A fentiekkel együtt az online bankkártyás költés történelmi csúcsra ért, a magyar webshopokban 17,2 százalékkal, azaz mintegy 876 milliárd forinttal fizettek többet, mint egy évvel ezelőtt. Ezzel szemben a fizikai kereskedőknél csupán 8,3 százalékos volt a növekedés.
Gergely Péter pénzügyi szakértő ugyanakkor a BiztosDontes.hu-n megjelent elemzésében felhívja a figyelmet arra, hogy először fordul el az itthoni bankkártyák esetében a tranzakciók számát tekintve, hogy a fizikai kereskedőknél arányaiban jobban növekedett az itthon lebonyolított tranzakciók száma, mint az online boltok esetében.
Miközben a mobiltárcákkal 407 millió alkalommal fizettek a magyarok 2024 első félévében, ami 10,4 százalékos növekedést mutat, addig a hazai webshopokban elért 50,2 millió kártyás vásárlás csak 8,9 százalékkal több, mint az egy évvel ezelőtti 46,1 millió kártyás vásárlás.
Gergely Péter szerint a hazai internetes kereskedelmet érintő megtorpanás egyértelműen az ázsiai webshopok, ezen belül is a Temu előretörésével magyarázható.
A Magyar Nemzeti Bank ugyanis 2024 első három hónapjában több mint 36,3 millió külföldre irányuló internetes vásárlást regisztrált, a nemzetközi online piactereken 27,7 százalékkal több pénzt költöttek el a magyar vásárlók, mint egy évvel ezelőtt.
A szakrétő szerint az is rámutat a hazai webshopok tárnyerésének végére, hogy egy évvel ezelőtt az internetes kereskedelemben lezajló bankkártyás fizetések 61 százaléka hazai kereskedőknél bonyolódott le, ugyanakkor idén március végéig már csak 58 százalékos súlyt képviseltek arányában a magyarországi internetes bankkártyás vásárlások.