról beszélnek. Sok esetben olyan gyakorlati teendőkkel sincsenek tisztában, hogy kinek kell küldeni a költségekről szóló számlákat, illetve mikor kell, kell-e egyáltalán a dolgozóknak új szerződést kötni az állammal. Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke több olyan iskoláról tud, ahol a technikai személyzet már szignózta az új kontraktust, a tanárokra azonban még nem került sor. Galló Istvánnéhoz, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnökéhez szintén több panasz futott be, amelyek a kompetenciák teljes zűrzavaráról szóltak. Az igazgatók, a járási tankerületi vezetők nincsenek tisztában saját jogkörükkel. Ez annak tudható be, hogy − bár az emberi erőforrás tárca azt ígérte, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) szervezeti és működési szabályzat alapján kezd majd működni, e dokumentum azonban még nem készült el.
Jól startoltak?
Az új állami csúcsszerv − amely az óvodák és a felsőoktatási intézmények kivételével minden iskolát felügyel januártól −, a KIK úgy véli, hogy néhány malőrt leszámítva "jól" startoltak, Két tájékoztató, a jogkörökről és kompetenciákról szóló körlevelet küldtünk ki az iskolaigazgatóknak: egyiket a két ünnep között, a másik, megerősítő jellegűt január első hetében − mondta Marekné Pintér Aranka elnök a Napi Gazdaságnak. Ennek ellenére érzékeli, hogy "információs szakadék" van a központ és az iskolák között.
Új szerződést például nem feltétlenül kell minden tanárnak és iskolai dolgozónak kötnie, hiszen őket "automatikusan" átvette az állam, a megyei intézményfenntartó központok alá tartozó iskoláknak jelent ez majd feladatot, de nekik is csak március végén. A KIK-es iskolák számlázási problémáiról szintén szó esik a tájékoztató levélben: mostantól a számlázási címen a KIK-et is fel kell tüntetni.
Az életpályamodellnek nyoma sincs
A 2013-as költségvetés 412 milliárd forint támogatással és 35 milliárdos bevétellel, azaz összesen 446,9 milliárd forinttal számol a köznevelési feladatellátás és irányítás intézményei cím alatt a több mint 120 ezer pedagógust felügyelő KIK feladatainak ellátására. A büdzsében szakmai-dologi feladatokra összesen 11,3 milliárd szerepel. A pedagógus-életpályamodell bevezetése egyelőre nem szerepel a számokban.
A béremelés igencsak ráférne az ágazatra. Különösen azok a tanárok tartanak a folytatástól, akik nyugdíj mellett még taníthattak. A nemzetgazdasági miniszter által az év végén bejelentett kényszer-nyugdíjaztatás − január végéig kell intézkedniük a minisztereknek a nyugdíjas korú közalkalmazottak és kormányzati dolgozók jogviszonyának megszüntetéséről − számos, nyugellátás mellett még tanító pedagógust nehéz döntés elé állít. Laczkó László, a Budapesti Fazekas Mihály Általános és Gyakorló Gimnázium matematika szakos tanára három éve kapja fizetése mellé a minimum 20 ezer forinttal magasabb nyugdíját. A pedagógus a Napi Gazdaságnak elmondta, kénytelen lesz július 1-jétől nyugalomba vonulni, az ugyanis nem éri meg, hogy fizetésének 20 ezer forinttal kevesebb összegéért maradjon állásban, miközben több hitelt is törleszt. A dunaújvárosi iskolában hasonló problémáról számoltak be, azzal tetézve, hogy ha a pedagógus valóban nyugdíjba megy, nem lesz, aki tanítsa a matematikát.
Típus | Gyermekek, tanulók létszáma | Munkaviszony keretében pedagógus | ||
nappali képzésben | felnőttoktatásban | összesen | összesen | |
Óvoda | 340,2 | − | 340,2 | 30,4 |
Általános iskola | 742,9 | 2,1 | 745,1 | 72,1 |
Szakiskola | 126,7 | 12,8 | 139,5 | 10,4 |
Gimnázium | 189,5 | 38,8 | 228,3 | 17,9 |
Szakközépiskola | 224,2 | 34,0 | 258,2 | 19,0 |
Összesen | 1623,6 | 87,7 | 1711,3 | 149,8 |
Az előző tanév százalékában | ||||
Óvoda | 99,7 | − | 99,7 | 100,2 |
Általános iskola | 99,4 | 94,6 | 99,4 | 99,4 |
Szakiskola | 91,0 | 122,7 | 93,2 | 98,8 |
Gimnázium | 97,1 | 93,4 | 96,5 | 98,2 |
Szakközépiskola | 96,2 | 104,1 | 97,2 | 99,3 |
Összesen | 98,0 | 101,0 | 98,2 | 99,3 |
Forrás: KSH |