Az államháztartás gazdálkodása nehezen áttekinthető, szerteágazó tevékenység, ráadásul a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) az elmúlt három évben fokozatosan zárta el az információs forrásokat, ennek újabb fejezeteként értelmezhető, amivel a héten lepte meg az elemzőket és az újságírókat. A Pénzügyminisztérium (PM) az elmúlt 15 évben a tárgyhónapot követő 5-7. napon egy írásbeli gyorstájékoztatóban hozta nyilvánosságra az előző havi államháztartási egyenleget, majd ezt követő másfél héten belül a részletes adatokat is ismertették írásban és szóban egy sajtótájékoztató keretében. A PM ezenkívül egy negyedéves gazdasági elemzést is rendszeres publikált, ebben folyamatosan prognózist adva a várható makrogazdaság (GDP, inflációs, államháztartási stb.) folyamatokra.
A kormányváltással mindez szép lassan megszűnt: az NGM-mé átkeresztelt tárca rögtön megszüntette a havi szóbeli sajtótájékoztatókat - így ebben a témában három éve nem volt tájékoztató -, de még megmaradt a havi két írásbeli tájékoztató. Megjegyezendő azonban, hogy a sajtótájékoztatókat fölváltották a kormany.hu portálon tartott online sajtótájékoztatók, ám ezek - az újságírók egyértelmű véleménye - szerint nem váltották be a reményeket. Míg korábban gyakran ezt a tájékoztatót maga a pénzügyminiszter tartotta (2000 és 2002 között maga Varga Mihály), így a költségvetési, gazdasági kérdésekben a tárca első vagy második számú felelősét lehetett kérdőre vonni - más kérdés, hogy épp kibújt-e a nyílt válaszadás kötelezettsége alól vagy sem.
A Matolcsy György vezette NGM szakított a PM azon szokásával is, hogy az államháztartási hiány várható éven belüli alakulására prognózist adjon. A korábbi gyakorlat szerint negyedéves lefutásra, illetve a következő hónap várható egyenlegére adott becslést a tárca. A tájékoztatókon szembesíteni lehetett a bekövetkezett hiánnyal a tárca vezetését - ami persze nem egyszer újabb magyarázkodások forrásai lettek. Mostanában az online sajtótájékoztatókon visszatérő fordulat, hogy az NGM-et nem lepi meg hiányadat - igaz, prognózist előre soha nem közöl.
A 2010-es kormányváltással eltűntek a negyedéves makrogazdasági prognózisok, így például az idei GDP növekedésre adott hivatalos kormányzati prognózis a konvergencia program tavaszi benyújtása óta változatlan - pontosabban hivatalosan nem vizsgálták felül azt.
Az NGM e héten új meglepetéssel szolgálta az államháztartási kommunikációban, amely a Portfoliónak adott válasz szerint közérthetőséget szolgálja majd. A válasz szerint a "Nemzetgazdasági Minisztérium a korábbiakhoz képest közérthetőbb, rövidített közleményeket ad majd ki". Az előzetes augusztusi közleményből eltűnt az államháztartás alrendszereinek (központi költségvetés, tb-alapok és az elkülönített alapok) bevételi kiadási és hiányszámai, továbbá azok éves tervhez képesti alakulásuk. Ezen újításnak köszönhetően az NGM így elhallgatta, augusztusban az államháztartás hiánya meghaladta az egész évre tervezett mértéket - ami persze nem példa nélküli, hisz korábbi években is gyakran előfordult. Ilyenkor jönne jól az éven belüli hiányprognózis, amelyből kiderülne, hogy a 110 százalékos hiány, hogyan állana be az év végi magasabb adóbevételekkel a tervezett 100 százalékos szintre.
A választások közeledtével a mindenkori költségvetésért felelős minisztériumnak megnő a takargatnivalója, erre volt példa 2006-ban, amikor a gyorstájékoztató időpontját az MSZP vezetésű PM a választások előtti péntekről az azt követő hétfőre tolta - mondván, nem akart kampánytémát szolgáltatni az utolsó pillanatban. Ezt az egyértelműen védhetetlen döntést az akkori ellenzék évekig a kormány fejére olvasta - ráadásul ekkor keletkezett az "adathamisítás" vádja is.
Az ÁSZ és a KT ellenőriz
A költségvetés tervezését és annak végrehajtását az Állami Számvevőszék (ÁSZ) és a Költségvetési Tanács (KT) ellenőrzi. A KT tagja az elnök mellett az ÁSZ és az MNB elnöke. Az ÁSZ-t jelenleg az ex fideszes képviselő, Domokos László vezeti, míg az MNB első embere a korábbi nemzetgazdasági miniszter, Matolcsy György. Így áprilisban például a Matolcsy György vezette NGM költségvetési módosítását többek közt - az időközben széket cserélt - Matolcsy György MNB-elnök véleményezte. Domokos László ÁSZ-elnök a legutóbb például a 2012-es zárszámadási törvény kapcsán magasztalta a kormány költségvetési politikáját. Az ÁSZ mindössze négy javítanivalót talált a zárszámadásban a korábbi években megszokott 30-40 javaslattal szemben. Az ÁSZ-szal ellentétben a KT inkább igyekszik megfelelni a feladatának, igaz, az idei hét költségvetési módosításból csak kettőt véleményezett, de azon túl értékelést készített a féléves folyamatokról, amelyekben fölhívta a kormány és a nyilvánosság figyelmét a 2013-as költségvetés kockázataira.