A polgármester- és képviselőjelölteket hétfőn 16 óráig lehetett bejelenteni, a választási bizottságoknak pedig négy napjuk volt arra, hogy - a választási irodák ellenőrzése alapján - megállapítsák, sikerült-e a jelölteknek a korábban meghatározott számú érvényes ajánlást összegyűjteniük, és döntsenek a jelölt nyilvántartásba vételéről. A választási bizottságok döntéseit a választási irodáknak rögzíteniük kellett a választási informatikai rendszerben, ám az NVI internetes tájékoztató oldala, a www.valasztas.hu adatai szerint három településen még nem rögzítették az egyéni listás jelöltek nyilvántartásba vételéről született döntéseket.
Bács-Kiskun megyében Kéleshalom községben hét egyéni listás jelölt neve mellett szerepel, hogy a választási bizottság döntésére vár, a Nógrád megyei Jobbágyiban három, a Veszprém megyei Papkesziben pedig nyolc egyéni listás jelölt nyilvántartásba vételével kapcsolatos döntést nem rögzítettek még az informatikai rendszerben.
A www.valasztas.hu adatai szerint két településen - a Tolna megyei Aparhanton és a Vas megyei Tanakajdon - marad el a polgármester-választás október 12-én, mert egy jelöltet sem vettek nyilvántartásba a választásra. A többi 3175 településen összesen 8142 jelöltet vettek nyilvántartásba, közülük 6506-an (79 százalék) függetlenként, 662-en egy jelölőszervezet képviseletében, 974-en pedig több jelölőszervezet közös jelöltjeként vágnak neki a megmérettetésnek.
Budapesten a 23 kerületben 138 polgármesterjelölt indul, a legtöbb - átlagosan több mint három - polgármesterjelölt Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok és Pest megye településein indul. Átlagosan csak két polgármesterjelölt indul Győr-Moson-Sopron és Vas megyében: a 183 településen 382 polgármesterjelölt.
Azon a 3008 településen, ahol a lakosság száma nem éri el a tízezret, egyéni listán választják meg a képviselő-testületek tagjait, eredetileg 14 572-t. Nem indult azonban annyi jelölt a Baranya megyei Kishajmáson és a Vas megyei Tanakajdon, ahány tagból állna a testület, így azon a két településen elmarad a képviselő-választás.
Az NVI nyilvántartása szerint 35 907 egyéni listás jelöltet vettek nyilvántartásba a választási bizottságok, de ebben az adatban még nem szerepel Papkeszi, Jobbágyi és Kéleshalom - a honlap szerint "döntésre váró" 18 képviselőjelöltje. A 35 907 képviselőjelölt közül 31 126 indul függetlenként, azaz több mint 86 százalékuk. 1981 képviselőjelöltet egy jelölőszervezet állított, 2800-an pedig több jelölőszervezet közös jelöltjeként vágnak neki a megmérettetésnek
Az egy képviselői helyért versengő legtöbb jelölt Jász-Nagykun-Szolnok megyében van: 78 képviselői helyért 1261-en indulnak, azaz egy posztért több mint tizenhatan. A legkevesebb versengő jelölt Vas megyében van: a 216 helyért 1491-en versenyeznek, ráadásul ebből 1431-en (95 százalék) függetlenként.
A 169, tízezernél több lakosú településeken vegyes választási rendszerben, egyéni választókerületben és kompenzációs listán juthatnak a jelöltek mandátumhoz. Az 1638 egyéni választókerületi mandátumért 8302-en versengenek, 759-en függetlenként, 4834-en egy jelölőszervezet képviseletében, 2709-en pedig több jelölőszervezet jelöltjeként.
A főpolgármester-választásra hét jelöltet vettek nyilvántartásba.
Így lehet mandátumhoz jutni a nagyobb településeken
A 169, tízezernél több lakosú településen, illetve a fővárosi kerületekben a képviselők vegyes választási rendszerben (egyéni választókerületben és kompenzációs listán) szerezhetnek mandátumot az októberi önkormányzati választáson.
Az egyéni választókerületek és a kompenzációs listás mandátumok száma a települések lakosságszámához igazodik: 25 ezer lakosig 8 egyéni választókerületi és 3 kompenzációs listás mandátum, 50 ezer lakosig 10 egyéni és 4 kompenzációs, 75 ezer lakosig 12 egyéni és 5 kompenzációs, 100 ezer lakosig 14 egyéni és 6 kompenzációs listás mandátum szerezhető. Minden további 10 ezer lakos után eggyel nő az egyéni választókerületben és minden további 25 ezer lakos után eggyel nő a kompenzációs listán választott képviselők száma.
A választópolgárok csak az egyéni választókerületi képviselők közül választhatnak, minden választó csak egy jelöltre szavazhat érvényesen. Az egyéni választókerületben az a jelölt lesz képviselő, aki a legtöbb érvényes szavazatot kapta.
A kompenzációs listára azonban nem szavaznak a választópolgárok, azokat a mandátumokat az egyéni választókerületekben mandátumot nem eredményező, úgynevezett töredékszavazatok arányában osztják ki a jelölőszervezetek között.
Nem kaphat mandátumot annak a jelölőszervezetnek a listája, amelynek jelöltjei a települési szinten összesített kompenzációs szavazatok öt százalékát nem érték el (két jelölőszervezet közös kompenzációs listája esetében ez a küszöb tíz, három jelölőszervezet esetében tizenöt százalék).
A kompenzációs listás mandátumok kiosztásához össze kell állítani egy táblázatot, amelyben minden mandátumszerzésre jogosult lista neve alatt egy számoszlopot kell képezni, a számoszlop első száma az adott lista töredékszavazatainak száma, majd a következő számok a lista töredékszavazatainak száma elosztva hárommal, öttel, héttel, rendre az új osztó az előző osztó kettővel megnövelve. (A módszer kidolgozója, André Sainte-Lague francia matematikus ezzel az eljárással a kevés szavazattal rendelkező pártok mandátumszerzési esélyét akarta növelni, ezt a mandátumelosztási módszert tehát a kisebb pártoknak kedvezőbbnek tartja a választási szakirodalom.)
Ezután meg kell keresni a táblázatban előforduló legnagyobb számot, és amelyik lista számoszlopában az megtalálható, az a lista kap egy mandátumot, majd meg kell keresni a következő legnagyobb számot, és amelyik lista oszlopában található, az a lista kap egy mandátumot. Ezt az eljárást kell folytatni mindaddig, amíg az összes mandátumot ki nem osztották.
Ha a táblázatban előforduló legnagyobb szám keresésekor egyenlő legnagyobb számok vannak, akkor az a lista kap mandátumot, amelyik addig még nem szerzett mandátumot, vagy amelyik kevesebb mandátumot kapott, végezetül, amelyik a listasorsolásnál kisebb sorszámot kapott.
A kompenzációs listáról a jelöltek a bejelentés sorrendjében kapnak mandátumot.